HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kina vs Världen, låter dom lika?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/24 :  16:19:08  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag sökte lite i arkivet, men han som sökte fann intet

Vad jag undrar är om de produkter som är OEM verkligen är samma produkter, eller åtminstonne låter lika "bra".

Har någon gjort ett seriöst test av detta?

Finns möjligheten att forummedlemmar med respektive produkt träffas och gör en jämförelse?

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/24 :  16:46:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det skulle verkligen vara intressant att se...

För det finns ju en hel del märken som kostar en del mer i väst och sen står " Vårrulle " på den så är det halva priset...

Och vissa företag påstår ju oxå att deras modell är utvecklad just för dom, så visst finns ju möjligheten att det finns olika modeller som har samma utseende och snarlika prestanda men är olika ändå..

Men som sagt, det skulle vara kul och få testa och jämföra....

/Martin
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/24 :  16:51:31  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Intressant fråga! Får se om det blir någe svar.

Är du på gång och skall uppdatera nått i din anläggning?
* Sony SA-VE815ED
* 2 AP subbor 2.27
* Pioneer RXV839RDS
* Technica från ICA-Maxi för 399 riksdaler snörad till stärkaren med hembyggd
???

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/24 :  22:39:07  Show Profile Send lasselite a Private Message
Tja, frontarna riskerar att bli uppgraderade. Men då ligger väl piP högst på listan över intressanta objekt att lyssna på. Å när man väl börjat så är det lätt att traska vidare in i uppgraderingsträsket
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:01:09  Show Profile Send lasselite a Private Message
Fint av dig att göra en lista på vilka grejer jag har Pär, så jag vet om jag glömmer

Är det ingen som har grejerna i kinaversion eller i "orginal" som är nyfikna på resultatet av ett "shoot out"?

MartinH, har inte ni en del grejer som oxå finns i kinesvariant? Om ni har det och om någon har kinesvarianten, ställer du då upp på ett test?

Hur är det med konsulten åt consulterna (som tyvärr fått byta sin underbara avatar), kan ni? Vill ni?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:07:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Hur är det med konsulten åt consulterna (som tyvärr fått byta sin underbara avatar), kan ni? Vill ni?


Jag har ingen inblandning i HifiConsult annat än att jag demade på mässan.
Om du däremot hittar en kineskopierad Grendel så är du välkommen hem

// Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/25 :  12:12:53  Show Profile Send lasselite a Private Message
Oj, här var det snabba svar Jag ska kolla i garderoben å se om jag kan gräva fram något
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/26 :  00:22:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Lasselille... Ja det vet jag inte, är det nått speciellt du tänker på för jag vet inte direkt om vi har nått som finns i "kina"variant ?!?!?

/Martin
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/09/26 :  00:33:45  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Kina/Asia vs. Verden? Cayin, Shanling, Sheng Ya, Mingda, Usher etc.? En hver må bedømme selv! Mer sier jeg ikke!

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/26 :  02:49:56  Show Profile Send lasselite a Private Message
Inte jag heller martin då jag har sämre koll på ert sortiment än du. Men OM, vill DU?
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/26 :  09:58:43  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Det vet väl alla att daewoo är en lika bra bil som bmw fast för jättelite pengar?

Allvarligt talat så tog ju Siba och ett antal stora kedjor världen över hand om hifi:n för 20 år sedan och körde den rätt ned i ett träsk genom att göra hifiliknande produkter till allt lägre priser. Ni minns väl "lösdelar" som vid närmare titt satt ihop på baksidan? Nästa år så såg det likadant ut fast när man tittade på baksidan så var metallen eller plasten utbytt mot masonit och skiten var häftad med klammer....

Året därpå måste man hitta på ett nytt sätt och då sket man i att låtsas och tillskrev en allt i ett-låda fantastiska egenskaper, ny livsstil, massor av "möjligheter" och resten är ju historia. Året därpå i den så goda konkurrensen finns ju alltid någon annan som gjorde en ännu billigare (dvs "bättre" och ännu mindre (dvs "bättre") pryl... historia som sagt. Ingen frågade hur det lät och folk fick det "de ville ha".

Nu kommer nästa hiss med rätt attribut, tjocka fronter, designade läckerbitar, det religiöst viktiga låga priset... framtiden får utvisa åt vilket håll hissen gick.

Nä, fram för planekonomi, två modeller åt alla. Bara den ena är den jag marknadsför

Lite historieperspektiv på söndagsmorgonen

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/26 :  10:49:04  Show Profile Send Leif B a Private Message
Har hört rykten som sprids, att en del kinesiska prylar inte alltid har fullgod kvalite när de anländer till sin köpare. Problem med lite av varje visst.

