HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dvd spelare som matchar canton ergo rcl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Matsback
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/09/20 :  18:18:34  Show Profile Send Matsback a Private Message
Har lyckats få tag på ett par Canton Ergo rcl . Nu tycker jag att ljudet på min DVD (Pioneer dv-444)låter så illa när jag spelar CD skivor. Någon som har förslag på vilken typ av DVD jag skall köpa i stället. Eller har jag "fel" förstärkare (Kenwood DA 9010).

/// Mats - Den gyllene

Edited by - Matsback on 2004/09/20 20:52:29

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/20 :  19:02:27  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hade helt klart satsat på en ny förstärkare. RC-L funkar bäst med en mjuk förstärkar kombination med kraft. Många kör med rör hybrid slutsteget Vincent 331 med bra resultat. Men det finns en hel uppsjö med förstärkare. Jag själv har kört med NAD S200 och Vincent 991. Där NAD S200 funkade bäst pga den har en mjukare karaktär. Men där 991 har extrem kontroll på basen. Så min rekommndation är mjuka komponenter i kedjan...

Kanske ett transistor steg med rör baserad cd?
Go to Top of Page

Matsback
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/09/20 :  20:50:43  Show Profile Send Matsback a Private Message
Tack för hjälpen. Har jämfört lite med nad o.s.v och fått för mej att min Kenwood i alla fall inte är jätte dålig. Men visst det kanske krävs en ny för att klara dessa högtalare. Däremot tror jag att Pioneer dv-444 har satsat mer på bild än på ljud och jag skulle gärna vilja ha lite tips på Dvd spelare som klara ljudbiten bättre. Förmodligen skulle väl en ren cd spelare vara bäst, men jag måste ju kunna titta på mina Dvd konserter också.

/// Mats - Den gyllene
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2004/09/21 :  00:01:27  Show Profile Send niklas a Private Message
Testa nån av Pioneers nya spelare, 2750, 370, 470, 575, 668, 868. Dom är fantastiskt bra, både som cd-spelare och för film.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/21 :  10:57:17  Show Profile Send Blue a Private Message
För att dina Canton Ergo RC-L ska kunna spela ut tror jag att du behöver följande: 1. En bra dedikerad cd-spelare (behåll din gamla dvd-spelare för tillfällen då du vill kolla på film/konserter). 2. En rejält kraftfull och mjukt klingande stärkare. 3. Ett stort vardagsrum.

Själv har jag bara hört RC-L under illa passande omständigheter, men med ovanstående åtgärder tror jag att jag hade gillat dom betydligt bättre. Och jag vet många som tycker att detta är trevliga högtalare.

Nåväl, uppgradera stegvis, börja med stärkaren kan jag tycka.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Matsback
Starting Member

21 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:39:26  Show Profile Send Matsback a Private Message
Tror ni att nads förstärkare c372 klarar att ha full kontroll över RC-L. Eller behövs det kraftigare dynamit? Har också tittat på denons dvd 2910. Kan det vara något?

/// Mats - Den gyllene
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/09/21 :  14:10:49  Show Profile Send PeterL a Private Message
Har du arbetat något med de akustiska förutsättningarna i rummet högtalarna står i? Om inte, så gör det först, det ger ofta en mycket större förbättring av ljudet än något byte av cd-spelare ger.

PeterL
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/21 :  16:18:23  Show Profile Send Blue a Private Message
Kraftmässigt tror jag NAD C372 fixar biffen, men du hade nog fått ett bättre resultat med en förstärkare med lite mjukare karaktär. Kanske lite svårt att hitta i den prisklassen dock. Men hur är det med rummet? Mitt intryck är att RC-L behöver rejält med space för att kunna spela bra. Har du lite halvtrångt kan du prova att mjuka upp rummet med diverse mattor, gardiner, soffor och liknande.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/21 :  19:55:46  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag hade problem med básen i mina RC-L (som många har) men skumgummi i basportarna gör susen för snabbheten..

Jag hade själv börjat med förstärkare och sen gått på CD/DVD.. EDIT: Rummet gör mycket stor betydelse, det var så jag fick kontroll på min sss i diskant. Prova med lite filtar m.m kuddar.. Ta det en lördagkväll med polarna...och glöm inte ölen!

Edited by - marcus_ec on 2004/09/21 19:57:54
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/09/21 :  20:54:56  Show Profile Send Smackman a Private Message
Tjena ! jag har Canton rc-l med Vincent Sp-331 och kör med en Pioneer dv-668 med ett Rotel 1068 och den kombon är G R Y M !
Mkt Detaljerat fast ändå ett lent och skönt ljud.
Mvh

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000