HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Fever med Elvis Presley!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2004/09/24 :  20:45:02  Show Profile Send JayBee a Private Message
Hej.

Var på Arken och lyssnade på Ole Klifoths demonstration av Audiovector-högtalare. Han spelade bl a Elvislåten Fever från ´59 eller ´60. Vilken skiva var det han spelade, finns det någon som frågade eller vet ändå?

Mvh JayBee

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2004/09/25 :  14:29:35  Show Profile Send Pelle a Private Message

Tonkraft spelade också den låten och om jag inte missminner mig så var det från en best of skiva med Elvis. Kommer inte ihåg exakt vad den hette.

[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/09/25 :  15:05:15  Show Profile Send nalle a Private Message
Jag vet att den var med på en skiva som heter Elvis Forever.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/09/25 :  16:46:35  Show Profile Send arcam a Private Message
Denna låt finns på en demoskiva från Audiovector, hörde den skivan på Ågrens Hi-Fi för ett tag sedan.

Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2004/09/25 :  20:45:06  Show Profile Send JayBee a Private Message
Tack för hjälpen!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/13 :  09:35:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är en gammal skiva från 1960 med titeln "Elvis is back". Man kan nog få den för 79 spänn på CDon.com. Original inspelningen är med Peggy Lee och är från 1958.

Edited by - gcs on 2004/10/13 09:36:30
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2004/10/13 :  11:22:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Om Ni någon gång kommer till en demo med Mårten Design så be dem om att spela den versionen de har...

Det är en specialskiva tagen direkt från masterbanden och utan mixningarna på. En helt otrolig upplevelse och den skivan som fått mig att inse hur stor Elvis egentligen var/är...

Vänligen,

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/13 :  13:06:04  Show Profile Send gcs a Private Message
Hur man nu gör en mixning när utgångsmateralet är ett 3 kanalsband på 1/2" tape.Det kanske är så att man har remastrat och Eq:at oroginalet. Jag vet att när man gör RCA Living Stereo då utgår man ifrån 3 kanalsbanden som man då rullar in på en HD. Eftersom det inte fanns någon brusreducering på den tiden när inspelningarna var gjorda så slipper man en bandgeneration när man inte använder 1/4":s mastern.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/13 :  14:34:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den finns liveinspelad på en skiva som heter "Aloha From Hawaii - Via Satellite" också.
Här finns provsnuttar:
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B00000638B/002-9598763-4477628?v=glance#product-details

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2004/10/16 :  12:26:48  Show Profile Send JayBee a Private Message
Tack för hjälpen alla!

Jag måste berätta en liten episod som hänt mig angående låten Fever med Elvis Presley. Hade jag inte haft en släng av Alsheimer light hade jag kommit ihåg detta. Min mamma håller just nu på att flytta och då ville hon bli av med sina gamla LP-skivor och jag tog gärna i
mot, det är ju alltid roligt att spela gamla LP. Vad ligger i högen då tror ni om inte en dubbel-lp från 74 med just Elvis och innehållande just låten Fever. När jag tänker tillbaka på min barndom borde jag kommit ihåg denna skiva för jag spelade den en hel del själv vilket inte minst syns på skicket(var inte så rädd om sakerna när jag var i 8-9 års åldern).

Mvh JayBee

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/16 :  14:54:04  Show Profile Send gcs a Private Message
För min del så dog Elvis 1960 men Bernt Jansson jag har nu lyssnat på min skiva från 1960 med Elvis där han sjunger Fever. Man kan´tydligt höra att dom har gjort pålägg på grundinspelningen som då är gjort på 3-kanaler. Man har alltså kopierat trekanalsbandet till ett nytt band (kanske ett trekanalsband)med på följande generationsförluster. Jag har också en original skiva i stereo från 1958 med Peggy Lee som sjunger Fever(den bästa). Den inspelningen har också kommit ut på olika CD-skivor men i mono jag tror att masterbandet har förkommit. Det trodde jag också länge om Atombomb platten med Count Basie(jag har den i stereo på vinyl som är pressad 1959). Nu har jag hittat den på en CD från Frankrike och som tyvärr inte finns i swedala. Tyvärr OT men ändå.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000