Någon som vet hur det ligger till rent allmänt?

mvh Leif B
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/26 :  10:57:16  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Har hört rykten som sprids, att en del kinesiska prylar inte alltid har fullgod kvalite när de anländer till sin köpare. Problem med lite av varje visst.

Någon som vet hur det ligger till rent allmänt?

mvh Leif B


Där är nog inte mer problem än med övrig hifi. Syns antagligen mer pga att så många köper... Min tanke!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/26 :  11:35:23  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jodå H-C visst finns det sådana exempel. Men det finns exempel på motsatsen oxå, som när biltemas utbyteskatalysatorer var bättre än orginal i test. Men det var inte det det skulle handla om här. Den diskussionen får ni starta en egen tråd om

Jag vet ju fortfarande inte om ni har produkter som OEM-tillverkas och säljs billigt under annat märke, men om ni har det, och om nån tjomme kommer in med en kinesvariant under armen (eller på skottkärra). Är ni då intresserade av en jämförelse?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/26 :  12:11:29  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Har hört rykten som sprids, att en del kinesiska prylar inte alltid har fullgod kvalite när de anländer till sin köpare. Problem med lite av varje visst


Visst sprids sådana rykten, det gör det alltid när någon känner sig hotad...

Sladd, lite ironiskt grinig som vanligt och tack för historielektionen


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/26 :  12:19:29  Show Profile Send lasselite a Private Message
STOPP! Vill inte ha den diskussionen här! Tar den diskussionen fart låses tråden innan man hinner klura ut vad OEM står för och då kommer vi inte få svar på frågeställningen. Ni får gärna spekulera både hit och dit. Men INTE i den här tråden!
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/26 :  13:07:48  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Grinig

Historiebeskrivningen anser jag vara ganska korrekt, kinahifins framtida historiebeskrivning överlämnar jag åt just framtiden.

OEM är dock en ganska intressant företeelse. Själv känner jag mig inte det minsta "hotad" i kraft av de produkter vi säljer (som saknar falsk marknadsföring vad ursprunget beträffar).

Exemplet om Biltemas katalysator är ju väldigt bra och där görs ju en bra konsumentvänlig insats.

Allt från Biltema är alltså bättre än att köpa delar och andra prylar via andra kanaler?

Nej, just det. Man får liksom orka engagera sig utan att hoppa på någon generell "sida". Nu har jag skrivit det ungefär 300 gånger på detta forum märker jag... dags att pensionera sig.

Gult är bäst!

Vilken går fortast?

Sladd har alltid rätt!

mvh

,


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/26 :  13:37:42  Show Profile Send lasselite a Private Message
Som jag sagt så vill jag inte ha den diskussionen här. Om H-C fortsätter den tolkar jag det som att det ligger ert intresse att sabotera tråden.

Har H-C något att tillföra i form av jämförande tester så är det hjärtligt välkommet.

Svar av typen;
* Ja vi har produkter som säljs under annat namn och det skulle vara intressant med en jämförelse.
* Ja vi har produkter som säljs under annat namn men vi vill inte ställa upp.
* Nej vi har inga produkter som säljs under annat namn (så vitt vi känner till).
är givetvis oxå välkommna.

"OEM är dock en ganska intressant företeelse. Själv känner jag mig inte det minsta "hotad" i kraft av de produkter vi säljer (som saknar falsk marknadsföring vad ursprunget beträffar)."
Kan ju tolkas som att alternativ 3 är H-C;s svar.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/26 :  13:55:58  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Oj, ursäkta att jag la mig i lasselite och lycka till med fortsättningen. Vill du kan jag ju radera mina inlägg om de uppfattades som oseriösa eller "förstörande".

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/26 :  14:11:53  Show Profile Send lasselite a Private Message
Ingen fara, men du vet hur lätt det drar i väg och jag misstänker att ni oxå är liiiite intresserade av resultatet av en jämförelse.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/26 :  14:52:28  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Nope. "Kina mot världen" är fel utgångspunkt.

Dyr Usa-pryl (hemligt) tillverkad i Kina mot identisk tvilling också tillverkad i Kina handlar om något annat, lite mer som avgassystemet från Biltema.

Men produkter bör hitta sina köpare i kraft av egen styrka.

Inte för att de är gjorda i Kina.

