HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nu är baslådan klar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/09/25 :  10:57:57  Show Profile Send Amazon a Private Message
Lådan som rymmer 187,5 liter är gjord av 38mm MDF så den väger en hel del. Säkert över 100Kg. Sen så tillkommer nästan 20Kg till för själva basen. När man drar på ordentligt så uppenbarar en del underliga fenomen i våningen under mitt rum, så som att golvet skakar oroväckande och att grejor på fönsterbrädorna vibrerar omkring. Pumpar gött gör den i alla fall, ruskigt djupt och framförallt hårt




Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/09/25 :  11:42:01  Show Profile Send Freddie a Private Message
Det var en stor och bastant pjäs. Häftig!

Min XLS 12" sub är pytteliten jämfört med din..
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:16:20  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Oj den var stor =) men vad är det för element? en 15"

Ser riktigt mäktig ut!!

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:25:10  Show Profile Send Haakan a Private Message
ser ut som en cerwin 18" lär pumpa en del luft

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:29:23  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
har alltid haft en liten förkärlek till stroker serien. man kan skicka in nästan hur mycket effekt som helst.
vad driver du den med? måste vara något strömstarkt kan jag tänka mig.

Musik är livet
Go to Top of Page

El_D
Member

171 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:41:05  Show Profile Send El_D a Private Message
Manligt!!!

Bättre en liten och rapp än en stor och slapp...
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/25 :  13:25:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ser ut som en Stroker,,, Maffigt! =)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/09/25 :  15:11:09  Show Profile Send Amazon a Private Message
Mycket riktigt.. En 18'' Stroker är vad det är. Ska försöka konka ner den till vardagsrummet sen och se hur den låter där. Måste fixa bärhjälp bara. Gipsväggarna i mitt rum vibrerar nästan mer än själva basen när man drar på lite Driver den med en st NAD 218 THX och det fungerar bra.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/09/25 :  19:10:36  Show Profile Send Wizard a Private Message
Vad har du stämt av basreflexröret till?

Wizard
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/25 :  19:27:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Här är det ju jätterolig hifi!!!!
Så skall en slipsten (subbas) dras!!!
Subbasar skall inte vara bärbara, eller möbleringsvänliga om det skall vara riktigt skoj.
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/09/25 :  21:43:57  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
he he. feta saker dära! som någon sa, MANLIGT

men hur låter den förutom att den kan flytta "några" liter luft?
är det en såkallad biosub eller är den mer musikalisk av sig? jag har bara hört stroker på dB dragracing...

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/09/25 :  22:05:59  Show Profile Send Amazon a Private Message
quote:
Vad har du stämt av basreflexröret till?



Röret är 38cm långt inklusive portarna. Innerdiametern är 15,4cm så vid 24,56hz. Den spelar över 120db en bra bit ner. Group delayn är väl hyfsad. Den håller sig under 15ms ner till en liten bit under 30 hz i alla fall.

ftp://hififorum:musik@bildarkiv.hififorum.nu/arne/SPl.JPG
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/09/25 :  22:12:49  Show Profile Send Amazon a Private Message
quote:
men hur låter den förutom att den kan flytta "några" liter luft?
är det en såkallad biosub eller är den mer musikalisk av sig?



Har inte hunnit utvärdera det så bra ännu men jag tycker den låter ganska fint, ett ganska speciellt ljud. Vet inte riktigt hur man ska förklara det men den spelar ''hårt'' samtidigt som den går ordentligt djupt. Det låter riktigt maffigt hursomhelst men någon direkt hifi bas skulle jag nog inte vilja påstå att det är.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/25 :  22:13:43  Show Profile Send ILLY a Private Message
Stroker är och har alltid varit en av de absolut tuffaste basarna som existerar. Kul att se någon använda den till att spela musik med också och inte bara för att slå världsrekord i SPL. Vad kör du för delningsfrekvens till monstret?

