HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 sub till VR-1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2004/09/19 :  01:25:56  Show Profile Send olof a Private Message
Hejsan!
Förutsättningar
Jag har ett mycket behagligt problem, jag ska skaffa mig lite mer output i botten vid musiklyssning. Jag har nyligen flyttat från ett rum på 10kvm till ett på 21kvm(6*3,5) och helt plötsligt fanns det inte så mycket ork kvar "därnere". Jag har sedan tidigare ett slutsteg att driva kommande sub-en/arna med (Lax steg på 1000W) och har beställt en behringer 1124 för att kompensera bort eventuella rumsresonanser. Jag hoppas att det räcker med 1 bas men är troligtvis inte svårövertygad om fallet skulle vara att två behövs.
Lådvolym på ca 100liter förefaller vara max ur utrymmeshänsyn.
Subben kommer att få en hörnplacering.

Riktlinjer
Hoppas på ett element som passar sluten låda då jag är trött på basreflexlådor som runt porten avger allt annat än det som är tänkt men är öppen för förslag(har tex aldrig testat en underavstämd konstruktion)
Det primära är trots allt hur slutresultatet blir. VR-1 är en ganska slank högtalare som spelar väldigt nyktert vilket sätter krav på basen i det avseendet att den inte ska vara för "gosig" utan väldigt kort och koncis. Torr är ett bra ord. vad det gäller bas i rum så är jag väl av den åsikten att allt under 30hz ställer till problem i en lägenhet. Man täcker gott upp alla intreument sånär som på orgel vilket jag ändå aldrig lyssnar på.
Har tittat lite bland element och funnit ett par Peerless element som passar bra prismässigt och som med min ringa kunskap verkar passa hyggligt.
1.260 SWR
Presentationen på hemsidan är inte att leka med. Verkar ur den synpunkten vara det bästa alternativet(transinetsnabb och torr). Här blir det nog basreflex och frågan är om det kan "leverera".
2.315 SWR
Ett element i samma serie som ovan fast med större och tyngre kon(har dock högre bl). Detta elementet skulle nog sitta fint i en sluten låda på 100-120 l. Är det tillräckligt rappt?
3.CSX 257 H
Ett element som verkar vara väldigt poppis för tillfället. De säger att det besitter stora allround egenskaper...komentar?
4.SLS 263
Optimerat för sluten låda. Det tilltalar mig men kan inte uttyda så mycket mer. Fått för mig at det är nån fatboy variant.

Wow! Det blev ganska långt, hoppas nån orkar läsa allt å ge mig förslag (behöver inte alls var dessa elementen bara det finns en god motivering).

Tackar på förhand för all hjälp jag kan få// Olof
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000