HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim SBL
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:19:43  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Undrar om någon här har någon uppfattning om Naim SBL? har sett en hel del begagnade ute på marknaden. Någon som kan skicka en bild och beskriva ljudkaraktären? har Nait5 och Naim cd5i räcker dessa till SBL?

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:35:31  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kan väll bara säga att det är en kanonhögtalare....

Och den ska nog kunna drivas av en Nait " i "..Även om det blir bättre med nått slusteg av bättre kvalitet, men visst går det....

/Martin
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/29 :  15:39:06  Show Profile Send Blue a Private Message
Har ingen erfarenhet av SBL men jag tror inte riktigt att din Naim-kombo räcker för att ge dem rättvisa. Åtminstone inte när det gäller stärkaren (där hade det nog funkat betydligt bättre med en kraftfullare pre-power kombi från Naim).

Mitt tips är att sikta lite "lägre" när det gäller högtalarna så att du får bra balans i systemet. I annan tråd på detta forum har det kommit upp många exempel på högtalare som passar till Naims "lilla" integrerade stärkare. Gör en sökning!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/09/29 :  16:26:20  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag har lyssnat en hel del på Naim SBL och måste säga att de aldrig imponerat. Burkigt, otydligt ljud som låter låda. Och då lyssnade jag på Classé-elektronik för ca 200.000 sammanlagt...en riktig skithögtalare, jag rekommenderar Acoustic response-högtalare istället, eller kanske JVC.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/29 :  16:41:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nja nu är du nog lite elak tycker jag.. SBL är absolut ingen skithögtalare, däremot så är det mycket Naim över den, och det är inte ett ljud som passar alla...

Men jag tycker visst man kan ha ett par SBL till Nait i, men man måste vara medveten om attd et inte är den optimala kombinationen, men man kanska kommer uppgradera elektroniken så småningom....
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/09/29 :  16:53:38  Show Profile Send matte76 a Private Message

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:41:50  Show Profile Send Per G a Private Message
Har hört dom ett antal gånger och tycker att Naim SBL med rätt drivning och i rätt rum är en bra högtalare men dom verkar vara rumskänsliga. I övrigt så tycker jag att den behöver spela högt för att komma till sin rätt.
Matte 76 tycker inte om Royd högtalare heller så jag tror nog att han inte gillar "Naim ljudet".
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:43:01  Show Profile Send Jazz a Private Message
Sbl är en riktigt trevlig högtalare men nog mår den bra av lite bättre elektronik Naim i.
Och som Per G säger dom bör spelas högt.
ljudet släpper inte riktigt annars.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/29 :  21:19:57  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"ch då lyssnade jag på Classé-elektronik för ca 200.000 sammanlagt."

Classé är väl inget bra? Dyra bara. Finns riktiga grejjor för samma pengar. Krell, Bryston mm.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/29 :  22:34:50  Show Profile Send Rydberg a Private Message
J_F> CAM350 är ju iaf klass A ratade i Stereophile, har du lyssnat nått på Classés bättre grejor eftersom du har den slutsatsen?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000