HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 pink floyd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2004/09/15 :  21:28:47  Show Profile Send skalet100 a Private Message
undrar över kvaliten på dom remastrade pink floyd
plattorna ifrån 1994 om man jämför med orginalen på vinyl..
har köpt mig a saurceful of secrets och tycker den låter
ordentligt gröttig och otrevlig att lyssnapå.. låtarna ifrån den skivan på echoes samlingen låter ju inte alls lika!
vilken låter mest orginaltrogen ??

inte det lättaste att hitta tidiga floyd på vinyl som
cd får ju duga!

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/09/17 :  00:56:42  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
The Wall och wish you were here låter klart bra på cd tycker jag, särskilt The Wall. Dynamikomfånget på dessa remastrade utgåvor från 1992 och 1994 är klart mycket större än på de flesta av dagens pop/rock utgivningar, ljudbilden är stor och instrumenten har en naturtrogen klang, jag är klart nöjd med dessa utgåvors ljudkvalitet (fast allra mest dess musikaliska kvalitet), men det är möjligt att det finns ännu bättre utgåvor, jag vet inte.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/17 :  20:11:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Dark side of the moon på SACD är väl så bra man någonsin kan förvänta sig från skivor inspelade 72-73. Har haft den på "orginal"- första eller andra pressning (vinyl) men aldrig jämnfört dem då jag (dumdumdumdumdum) sålde den för en sketna 150 kr. Den var endast spelad någon gång av mig och aldrig tidigare.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/09/18 :  13:08:22  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Vet någon vilken inspelning av The Wall som anses vara bäst på CD? Det ska finnas Gold (tror jag det var) men de går på upp emot 5000:- enligt någon här på forumet. Jag vill helst hålla mig inom rimliga priser.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2004/09/18 :  14:53:15  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag tycker oxå dark side & wall låter helt ok
även piper at the gates of dawn låter schysst
det är a saucreful of secrets jag funderar över då
det är sån skillnad mot echoes samlingen...
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/09/26 :  23:47:16  Show Profile Send AKA a Private Message
På CDON finns "the wall" från 1987-06-10. Finns det en nyare version/tryck av den från 90-talet?
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/27 :  00:08:41  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Flere av de gamle utgivelsene fra Pink Floyd har forbløffende bra lydkvalitet, ta f.eks. The Final Cut og The Wall.

Har ennå til gode å sammenligne Pink Floyds originalutgivelser med de senere Remastered-utgavene, men jeg stiller meg likevel noe undrende til alle Remastered versjonene av gamle innspillinger; det ligger klare begrensninger i opptaket som ble gjort opprinnelig. Det er grenser for hva man kan reparere ved hjelp av nyere digitalteknikk. Dette er kanskje mer en måte å selge gamle innspillinger om igjen på?

Arrestér meg gjerne hvis jeg tar helt feil!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000