HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Efterlysning: piP i Malmötrakten?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/09/27 :  13:09:16  Show Profile Send pewe a Private Message
Kära forumdeltagare!

Kan någon ha förbarmande över mig och erbjuda en liten provlyssning på Ino Audios minsting, piP? Jag bor i centrala Malmö så ju närmare desto bättre!

Vänliga hälsningar

Patrik Wätthammar

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/01 :  09:37:17  Show Profile Send pewe a Private Message
Är det verkligen ingen i Malmö trakten som kan erbjuda en liten provlyssning på ett par piP? Skulle uppskatta det väldigt mycket!

Patrik
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/10/01 :  09:50:30  Show Profile Send Larsho a Private Message
Om det finns ngn hakar jag gärna på och kommer och lyssnar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/10/01 :  09:53:48  Show Profile Send mace a Private Message
Va fasiken Kom inte mitt svar in ?????????

Jag har en bästis/svåger & svägerska i Malmö som har ett par ino 10 pip (?????) Med skräcklack
Jag kan kolla med dem om du vill? bor vid gamla polishuset.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/01 :  10:18:37  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej Mace,

tack för ditt svar! Ja, jag är intresserad av en provlyssning! Du skriver "ino 10 pip", är det samma modell som piP (känner nämligen inte til beteckningen "10"?). Nåväl, tacksam om du kan ta en kontakt för min räkning. Larsho verkade också intresserad.

MvH

Patrik
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/01 :  10:27:27  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Originalmodellen piP vann under slutet av 80-talet och det tidiga 90-talet erkännande för att den, trots sina infinitesimala yttermått, med häpnadsväckande bravur tog upp kampen, även mot fullvuxna högtalare i svindlande prisklasser, i allt utom förmågan att skapa vansinnesljudtryck.
Modellen piPs (signatur) kom i juni 1992 som ett förfinat komplement till piP. Signaturen fick ganska snart ett nytt special-gjort baselement och döptes (1993) om till tråkiga pi10. Ino pi10 skiljde sig från piP med sin lägre distorsion och jämnare tonkurva, men känsligheten var lägre och en större förstärkare var nödvändig. Högtalaren blev inte till närmelsevis lika popu-lär som piP. Trots på pappret jämnare tonkurva och lägre distorsion var det många som upplevde piP som en i vissa avse-enden mera balanserad högtalare, en subjektivt korrektare musikåtergivare helt enkelt.
Bristen hos pi10 var att dess spridning i högfrekvensoktaverna inte var tillräcklig. Genom användning av en 1” stor diskant-dome, motsvarade vad som sitter i normala ”storhögtalare”, räckte inte spridningen för en så liten högtalare, som av fysiska skäl kommer att ha en större spridning i mellanregisterområdet. Vanliga piP hade, trots ojämnare tonkurva och högre distor-sion, bättre energibalans mellan olika register.
Arbetet med att göra en slutgiltig ”optimal-piP” med alla de goda egenskaperna från original-piP och pi10 i en och samma högtalare påbörjades 1997 och tre år senare år 2000, var den klar!

Från och med mars 2000 tillverkar jag piP bara i en version, som "kan allt". Den nya piP kombinerar det låga priset, den goda känsligheten och den goda spridningen vid ultrahöga frekvenser från den ursprungliga piP, med den linjära tonkurvan och den låga distorsionen från föregående generations pi10. Den kan dessutom spela åtskilligt starkare än alla de tidigare varianterna!
Liksom föregångarna är modellen fortfarande givetvis lätt att döma ut på grund av det lilla formatet, men en lyssning re-kommenderas helhjärtat. Högtalaren presterar mångfaldigt större återgivningskvalitet än de tillsynes modesta tekniska data antyder. De har vid åtminstone tre oberoende lyssningstillfällen bedömts vara en bättre högtalare än konkurrenter med hundrafaldigt (100 ggr!) större prislapp.


Källa: Ino produktkatalog 2004

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2004/10/01 16:19:42
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/01 :  10:46:37  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Rydberg:
Har du börjat att skri-va med skilje-tecken?

pewe:
Lycka till med lyssningen!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/10/01 :  11:04:17  Show Profile Send pewe a Private Message
Tror han har saxat från Ino Audios katalog...Läste nämligen precis igenom den...Skulle vara intressant om andra ägare med den senaste piP hörde av sig, detta är ju modell 10.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/10/01 :  13:23:48  Show Profile Send Rydberg a Private Message
He he, hade ju katalogen och pallade inte skriva själv så det blev ctrl-c ctrl-v

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000