HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nånting för er som gillar innovativ design
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/09 :  23:45:59  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag brukar inte korsposta mellan forum men det vore kul att höra vad Bernt och övrigt rörfolk tycker om designen som Susan Parker visar upp på diyaudio.com
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=42259&perpage=10&pagenumber=1

efter vad jag förstår så är det en helt ny design, fast "filosofiskt" verkar den ligga nära en rörförstärkare trots att den använde mosfet.

Minimalistisk är bara förnamnet...

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/10/10 :  04:27:01  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

För mig verkar detta vara en mycket enkel förstärkare där FETarna går som transformator kopplade source följare. Det är inte så mycket nytt i detta, liknande förstärkare byggdes med bipolära transistorer i början av transistoreran och kan hittas tex i Siemens böcker, (Transistor Shaltbauspiele tror jag de kallades) så det nya skulle vara att använda FETar. Problemen med att linda transformatorer för dessa relativt låga impedanser och användandet av bifilära och dubbelt bifilära lindningar finns också beskrivet i gamla böcker för transistor kretsar från Philips och Siemens, (det är lätt att få obalans mellan lindningarna eftersom det är relativt få varv, det är betydligt enklare att få bra balans i push-pull trafar för rör som har högre impedans).

Allt nog, det kan förstås låta bra trots att det inte är några nyheter men jag är nog ganska tveksam speciellt eftersom jag själv inte tror att trafar kan addera något positivt... Det blir inte mer rörljud genom att använda utgångstraf, distorsionspektrat är fortfarande inte detsamma.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/10/10 06:56:24
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/10 :  10:37:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, jag har sett transformatorer för koppling av trissor. Från transistorns barndom.
McIntosh har trafokopplade transistorförstärkare än i dag och de låter bra tycker jag.
Det skulle vara intressant att höra den där konstruktionen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/10 :  12:06:30  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, jag har sett några tranistorkretsar med trafos förr, men då har trafon suttit på utgången så denna typ av koppling var ny för mig (vilket iofs inte betyder så mycket).
Som någon på DIYaudio påpekade så kommer väl kvalitén på kretsen nästan enbart avgöras av hur bra trafon är.

Parker ser i vilket fall ha koll på saker och ting, och det verkar ju som ett antal personer är intressarade av att bygga samma konstruktion så då lär vi väl få fler lyssningsintryck (det verkar som de planerar ett gruppköp på trafos).

För övrigt är en trevlig sak med tråden jag länkade till är att den innehåller mycket information och är saklig, det är tyvärr inte allt för vanligt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/10 :  20:45:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Det skulle vara intressant att höra den där konstruktionen.

Håller med Bernt. Mycket intressant. Den har (om än avlägsna) likheter med min circlo.- Bara N-kanal fetar, pushpull, och enkel konstruktion. Allt sånt som jag gillar. Synd bara med den troligtvis ganska dyra utgångstrafon.

Någon som har en aning om hur den skulle funka med en nättrafo på utgången (lite som Son of Zen Version 7) ?????????????
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7763 Posts

Posted - 2004/10/11 :  01:02:11  Show Profile Send Fuling a Private Message
Konstruktionen i fråga borde funka lika bra med en mittappad drossel istället för en trafo. Jag hade något liknande på gång förrut men det blev aldrig färdigt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/11 :  22:46:06  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Kan någon förklara designen lite lätt- och kortfattat?

T.ex.
Vad är de två trafosarna till för?
Vad gör zenerdioderna?
Varför ser ingångssidan på utgångstrafon ut som den gör?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7763 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:43:05  Show Profile Send Fuling a Private Message
Intressant att förstärkaren är konstruerad av en kvinna.
Kul med lite nytänkande istället för samma gamla "gubbiga" kopplingar

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/10/12 :  00:45:18  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Fisksmisk, det är en vanlig push-pull förstärkare byggd som man gjorde i transistorns barndom, den första trafen fungerar som fasvändare och ger drivsignaler till transistorerna i motfas. Utgångstrafen lägger ihop signalerna från de 2 transistorerna och impedansomvandlar så att transistorerna kan lastas optimalt oberoende av lastimpedansen, dvs med en specifik traf så kan man ansluta 4-ohms högtalare och med en annan traf eller via ett annat uttag på trafen så kan man ansluta tex 8 ohms högtalare men transistorerna kan hela tiden lastas optimalt, (om man konstruerar för detta).

Dioderna är ett skydd för att undvika att gate till source spänningen blir för hög.

Denna typ av koppling, (med trafar på ingången och utgången) är vanlig i mycket gamla rörförstärkare och som sagt i tidiga transistorförstärkare, det som är "nytt" är att använda FETar istf bipolära transistorer.

MVH Hans

PS, om någon är intresserad av att bygga en liknande förstärkare så rekommenderar jag att titta igenom applikationslitteratur från tex Siemens och Philips från 60-talet, där står det mycket om hur man dimensionerar trafar för denna typ av förstärkare, just att dimensionera och bygga trafar med låg omsättning är ett speciellt problem som inte är helt lätt att lösa. DS

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare

Edited by - tubetvr on 2004/10/12 01:03:13
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/12 :  21:42:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag hittade www.hifichoice.co.uk/archive/perl/551_printreview.htm idag. Det verkar vara någon ganska snarlik konstruktion. Den verkar ju låta bra oxå.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/13 :  00:02:14  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Så utgångstrafon är gjord så att den kopplar ihop en fet som puttar och en som drar?(push pull?)

Kommer båda fetarna jobba i klass a alltså att de båda har en massa sving både ner på inus och plus?

Kan man göra en liknande koppling fast så att ena fet-en återger den negativa halva och den andra den positiva halvan av vågen?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/10/13 :  01:04:18  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

quote:
Så utgångstrafon är gjord så att den kopplar ihop en fet som puttar och en som drar?(push pull?)
Jo det stämmer.

quote:
Kommer båda fetarna jobba i klass a alltså att de båda har en massa sving både ner på inus och plus?

Det kan man välja med gateförspänningen, i kopplingen beskriven på DIYaudio.com så verkar det som om transistorerna går i klass AB dvs ganska hög tomgångsström som ökar vid max signal, vid låga signaler förstärks hela signalen av varje FET.
quote:
Kan man göra en liknande koppling fast så att ena fet-en återger den negativa halva och den andra den positiva halvan av vågen?
Jo då kallas det klass B men då finns risk för övergångsdistorsion dvs att de båda halvorna av signalen efter förstärkning inte passar ihop helt perfekt, (enkelt uttryckt).

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000