HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Sennheiser HD555 vs Philips SBC-HP1000
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/09/19 :  22:04:37  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Hejsan vänner.

Jag funderar på att nergradera mig (ja, ni hörde rätt), jag har planer på att byta från Sennheiser HD600 till Sennheiser HD580 eller Philips SBC-HP1000. Varför? För det första för att jag vill satsa mer på min vanliga högtalaranläggning, och för det andra för att jag tror inte att skillnaden i mina öron är så stor att det är värt att betala 500-1500 kr extra för. Jag kommer även byta ut min X-can v2 mot någon billigare hörlurförstärkare då den nya luren kommer vara mindre svårdriven.

Mina frågor är:
Har HD580 eller SBC-HP1000 mer bas än HD600? Jag saknar nämligen lite bas i HD600, djupet finns där, men inte mängden, och det går inte att spela basig musik högt. Jag vill inte ha en basig hörlur, till det har jag mina Philips HP890 som inte används. Jag vill bara ha något mer bas än HD600 levererar.

Har någon testat både HD580 och SBC-HP1000? Vilken lät isåfall bättre?

Tacksam för svar.

EDIT, rubrik ändrad från "Sennheiser HD580 vs Philips SBC-HP1000" till "Sennheiser HD555 vs Philips SBC-HP1000.


/Joakim

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/29 01:40:27

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/09/20 :  02:28:58  Show Profile Send Lovan a Private Message
Skillnaden mellan 580 och 600 sitter i själva elementen utan är hörlurens utformning. stålgaller istället för plastgaller osv.
Är det för lite bas i 600 så är det lika lite i 580
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2004/09/20 :  11:06:33  Show Profile Send Lurman a Private Message
Lovan har alldels rätt. Det finns ingen skillnad på elementen i HD580/HD600, så de har samma ljud, är lika trögdrivna, trivs med en förstärkare osv. Om du nu skall nedgradera av kostnadsskäl kanske det kan vara idé att skita i förstärkaren helt, och skaffa en lur som mår bra med ett vanligt hörlursuttag (jag antar att du har ett sådant någonstans... :-).

HP1000 är i så fall inte ett dumt val och nog inte lika slank i basen, men jag har lyssnat på den för kort utan möjlighet att jämföra för att säga hur den skiljer från HD600, annat än att jag tyckte ljudet var helt OK för pengarna. Finns för runt 1000:- på nätet och på OnOff för runt 1300:- (öppet köp?). Har för mig att H&M utsåg den till bästa budgetköp eller något likande också.

Andra alternativ som borde ligga i din prisgrupp och som trivs bra "utan förstärkning" är öppna HD515/555 och slutna HD25-SP (Den dyrare HD25-1 är riktigt bra, men kanske lite utanför ditt prisintervall). Lite rockigare och varmare, men om dom sedan motsvarar dina baskrav är en helt annan sak...

Ett annat alternativ jag själv inte har lyssnat på är Ultrasones HFI-650/700 DVD edition (är omdöpt nyligen. Stirra på DVD-edition istället för numret). Skall ha väldigt schysst bas, och lite mörkare ljudbild, runt 1500:- från www.meier-audio.de i Tyskland.

Var bor du? Har du möjlighet att provlyssna lite, eller måste du ta dom via postorder?

/L
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:23:16  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Det var intressant, jag visste inte att HD580 och HD600 hade samma element. Då är alltså HD580 bara att glömma.

Men HD555 verkar ju intressant, likaså HP1000. Ger båda lurarna bättre bas (eller iallafall litegrann mer bas) än HD600? Isåfall blir det ett svårt val mellan HD555 och HP1000.

Jag vill inte gärna förlora så mycket av det luftiga ljud som HD600 har, och då känns det som att slutna lurar som alternativ går bort. Ett krav är också att luren ska vara skön att ha på huvudet, då jag sitter flera timmar i sträck med lurarna på. Både HD555 och HP1000 verkar sköna att ha på sig.

Jag har inte möjlighet att provalyssna, tyvärr, så det är postorder och era tips jag får gå efter.


/Joakim

Edited by - Joakim F on 2004/09/20 16:25:59
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/09/20 :  16:47:44  Show Profile Send Lovan a Private Message
Om man ska dra en generell linje mellan slutna och öppna lurar är att dom öppna alltid har mera öppet ljud medans dom slutna lättare får till lågbas(dock inte så linjär som med öppna).
Ett par öppna lurar blir i stort sett som ett par högtalare med öändligt stor baffel :)
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/09/20 :  19:05:28  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Nu har jag beställt HP1000 från Netonnet, efter att ha läst en del recensioner både på HD555 och HP1000.

Jag vill inte höra någon som tror att HD555 hade varit ett bättre alternativ! *Hålla för öronen*

Jag återkommer givetvis med några korta lyssningsintryck och ett par bilder.


/Joakim
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000