Author |
Topic |
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/09/26 : 18:23:58
|
Nu är den nya utrustningen för etsning av kretskort äntligen så pass färdig att den går att använda. Vi kör väl på med bilder direkt..
Först vill man ju exponera, och då behöver man UV-ljus.
Ny fin UV-låda, byggd i trä och klädd med aluminiumfolie invändigt.
Orginalet skrivs ut med vanlig laser-skrivare på vanligt papper.
Exponeringstid: 9 minuter
Sen framkallar vi det där. Framkallaren är kaustiksoda, 0,3dl pulver till 1 liter vatten. Ca 30 sekunder.
Och här har vi då nya etstanken. Komplett med luftpump, och doppvärmare. Värmaren har en termostat som normalt är begränsad till 32 grader. Men den är moddad till 55 grader istället.
Mindre än 10 minuter senare ser det ut så här, nästan färdigt!
Och det färdiga resultatet |
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/09/26 : 18:56:16
|
var köptes laminatet in?
effekt lysrör? modell, märke? ¨'
i övrigt snyggt!!
själv kör jag med en 125 W kvicksilverlampa där jag krossat yttre kolven och frilagt själva urladdningsröret. väldigt kraftig punktkälla som genererar en del ozon, host host.
kör på OH film, använder en speciell kopiator på jobbet.
/rickard |
I m only in it for the DIY |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/09/26 : 19:13:03
|
Tackar!
Laminaten kommer från Reichelt, men är exakt likadana som Elfas. Lysrören är Philips 8-wattare. Modellbeteckningen kommer jag tyvärr inte ihåg. Både rören och reaktorerna är köpta hos Kjell&Co.
OH-film är ju väldans trevligt med bra kontrast och kort exponeringstid. Men eftersom exponeringstiden blir såpass kort med vanligt papper är jag nöjd med det. Min skrivare tycker inte om att köra på OH-film heller, det blir små hål i det svarta.
Så småningom ska det byggas en timer så jag slipper äggaklockan, och så blir det nåt finurligt system för att hänga upp korten i tanken.
Än så länge håller tanken tätt. Hoppas det fortsätter så..
EDIT: Glömde ju fråga.. Vad blir exponeringstiden med kvicksilver-lampa och OH-film? |
Edited by - Uniper on 2004/09/26 19:14:30 |
|
|
Oblivion
Member
458 Posts |
Posted - 2004/09/26 : 20:19:01
|
Det va fint... |
I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird... |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/09/26 : 20:21:01
|
beror på film och avstånd.
men ca 10-15 min har jag för mig med elfa laminat och 50 cm avstånd.det beror alldeles säkert på OH filmen också. har du testat att olja inna pappret?
en belysningslåda ger betydligt mer effekt (och kortare exp tid) och kvicksilverlampan ger ifrån sig en hel del 254 nm UV (som bildar ozon och är allmänt otrevligt) medans laminaten är känsligast för 365 nm , vilket råkar sammanfalla med en annan emissionstopp hos kvicksilver , och vilket råkar också vara det som solarier skickar ut (tillsammans med halogenlampor och vanliga lysrör , dessa dock i mindre grad)
fördelen för min del var gratis och jag visste inte att det gick med vanliga lysrör som någon här på forumet nämnt vid den aktuella tidpunkten. nu har den hängt med i rätt många år och det är för mycket jobb att byta/bygga/köpa nytt.
tanken var väl också att en punktformig ljuskälla på lite avstånd skulle ge mindre parallax fel och därmed skulle man kunna etsa riktigt tunna banor, men tyvärr blir det lätt fel vid framkallning eller så underetsas banorna. 0,4 mm är inga problem ialla fall. ungefär som en belysningslåda alltså. |
I m only in it for the DIY |
|
|
Goffe
Member
409 Posts |
Posted - 2004/09/26 : 21:39:06
|
jag har oxå byggt en liknande låda med 4st lysrör. tror oxå på 8watt från ELFA. bygget gick på ca 400kr.
Nu blev jag sugen på att bygga en etstank efter sett din!
ps.Jag kör med dubbla OH-film,tror exponerings tid på 2-3min |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/09/26 : 22:19:13
|
Oblivion: Tack! Jag är rätt nöjd själv också
10-15 minuters exponering är ju helt ok. Det klarar man att vänta utan att börja klättra på väggarna. Olja in pappret har jag inte testat, har bara hunnit göra två kort med den hittills. Men blir inte det lite väl kladdigt?