Vi säljer en kina-byggd högtalare i butiken som anges som just Kinatillverkad. Den är bra för pengarna. Alltså säljs den.

mvh

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/26 :  15:15:11  Show Profile Send lasselite a Private Message
Vad jag menar är just dom identiska tvillingarna, och dom har väl inte alltid amerikanska "adoptivföräldrar" Därför fick titeln bli; vs Världen.

"Men produkter bör hitta sina köpare i kraft av egen styrka."
Och den styrkan kan ju vara ett utmärkt pris/prestanda-förhållande snarare än tillverkningsland. Sen kan man ju diskutera riktigheten i att dessa märken glider på nån annans marknadsföring och höga renomé, särskilt om produkten de facto inte håller samma kvalitet. MEN det är inte ämnet i den här tråden!

Men nog om det. Nu vill iaf jag veta om någon testat eller vill testa "tvillingar" mot varandra.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/26 :  16:57:40  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Vad jag har hört är att innehållet i en oem produkt från kina ger samma resultat som den dyrare bara att de väljer de billigare komponenterna. Allså är det inte samma grejor men de mäter lika. Om ljudet sen blir lika bra har jag ej en aning om men min gissning är nej. men så här ser ju allt ut oftast kommer alla komponenter från en och samma fabrik och sen så har de egna tekninska lösningar beroende på företag/produkt. se i senaste bild/ljud Marantz dvd spelare är identisk med Denons.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:32:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har rätt bra insyn i OEM tillverkning i asien från andra branscher då jag känner produktutvecklare och varit med och utprovat produkter. Min erfarenhet är att det finns många produkter under olika namn som är precis lika bra kvalitetsmässigt. Just på denna OEM tillverkning är det ju inte kopior, det är äkta apparater som säljs under olika namn ibland med vissa smärre kosmetiska förändringar. Det är detta som är grejern med OEM (Orginal equipment manufacter - för dem som inte vet), inte att man kopierar...Mark Levinson (Red rose - Korsun) har ju sagt att de köper in sina grejer från Kina och inte utgett sig för att tillverka dem själv.

Någon sa i på ett annat forum mycket passande:" Kina är ett high-tech land. Dom har kärnvapen, ett rymdprogram och en blomstrande industri och ekonomi. Varför skulle inte kinesiska prylar kunna vara bra? Norsk hifi är ju såååå bra, och kommer från det lilla skitlandet i väst som bara livnär sig på torsk och olja."

Den inlägskrivaren får gärna meddela om hans citat ej vill vara med här så plockar jag bort det. Men jag tycker det är väldigt bra beskrivet. Jag tvivlar inte en sekund på att det finns precis lika intelligent och duktigt folk i Kina som kan konstruera en bra elektronik pryl som vilken amerikan, norsk eller svensk om de vill.

Jag tycker denna tråd är väldigt intressant, hoppas om jag än tvivlar att vi får något svar på ursprungsfrågan. Lämpliga objekt är ju Opera, Sheng-Ya(Vincent) och Cayin som säljs i europa också. En sak, vilket ingen Personangrepp tillåts inte/Cyber inte kan ta ifrån mig är att jag redan handlat en hel del från Kina. Jag sitter otroligt nöjd väl medveten om att jag hade inte på långa vägar fått lika bra resultat vilken konsult eller konstnär jag än anlitat.

Edited by - Cyber on 2004/09/26 23:47:26
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/09/26 :  22:52:50  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag kanske ska lägga mig i debatten, har inhandlat lite kinaprylar,
Jungson, inget motsvarande OEM, så det kan jämföras med andra
fabrikat utan att ha ett västerlänskt namn som ett tyngande ok.

Har just kommit hem från en välkänd hifisnubbe boende i Trelleborg, han med ormarna, får vara anonym tillsvidare , han kommer
med ett omdömme på nämda Jungson. Han har ju lite att jämföra med.

Mina egna intryck? Kineser kan utveckla och tillverka hifi väl i
klass med amerikaner, svenskar och norrmänn.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/09/26 :  23:18:20  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

mangew:

"En sak, vilket ingen sladd eller någon annan ryktesspridare(finns andra, en del är säljare på detta forum ) inte kan ta ifrån mig är att jag redan handlat en hel del från Kina. Jag sitter otroligt nöjd väl medveten om att jag hade inte på långa vägar fått lika bra resultat vilken konsult jag än anlitat."

Det är tråkigt när det kommer personpåhopp på detta sätt. När har jag "försökt ta ifrån dig" känslan av att ha gjort riktiga val när det gäller hifi?? var har jag påstått att kinahifi är dåligt?? Vilka rykten har jag spridit??

Man blir ju helt förbannad. När blev jag din spottkopp?

,


www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000