HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inget nytt under solen... cd-spelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/09/20 :  15:58:30  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag köpte en cd-spelare i helgen. En gammal sony nämligen en X77ES från tidigt nittiotal.
Köpte den mest på skoj, bra pris och så. Men jäklar vad den låter!!! Jag har inte hört något liknande, sammetslent musikaliskt lättflytande, wow!

Så då kan man krasst konstatera att bara för att det kommer nya spelare hela tiden behöver de inte vara bättre. Nu ska jag bara försöka få tag på en sån där marantz cd12/da12 och höra om myten är sann...

Almost cut my hair

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:04:02  Show Profile Send Leif B a Private Message
Vilken då myt??
Förklara dig snälla du.
Kul förresten när man kan göra fynd bland begagnat.

mvh Leif B
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:07:10  Show Profile Send MartinH a Private Message
De gamla var faktiskt klart bättre byggda och påkostade än de nyare !! Har en 555ES ståendes och den med sina 10kg står sig faktiskt riktigt bra fortfarande... Vill nån ha den för 2000:- så ....

/Martin
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:10:39  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Cd 12/da12 används väl av Ken Kessler som referens och med tanke på att den är riktigt gammal kan det väl kallas myt...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:18:12  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Du menar XA 7 ES va?

Ja, den är sammetslen och musikalisk men också lite mindre detaljerad än vissa moderna spelare. Den är en härlig transport till en ny DAC.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:30:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Japp... myten är väl att "det har hänt såå mycket med CD-spelarna de senaste åren". Påkostade maskiner står sig fortfarande väl, även om de är tio år gamla highendkonstruktioner. Med sina stabila chassin, dyra komponenter tror jag att de håller mycket längre än de moderna, med sina SMD komponenter på minimala utrymmen. Visst är korta signalvägar bra men hålbarheten är mycket sämre, de gamla korten i glasepoxy och teflon med silverlödda koponenter med ben är mycket stabilare på längre sikt och håller mycket bättre. Länge leva gamla goda highend produkter. Visst har dagens billigare spelare knappat in ljudmässigt, men de äldre, lite dyrare står sig väl, idag ser man sällan produkter som är välbygda och i så fall kostar de betydligt mer än förr.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:32:05  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Nix, menar X77ES...

Almost cut my hair
Go to Top of Page

Leif B
Member

1504 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:38:01  Show Profile Send Leif B a Private Message
Här finns det reviews från spelaren.

http://ecoustics.audioreview.com/pscAudioReview/Digital+Sources/CD+Players/CDP-,X77ES/PRD_117175_1586crx.aspx#reviews

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/20 :  17:48:53  Show Profile Send Blue a Private Message
Håller med om att äldre Sony-spelare i högre klass lät väldigt bra! Kul också när man läste recensionen av Roksan Caspian i Hifi Choice och dom tyckte att den var ett bra alternativ för att den lät som bra spelare från förr. Lite mer dynamisk och "bold" än många spelare är idag.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/09/21 :  00:38:17  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Nåja, det gäller nog inte alla gamla "high-end" spelare:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32385&whichpage=2

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1163 Posts

Posted - 2004/09/21 :  09:45:42  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Det beror nog på hur "gammla" spelare vi talar om. Har själv kvar min första High End Sony spelare CDP 557 es (tror jag den heter). Om jag jämför denna mot nyare tex Sony CDP-XA20ES som jag har nu så låter den gammla hårt och vasst i diskanten och inte har den så bra upplösning heller.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000