400 kronor stämmer nog ganska bra på min UV-låda också. Själva etstanken blev billig, består bara av överblivet fönsterglas, silikon, aluminiumprofiler och lite klarlack. Sen behövs ju pump och värmare, jag gav ca hundringen styck hos Akvariepiraten i Malmö.
Nu ska jag gå och göra ett kort till.. =) |
|
|
Frippe
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 13:27:14
|
Vad använder du för silikon? Går också i ets(tankar) :-) Kommer den att hålla då vätskan är ju ganska frätande... Lägg gärna ut en ritning på den, då den såg väldigt bra ut.
\Frippe. |
|
|
Rapid
Member
267 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 19:29:24
|
Vill bara passa på att säga att Unipers utrustning fungerar kanonbra! Hur smidigt som helst och resultatet blir skarpt och fint. Den kommer (ut)nyttjas mycket
MVH Mattias |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/09/28 : 22:18:11
|
Det är vanligt glas-silikon. Det verkar inte som om silikonet påverkas alls av etsmedlet. Jag kan rita ihop något som visar hur den är konstruerad. Hinner dock inte idag.
sajberrapid: |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 00:57:08
|
Här är ett försök till ritning på tanken, ritad i det hyperavancerade cad-programmet MS Paint.
Sargen är alltså byggd av aluminiumprofiler, och dessa sitter bara ihopfästa med hjälp av silikonet. På insidan är de helt klädda med silikon, och på utsidan är dom lackade med polyuretanlack, för att inte kunna påverkas av etsmedlet. Profilerna kommer från Metallvaruhusets spill-hörna.
Plastlisten på glaskanten behövs för att täcka den sylvassa kanten glaset får när man delar det. Det är den typen av list man brukar ha att fästa upp planscher med.
Den stått med etsmedlet i sen helgen, och jag kan inte se några tecken på att den skulle börja läcka än så länge. Verkar lovande.. |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 01:44:09
|
Jäkligt snyggt gjort :) Någon som vet var man kan köpa laminat i storleksordningen 120*250mm med minst 100um tjocklek? Sen kan jag anlita dig för 4 kort :)
|
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/09/30 : 23:40:36
|
Elfa har 160×233 mm med 105µm koppar. Är det för litet? Dom är inte direkt gratis, 92:- plus moms. Det borde gå att hitta billigare, Reichelt kanske?
Jag har ingenting emot att etsa kort åt andra, men det får i så fall vara i ganska liten skala om jag ska hinna med det. Vill ju inte lova något jag inte klarar att hålla.
Kanske borde nämna att jag inte är ensam konstruktör, det var en samproduktion där jag och en kompis (icke forum-medlem) byggde varsin tank och UV-låda. |
|
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2004/10/08 : 16:18:56
|
Snyggt bygge!
Jag är på g och inhandla utrustning för att göra egna kort på jobbet och tänkte bara fråga om Elfa´s egna grejer funkar bra?
Detta hade jag tänkt mig: UV-exponering, enkelsidig 49-821-04 4451.00:- Etsaggregat 49-800-10 2444.00:- Framkallningsskål 49-838-05 157.00:- Framkallare för positiv film 49-577-67 58.10:- Etspulver 49-577-26 42.80:-
Kan det vara något?
|
Edited by - Linus78 on 2004/10/08 16:23:41 |
|
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 18:19:04
|
Linus78: UV-lådan 49-821-04 är likadan som den som står på Elektrotekniska föreningen på LTH. Den är jättebra. Etstanken 49-800-10 finns inte med i min katalog från 2003, men 49-800-09 finns och den är väldigt lik den som ETF använder, också alldeles utmärkt.
Men framkallaren du skrev är fel. Du ska ha "Framkallare för fotoresist", 49-557-00
Byter du bara framkallaren på listan ser det riktigt bra ut. |
|
|
Linus78
Member
92 Posts |
Posted - 2004/10/09 : 22:17:17
|
Uniper, Ett stort tack för hjälpen! |
|
|
|