HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hjälp med val av riia
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/27 :  11:50:47  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, går i uppgraderingstankar. Funderar mellan några olika val:

Dynavector p75
Trichord Dino
Primare
??


Övrig kringutrustning
Rega p25
Primare A30.1
Stativhögtalare
(Vincent riia 111 +uppgraderad nätdel)

Någon där ute som har några rekommendationer mellan dessa olika alternativ eller kanske andra tips i samma prisklass.

Har i dag en grado platinum reference pu men den kanske ska bytas mot någon MC pickup i framtiden. Tar tacksamt emot råd och erfarenheter runt dessa riia steg

mvh
mikael dalman

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/27 :  11:55:37  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Densen har en fin riaa. Dali hade också en som skall ha varit riktigt bra för lite pengar (hitta begagnat kanske).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/09/27 :  15:45:06  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej Micke!

Jag har inte hört dom andra, men jag är mycket nöjd med min P-75:a iaf!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/27 :  15:55:58  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej Sebastian, hur skulle du beskriva ljudkaraktären på den, och vad kör du med för övrig utrustning?

mvh
micke
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/27 :  16:47:08  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tror mycket på Dinon, alla recesioner jag läst är lyriska. Och det finns stora möjligheter till både inställningar och uppgradering med nätdel.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/09/28 :  00:34:13  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Hej Sebastian, hur skulle du beskriva ljudkaraktären på den, och vad kör du med för övrig utrustning?



Hej igen Micke!

Jag har Thorens TD 145 MK2 med Dynavector 10xv5 och Dynavector P-75 och så en Njoe Tjoeb Reference på signalsidan. Förstärkeriet är ASL FOX 22 KI (rör) och Monitor Audio GR 10 samt en SubFocus på högtalarsidan. Kablaget är från Analysis Plus.
Jag tycker P-75 spelar mycket rappt, med driv och "flyt", kombinerat med en härligt luftig topp! Bra fokus i röster och fint perspektiv! Kort och gott slår CD på det allra mesta , som bra vinyl ska! , och jag är ändå väldigt nöjd med min cd...

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/28 :  18:20:51  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
SebastianG, tack för dina intryck, låter som att p75an skulle passa mig. Hur tycker du klangen är, drar den åt det mörka eller ljusa hållet, eller kanske mitt emellan?

mvh
micke
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/09/28 :  20:29:18  Show Profile Send geldis a Private Message
hej Micke
Uppgraderade nyligen till en Dynavector P-75 och håller helt med SebastianG.s omdömmen. Jag är helt klart nöjd, har spelat ca tre veckor på det. Dino och Primare samt ERA Gold var kandidater, slumpen och lite goda tester på nätet avgjorde. Märkligt nog kör jag samma pickup som du. Anser att kombinationen är neutral med en liten dragning mot varmt som förövrigt är Grados kännetecken. Skivspelaren är en WTRP.
mvh

geldis
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:38:51  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
drar den åt det mörka eller ljusa hållet, eller kanske mitt emellan?


-Jag tycker absolut inte den är för ljus (läs kall), i mitt system! Jag har å andra sidan högtalare med extremt trevlig diskant och en dragning åt det varma i mellanregistret enligt vissa... Så är det är alltid svårt att förutsäga till 100%, vad en komponent gör i ett helt annat system, men du kör ju Primare så det borde väl inte vara något större problem. Vad har du för högtalare?

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Andreas63
Member

150 Posts

Posted - 2004/09/28 :  23:13:58  Show Profile Send Andreas63 a Private Message
Jag har också en Dynavector p75 + dynavector puppa 10x5 + Rega Planar3. Förstärkare är en rörförstärkare, Jolida JD502B, högtalare JM Lab Cobalt 816s samt en sub svs pc+25-31. Cd spelare är AH Njoe Tjoeb.

Jag är 110% nöjd med Dynavector grejorna Trodde inte att vinyl kunde låta så bra! Ljudet är neutral och mycket kraftfullt. Basen är mycket bra. Diskanten är otrolig: cymbalerna låter...exakt som det ska!

Inspelningstiden är lite lång: den öppnar sig en del efter ett par plattor, sedan får du mata konstant till ca 60-70 lp innan den öppnar sig helt.

Jag vet inte om det finns bättre grejor än Dynavector p-75+10x5 i den prisklass.

Lycka till!

Andreas


www.minhembio.com/Andreas63
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/29 :  13:10:15  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Tack för alla tips, verkar som att p-75 kan vara nått som passar mig, det musikaliska drivet är viktigt, har jämfört en riia i 8000 kr klassen med mitt lilla vincent och det dyra lät ju betydligt bättre på alla register men lyckades inte få till helheten lika övertygande, svängde inte lika mycket helt enkelt. Verkar ju som dynavector klarar allt det där bra.

mvh
micke
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/09/29 :  18:32:26  Show Profile Send nalle a Private Message
Är det någon som vet vilka buutiker i Sverige som säljer Dynavector?

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/29 :  18:44:53  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
HiEnd eller Audioconcept vad de nu heter i stockholm säljer dynavector,kanske någon mer gör det också vet ej.Var där och fick ett mycket trevligt bemötande samt en lyssningsstund utöver det vanliga. Har du inte vart där åk dit om du har möjlighet.

Är dock alltid svårt i butik att utvärdera en enskild produkt, är ju svårt att avgöra hur mycket just riiat påverkar i en hel kedja av komponenter. Men hemlåning var inga problem verkade det som

h
micke
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:00:21  Show Profile Send lars a Private Message
Phonofix rekommenderar jag.
Konstruerad av Bladelius.

Klarar både MM o MC. RCA och XLR ut. Dubbla nätdelar. Ingångsimpedansen kan ställas mha av DIP-switchar.

Låter fantastiskt bra.

Finns begagnat för runt 4.000:-
Kostade ny 8500:-
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2004/09/29 :  19:32:41  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Om era lokala hifi handlare inte har Dynavector kan ni be dem kontakta oss, så ser vi till att ni via den butiken får det ni söker.

Hos oss är ni alla välkomna att låna hem produkter. Vi är mycket flexibla på denna punkt eftersom vi anser att köpet egentligen "bör avgöras hemma". Det är i den miljön, - ditt rum, dina prylar och din musik - du bäst kan avgöra om det är en investering du önskar göra.


mvh, Audio Concept, robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/29 :  21:32:19  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
lars, det var bladelius phonofix jag skrev om tidigare, som sagt låter väldigt fint men helheten gillade jag inte, upplevde den som att den tappade lite i musikalitet, men man kan ju ha fel. Har sett att det funnits exemplar för runt 4000 beggat, då är det ju klart intressant.

h
micke
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/09/29 :  22:46:00  Show Profile Send lars a Private Message
Det finns en phonofix till salu. Se
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=6635

Tror det var i göteborg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000