Förmodligen skulle du kunna hyra ut den som PA-sub också, den lär ju tåla det flera gånger om!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/09/25 :  22:35:04  Show Profile Send Amazon a Private Message
Jag har faktiskt inte köpt något bra delningsfilter till den ännu. Min kompis har ett som man kan låna men det delar inte tillräckligt brant. Någon som har förslag på ett bra filter? Har ett par AL-752 som ska ta hand om de lite högre frekvenserna. Måste fixa ett till slutsteg också, hade 2 st 218 steg förut men sålde det ena av någon anledning. Lånar syrrans 317 steg vid behov men det är lite i klenaste laget för högtalarna. En 216 hade möjligen fungerat.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload4/Cerwin.jpg
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/09/29 :  17:19:15  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Vad är effekten på steget du driver den med?
Go to Top of Page

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/29 :  18:03:42  Show Profile Send MrIcE a Private Message
Wey! det var då ingen liten pjäs det där! du bor inte i lägenhet antar jag? ;)

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/29 :  18:16:23  Show Profile Send brumel a Private Message
Det var en låda som.. jaha känns lite som en elbaslåda. Men om du ska filtrera den så kanske ett Behringer 2 vägs + sub filter från Ljudia passar. Kostar inte så mycket.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/09/29 :  18:40:48  Show Profile Send pak a Private Message
strokern ska tom.tåla att kopplas till vägguttaget!det är inte illa!
påstod de i alla fall på en viss klubb i oslo.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/09/29 :  20:27:48  Show Profile Send JM a Private Message
arne ! Coolt bygge ! 18 tum pulserande hjärnskada ! Det var annat än alla fjolliga 10 tums fjant-basar ! He !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Amazon
fd. arne

490 Posts

Posted - 2004/09/30 :  11:56:13  Show Profile Send Amazon a Private Message
quote:
Vad är effekten på steget du driver den med?


Just nu så driver jag den med ett 218 steg från NAD. Det levererar 700W RMS vid 8 ohms last (Minimum power per channel, 20Hz-20kHz, both channels driven, with no more than rated distorsion) vilket i detta fall inte är mer än 0.03%. Spolarna på Strokern är på 2 ohm styck så parallellkoppling inte är att rekommendera om man inte vill bränna upp steget. Jag har seriekopplat vilket betyder att impedansen blir 4 ohm. Eftersom steget lämnar 700w RMS vid 8 ohms last så räknar jag med att få ut runt 1kW

http://207.228.230.231/info/NAD_218THX.pdf
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/09/30 :  13:46:18  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

My good, detta är ganska fräsigt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:01:13  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Läste i ett test för ett antal år sen när dom testade en stroker 15" bas.
Dom ville se hur mycket basen klarade av innan den gav upp. Jag kommer inte ihåg om det var toner eller musikmaterial dom körde in i den då men dom lyckades skicka in 3500 watt innan basen gav upp. När dom kollade den sen efter tortyren så såg dom att spolen inte hade brunnit utan det vara bara limmet som hade släppt från spolen som satt monterad på konen så basen hade nog tålt mycket mer än så om bara limmet hade hållt spolen på plats.

Musik är livet
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/09/30 :  15:17:04  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
VAd ska man säga, MANLIGT helt enkelt. Det där måste ju gå att spela obegränsat med. Kommer i håg när jag körde med ett par cervin högtalare med 15 " bas. Mina halvdöva morföräldrar hörde till och med basljudet när de såg på på med sedvanlig pensionärsvolym. Och då bor de 70 meter bort,

Med sån där anläggning måste man nog vara stadig på hand vid hanterandet av volymratten för att inte riskera svåra inre kroppsliga skador.

Lyllos dina grannar, de uppskattar väl denna sub likag mycket som du kan jag tänka

h
micke
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/09/30 :  16:57:26  Show Profile Send Andreas A a Private Message
ja steget borde ju räcka till att knuffa på basen lite iaf
Go to Top of Page

Neo
Member

53 Posts

Posted - 2004/09/30 :  18:05:52  Show Profile Send Neo a Private Message
Jag har oxå haft en sådan 18”:are för några år sedan. Jag drev den med ett PA-steg som jag bryggkopplat samt att jag parallell kopplade mina talspolar till 2Ohm (Jag hade dubbla 4Ohms i min). Vid 2Ohms last så lämnade steget 1.6KW
Det tog ungefär två veckor innan grannen kom och knacka på och sa att det var dags att sänka! Oj oj sa jag, lät det mycket? Ja, fast det värsta var att vi inte kan se på tv! Hur menar du då Tja, hela tv:n skakar så att det blir streck i den!
Kändes inte värt att behålla den när man inte kunde fläska på så mycket som man vill

Mvh


neo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000