HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 För lite kräm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/09/25 :  03:09:43  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Jag driver mina Rauna Credo med en NAD C350 från en C541. Det jag ogillar hos mitt system är att det är påfallande klen bas samt att det känns som om det "grötar ihop sig" i mer intensiv musik (Typ hårdrock). Nu undrar jag om det helt enkelt är högtalarna som inte presterar mer eller om det skulle vara gagnbart med en kraftfullare förstärkare. Iofs är rummet rätt uselt med alldeles för lite på väggarna så där finns nog en del att hämta. Har nån annars några förslag på uppgraderingar eller förbättringar?

//Mvh. Daniel

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/25 :  03:26:15  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Jag skulle nog om möjligt rikta uppmärksamheten mot rummet. Är efterklangstiden lång så spelar det ingen roll vilka högtalare eller elektronik du har.

Obs: Har dock ingen erfarenhet av Rauna Credo.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/25 :  03:32:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det kan vara vilket som.
En förstärkare som inte orkar hålla koll på konerna, kan ge effekten av att det grötare ihop sig.
Hur stor rum har du ?
Kraft/kontroll kan det aldrig finnas för mycket av.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/09/25 :  14:08:46  Show Profile Send hjort a Private Message
Jättesvårt att veta, men om du har hyfsad kraft i steget prova och byta försteg. Har du integrerad koppla förbi försteget om det går.

Allt jag har hört av NAD har varit basfattigt.
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/09/25 :  15:28:38  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Rummet är väl ca 18 m². Ska som sagt prova att få tummen ur och fixa lite grejer i rummet. Är som sagt väldigt kalt som det är nu. Det låter ju dock intressant att fler upplevt NAD som lite tunn i basen så man får väl kolla på det med.

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/25 :  15:53:46  Show Profile Send Blue a Private Message
Nja... att NADen skulle vara basfattig skulle jag nog ta med en nypa salt. Det är en kraftfull och prisvärd stärkare, och om man jämför olika stärkare i denna prisklass skulle man nog inte hitta några jätteskilnnader i "mängden bas" (förutsatt att man inte skruvar på ev. baskontroll).

Jag känner inte till dina högtalare. Om dom är extremt tungdrivna kan du förstås behöva en kraftigare förstärkare, men jag tvivlar på att det är där problemet ligger. Många högtalare är helt enkelt inte byggda för att leverera ett sådant basdunk som en del är ute efter, men det finns också sådana som har basdunket som sitt huvudsyfte. Här är skillnaderna enorma! Jämför t.ex. ett par B&W-stativare och ett par Cerwin-Vega i samma prisklass.

Ditt rum är litet och givetvis skulle du vinna på lite mer absorberande inredning. Tror dock ej att det kommer ge "mer bas", däremot en tajtare sådan. Testa också att labba med placeringen av högtalarna.

Slutligen: Idén om att koppla förbi försteget är icke helt lysande då din cd-spelare ju saknar volympott. Dvs, du skulle tvingas spela på maxvolym hela tiden.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/25 :  15:56:13  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag tror som du och G, att rummet är det första du bör se över. En liten anekdot: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32200 i slutet av inlägget handlar det om vilka "småsaker" som kan påverka basåtergivningen.
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/09/25 :  16:42:31  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
lasselite: Intressant läsning. Ska prova att få tid över framöver och se om det går att göra nått åt det. Som läget är nu så räcker "handklapptestet" för att avgöra om akustiken blev bättre...

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/25 :  17:58:49  Show Profile Send lasselite a Private Message
Lycka till
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/09/26 :  02:46:11  Show Profile Send redestad a Private Message
Tja du kan ju alltid prova att byta elekronik helt och hållet :-) NAD är överlag inget vidare i mina öron, dock i många fall kraftiga men "platta" förstärkare, så en bättre CD kan göra underverk. Vilket så klart bättre placering av högtalare, ett mer resonanstdött rack, bättre kablar i hela anläggningen, inklusive nätkablar som faktiskt kan strama upp hela ljudet mer än många tror. Plus det som nämts att diffusera och dämpa rummet på ett bra sätt - mycket betydelsefullt!

Det finns inga genvägar... :-)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/26 :  03:41:16  Show Profile Send Blue a Private Message
redestad: Tror du verkligen på fullt allvar att byte av nätkablar plötsligt skulle ge en wow-upplevelse i form av "mer bas"? Jag menar herregud, när vi snackar nätkablar snackar vi SMÅ skillnader, den som påstår något annat har tappat verklighetsanknytningen. Särskilt så länge man rör sig i system i så här pass modesta prisklasser.

Okej att om man sitter på klenaste sortens no-name-kablar så kan bättre signal- och högtalar ge aningens mer punch i basen, men i det här fallet är det för mig uppenbart att det handlar om högtalarna och rummet! Rauna-högtalarna kan säkert vara bra, men det finns gott om bra högtalare som inte levererar någon vidare mängd bastryck.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/09/26 :  11:29:57  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Då NAD har fasta nätkablar i den här serien så är nog ett sådant byte inte aktuellt. (Fast det skulle väl också gå om man gav sig den på det)Har också svårt att se att det skulle innbeära några förändringar i ett system av denna prisklass. Som jag ser det så är prio'n som sådan att först fixa rummet och sedan experimentera med annan elektronik. Nån som har nått förslag på elektronik som kan vara aktuellt i samma prisklass?

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/26 :  11:39:56  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Jag tror inte rummmet är såå kalt som du ger intryck av i dina inlägg Unkan. Med en säng, en soffa, skrivbord, en bokhylla och lite andra småprylar på 18m2 så är tror jag inte att det är för få MÖBLER, lite mer saker på väggarna är det som saknas kanske...?

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2004/09/26 :  13:54:04  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Sony:
Nej, nej. Självklart är det saker på väggarna som saknas. Möblemang går det väl knappast in så mycket mer av.

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000