HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Steely Dan - AJA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Labonka
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/09/24 :  17:16:26  Show Profile Send Labonka a Private Message
Tycker att det är ganska härligt att 27 år gammal musik står sig mot vad som görs idag
-en del saker var nog bättre förr.
Jag köpte nyligen Steely Dan:s senaste cd "Everything Must Go" och samtidigt även "Aja" som kom 1977. Faktiskt så är "Aja" min favorit av de två, den är helt enkelt en kanoplatta.
-om man gillar Steely Dan vill säga, men det gör väl de flesta

(snart skall även "Gaucho" inköpas)

/L

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/09/24 :  17:59:44  Show Profile Send svejk a Private Message
Lyssna in The Royal Scam min SD favorit


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/09/24 :  18:01:31  Show Profile Send Ayn a Private Message
Undertecknad tycker precis tvärtom

Bäst av alla är "Two Against Nature" tycker jag. Av de gamla finns det åtminstone en som är bra (Gaucho) men Aja är väl lite sådär tycker jag. Titellåten är bra, men låtar som "Pam" hade jag klarat mig utan...

Gillar du både det gamla och det nya Steely Dan men föredrar det gamla, då tror jag att du lär tokdigga Gaucho!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/25 :  09:24:50  Show Profile Send edison a Private Message
"Alive in America" får inte glömmas!
Tokbra inspelning, sparsmakad och lite "torr" i ljudet kanske, men musiken...musiken...

"Pretzel Logic" är också en bra av deras äldre, har den på LP och den låter mkt bra om än inte helsuperbt (köpt beg)

"Gaucho"/"Aja"/"Everything must go" står för mej högre än "Two against nature" men visst är det en smaksak ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:15:16  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag tycker att two against nature är den i särklass bästa SD-plattan. Följt av Aja och gaucho.

No hay banda!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:16:56  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag har dessutom den amerikanska originalpressningen av Aja, från abc records. Helt överlägset ljud jämfört med mca-pressarna.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/09/25 :  15:40:37  Show Profile Send Gebex a Private Message
När jag öppnade denna tråd så trodde jag att jag skulle få några konkreta tips på vilken skiva som är bäst. Jag har själv Gaucho och tycker den är mycket bra men är intresserad på att köpa fler skivor med SD.

Eftersom alla tycker så olika så blir det helt enkelt att bege sig till butiken och lyssna av alla SDs skivor. Det är helt underbart men mycket arbetsamt att vi alldrig tycker om samma saker .
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/09/25 :  16:40:06  Show Profile Send arcam a Private Message
Gebex provlyssna Royal Scam, den är bra, tror den kom 1976.
Detta var den första Steely Dan skiva jag hörde och då sa det "klick"

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/25 :  19:55:03  Show Profile Send edison a Private Message
Sen bör varje SD-nybörjare ta en ordentlig avlyssning av "The Nightfly", Donald Fagens första soloprojekt.Grymt bra och en av dom första LPs jag "slitit ut", ja den är väl inte helt körd men spelad mycket genom åren sen den kom, det är den...!!! ;-)
Den är ett hack eller två "svängigare" än Gaucho och skulle nog kunna sägas vara lite mer "popjazz" också.
Rackarns musikaliskt är det och som det mesta av Fagen/Becker/SD även ytterst perfektionisktiskt.
Det sägs att denna platta var klar för utgivning då Fagen bestämde sej för att göra om alltihop från scratch igen...ett år senare än tänkt kom den sen ut...tur den KOM ut tycker jag.Tänk om herr Fagen inte blivit nöjd då hade den varit okänd kanske...huvva...

Den följande soloplattan av Fagen "Kamakiriad" är välan OK, men kan i mina öron låta lite spinkigt (ljudmässigt)
Iofs mkt rent ljud och musiken är lite mer uppstramad/ensartad jämfört m nattflugan...hur som den bör också kollas upp av den som ännu inte hört!

Walter Becker solo har jag däremot själv kvar att leta upp/provlyssna...



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/09/25 19:56:56
Go to Top of Page

Labonka
Starting Member

40 Posts

Posted - 2004/09/25 :  21:50:41  Show Profile Send Labonka a Private Message
Edison, tack! Du fick mig att tänka till där, och banne mig visst har jag "Nightfly" i en box någonstans här hemma. Skivan har jag nog inte lyssnat på minst 20 år(eller kom den efter -84?..),
men jag kommer ihåg att den snurrade ganska flitigt då det begav sig.

/L
Go to Top of Page

nalle
Member

686 Posts

Posted - 2004/09/25 :  23:24:03  Show Profile Send nalle a Private Message
Katy lied kan jag starkt rekommendera. I mitt tycke deras bästa!
Överhuvudtaget kan jag rekommendera deras fyra första (Cant buy athrill, Countdown to ecstasy & Pretzel logic), som dock har ett i mitt tycke något " rockigare" sound än exempelvis Aja.

Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna?

Edited by - nalle on 2004/09/27 00:30:33
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:15:17  Show Profile Send edison a Private Message
Såg på Amazon att det finns en CD-box med ALLA SDs 7 första LP (fram till och med Gaucho) inlagda på 4 CDs, där man även fått med nån livelåt och låten "FM" från filmen med samma namn.Låtarna ligger 100 % kronologiskt, men inga texter finns med.
520 spänn ca på cd.on (eller var det ginza)

Många av dessa SD-plattor finns också separatutgivna som remasters då med texthäften, och några är på gång till senhösten på SACD...

Köpte ett par av dom tidiga plattorna beggade för några år sen...måste få fart på LP i min anläggning snart...
"Pretzel Logic" och nån mer (minns inte vilken) var mkt bra plattor som även lät bra, inte bara OK ;-)
Återflyttar till renoverad lgh kommande vecka - sen är det "lite att göra" för att få till systemet, även för LP efter mycken neglect av den delen.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/09/26 22:18:08
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:50:59  Show Profile Send 10 a Private Message
Jag har precis lyssnat lite på Steely Dan och det här måste forskas djupare i! Är det nån som kan kommentera på produktionerna rent tekniskt? Är det de remastrade versionerna man vill ha, eller är de (i vanlig ordning?) förstörda så man ska leta fram originalutgåvorna? USA-press?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000