HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hypex UcD400 Klass D modul gruppinköp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/09 :  12:47:31  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Framkörning till dörren ....vilken service

Visst jag ska regga mig med en gång.


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/09 :  14:33:24  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Vad är det som behövs förutom modulerna, vad är det som ingår? Är ev. intresserad (Göteborg)

Transformator, likriktare och kondensatorbank? Hur stor kondensatorbank är att rekomendera?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/10/09 :  14:46:55  Show Profile Send UrSv a Private Message
Endast moduler ingår och du behöver alltså låda, kontakter och nätdel. Nätdelen består för många av mjukstart, likriktare, kondensatorer och transformator. Till UcD400 skulle jag välja ca 20.000-40.000 uF per matning dvs totalt 40.000-80.000 uF.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/10 :  02:25:56  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Tack för det utförliga svaret. Jag ska ta mig en funderare om bygget är något för min plånnok.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/11 :  09:41:55  Show Profile  Visit peranders's Homepage
UcD400 är inget lågprisbygge. Är man ute efter många watt så får man mycket slutsteg för 1000 kr per kretskort. Det gäller dock att ha en bra konstruktion. Det man sparar med modulerna är naturligtvis kylfläns som kan kosta en skön slant när vi är på de här effekterna.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:15:48  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Jag vet inte om det har varit upp men exakt hur mycket kylning behövs??
Det kan ju inte vara särskilt mycket eller?
Jag menar i LC audios steg räcker det med botten plattan.

Nåja tanken är att jag ska bygga steget i 2mm rostfritt syrafast så det ska nog räcka till om man sätter det mot sidoväggarna.


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/11 :  10:27:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Räkna med 85-90% verkningsgrad samt cirka 6-10 watt i tomgångseffekt. 400 watt ut, 40-60 watt värme, sen är en hel det trots allt. Fast det här är full spätta sinus..... kanske inte musik direkt. Jag tror 20-30 watt kan vara ett rimligt värde att dimensionera efter.

Rostfritt leder värme dåligt, det vet du? Du kan kanske montera modulerna på en kanske 1 cm tjock aluminiumplatta som i sin tur fästs mot det rostfria.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/10/11 10:29:55
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/10/12 :  14:25:16  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Ja jag får nog göra så att jag sätter en ALU bit på insidan.
Känns inte som om jag vill bygga lådan i det materialet. Det repas ganska lätt,plus att det blir lite "fetare" med rostfritt som låda. Och så behöver man inte polera om det igen.
Bara torka bort fingeravtryck m m.

Jag får nog börja med lådkonstruktion nu snart. Vet inte vad jag ska välja för trafo bara, får nog säga att de tar saftigt betalt för "Audio" trafon på ELFA.
Får kolla runt lite och så vad man kan hitta för skoj.

peranders: börjar det dra ihop sig eller??


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000