HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur högt är "korrekt" volym?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/25 :  00:58:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej det här är ingen filosofisk fråga utan en teknisk.

Jag har på sistine läst några böcker om musikproduktion/teknik och i flera av dem har de nämnt problemet med "equal loudness" som uppstår pga att örat inte uppfattar alla frekvenser med samma känslighet, tydligast är det vid basljud; är volymen låg så uppfattar vi det som att basnivån är lägre än ex mellanregistrets nivå trots att de egenligen har samma styrka (om man ex. skulle mäta med en dB-mätare).

Det är ju för övrigt detta man ibland försöker rätta till med en "loudness"-reglage, sällan med någon framgång.

Till frågan: Jag hittade följande passage i boken "An Introduction to Digital Audio" av Watkinson:

"A further consequence of level-dependent hearing response is that recordings which are mixed at an excsssively high level will appear bass light when played back at a normal level. Such recordings are more a product of self-indulgence than professionalism"

Så finns det några tumregler för vad som betraktas som en "normal volym" när man ska mixa skivor? Om jag fattat det rätt så borde det också betyda att det är den volym man sedan "borde" spela upp skivorna med.

Naturligtvis är det upp till var och en att avgöra hur högt man vill spela, men det vore ändå intressant att veta.


Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/09/25 :  01:35:12  Show Profile Send Bravo a Private Message
En intressant fråga "f95toli" nära förknippad med hur man skall veta vad som är korrekt nivå. Jag tänker då närmast på sk. remixade nuutgåvor av skivor som låter helt annorlunda. Jag tänker där mest på den betoning av de nedre registren som kan märkas på vissa skivor.

Bravo
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/09/25 :  09:55:42  Show Profile Send hjort a Private Message
"studio standarden" om det nu finns en sån är 85dB.

Phon-kurvorna som du pratar om, altså våra örons frekvensgång vid olika volymer jämnas ut desto högre man spelar.
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/09/25 :  11:47:20  Show Profile Send J-son a Private Message
En annan aspekt som jag finner intressant i sammanhanget är att vi alla har olika "egna" frekvenskurvor (hörseln). En del har lyckats behålla ett mycket vidsträckt frekvensomfång medans hos andra det har börjat naggas i kanterna (>12 kHz,<60 Hz) vilket självklart gör att vi upplever olika HiFi kombinationer olika.
Den ena tycker "usch vilken vass diskant den kombin har" medans någon annan uppfattar den som "behaglig".
Om det är något positivt med detta så är det väl att det skapar en månfald av kombinationer ute i våra "HiFi hem".
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/25 :  11:58:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
hjort: Tack, Det var den siffran jag letade efter-

Men varför jämnas phon-kurvorna ut? Efter vad jag förstått från bockerna så beror dessa "ojämnheter" helt enkelt på örats konstruktion (anatomin) och har egentligen inget med hur "tränade" våra öron är, är det hjärnan som lär sig kompensera?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/25 :  14:24:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag provade just att höga volumen till vad som jag uppfattar som högt (det ska tillägas att jag bor i lägenhet), då når jag lite drygt 70 dB, 85 dB är riktigt högt enligt mig.
Om man mixar så att det låter korrekt vid denna nivå så borde ju alla inspelnignar vara lite basfattiga (jämfört med hur det lät vid mixningen) på min "normala" volym
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2004/09/25 :  16:44:35  Show Profile Send hjort a Private Message
85dB är HÖGT och det ska vi klara av att lyssna på i 8 timmar utan att få hörselskador.

Det finns så många parametrar, rätt och fel handlar mer om tycke och smak.
Att vi hör 3-4 KHz lättast beror på att de frekvenser får en självresonans hos oss.

Om vi vid hörtröskeln, altså ljud som vi nätt o jämnt kan uppfatta ska höra 30 Hz lika högt som 3,5 KHz. Måste 30 Hz vara 60dBSPL högre.

Om man höjer volymen med 80dB behövs det bara en skillnad på 35dBSPL för att de frekvenser ska uppfattas som lika högt.

Varför bas och diskant behöver så mycket mer energi för att uppfattas lika högt som mellanregistret kan nog inte vetenskapen riktigt förklara än. En audiolog sade till mig att han trodde det hade med evolutionen att göra, vi har aldrig behövt höra djupbas och diskant.
Huvud storleken spelar också roll förstås.
Kanske blir Phon kurvorna ännu mer raka om 1000 år
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/09/25 :  16:51:02  Show Profile Send pak a Private Message
85 db-är det toppar eller snitt?

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/25 :  23:51:21  Show Profile Send edison a Private Message
Vi hör det register bäst där den mänskliga rösten har sin huvudsakliga energi, därför har vår "hörapparat" den design den har.
Fortsättningsvis är den, "apparaturen", också avsedd att höra bäst vid en nivå där rösten låter "bäst" alltså typ normal samtalston förutsatt att den som talar är på "konversationsavstånd" från den som lyssnar.
Tänk va praktiskt...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/26 :  01:00:13  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Teknisk/filosofisk? "What the heck!": Beror på hva slags type musikk man lytter til. Er ikke så ekstremt "Nerd" at jeg har sittet med SPL-meter under klassiske konserter i Oslo, men vil tro at det generelt ligger på en ca. 75-110 dB, gitt at man sitter på en av de fremre radene. I så fall kan man kalibrere sitt SPL-meter etter dette hva angår klassisk musikk.

Ordinære konserter via PA-anlegg: På grensen til skadelig for hørselen. Anbefales ikke - i hvert fall ikke for ofte! SSette vol.pot'en på det nivå som føles OK!

Kanskje ikke "teknisk" nok, dette innlegget, men følte for å si det likevel!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/09/26 :  12:56:56  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Hmm är inte 85db nån slags kallibreringsnivå för biografer ? (THX ?) så att pupliken skall uppfatta soundtracket som det lät vid mixningen, vissa saker skall ju vara väldigt subtila och nätt och jämt höras.
Vid akustiskt musik borde det vara "lättare" dvs hur högt låter instrumentet i verkligheten?
I praktiken kan det bli svårt ändå...
Jag har en skiva från skivbolaget dorian där man uppmanas att sänka volymen, det är en inspelning av en väldigt gammal typ av akustiskt gitarr som inte låter särkillt högt.
Dvs det skulle bli fel klangbalans om man krämade på som vanligt.
Med elektronisk musik är det väl upp till ljudteknikern om de ens bryr sig, någon på detta forum har väl föreslagit att man ska ha en kallibreringston på cd skivan så man kan ställa in "rätt" volym. Detta vore väldigt bra men det ligger några ljusår före den kommersiella verklighet där musiken framställs och säljs.

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000