HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Kabel som vart dyr.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2004/09/13 :  15:43:51  Show Profile Send Qvist a Private Message
Beställde en Supra Eff-i kabel på meter vara hos den lokala handlaren.

98Kr metern kostar den ju i katalogen.

4 meter 400:- sa försäljaren.

Då kabeln kom så kosta den 600Kr ?

Han sa vänligt att den vart dyrare Pgu av nån kapningskostnad.

Stämmer det, har ni andra som beställt supras kabel på lösmeter fått betala 200Kr extra för att få klipt kabeln i den längd ni vill ha den ?

Mvh

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/13 :  15:47:32  Show Profile Send primere a Private Message
Har aldrig köpt supra...... men massor med annan kabel i lösmeter.. aldrig betalt för att man hämtar en avbitare och klipper av någon meter...... dålig service får jag säga då om man ska 200 för att klippa av en bit kabel
Jag tycker inte att du ska ta det som en rimlig förklaring! 400 sa han då är det 400 och inte en krona mer!

Lycka till
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/13 :  15:49:16  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om du köpte lösmeter tycker jag du blivit lurad om han hade den hemma. Har aldrig hört talas om att man tar kapningsavgift för kabel på lösmeter. Om han fick beställa den särskilt för dig är det ju en annan sak...

Och precis som primere sa så har du ju fått ett pris och det är det som gäller. Om du inte är beredd att betala 50% överpris så behöver du ju inte köpa kabeln. Gå till nån av alla andra handlare isåfall som inte tar nåt för kapning. Jag har köpt massor med EFF-1 utan att betala för kapning.

Edited by - UrSv on 2004/09/13 15:51:56
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:16:28  Show Profile Send mjon a Private Message
Supra tar en kapningsavgift när man beställer lösmeter (inte hel rull) direkt från fabriken. Det borde dock butiken som du beställde från haft koll på, riktigt dåligt annars!!!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:55:07  Show Profile Send UrSv a Private Message
"Spelar ju ingen betydelse". Har han fått ett pris så är det ju det som gäller. Att slå på 50% i efterhand innebär att man inte behöver handla.
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:56:11  Show Profile Send Qvist a Private Message
Ja jag har ju inte hämtat ut kabel och gör det inte heller med ett pristillägg på 200Spänn

Butiken hadde väll inte riktigt koll kanske, men 200 Kronor för att kapa en kabel.

Tar dom verkligen det får dom behålla den ?

Mvh




Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/13 :  17:12:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
Tycker jag är solklart. Om han ger dig priset 400 och sedan vill ha 600 så behöver du inte handla om du inte blivit meddelad och accepterat det nya priset. Har du gjort det så skall du definitivt handla.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/09/13 :  17:15:56  Show Profile Send daja a Private Message
Du kanske fick en terminerad av misstag?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2004/09/13 :  19:51:44  Show Profile Send Qvist a Private Message
Jag ska maila och fråga dom helt enkelt.

Mvh
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/15 :  15:28:05  Show Profile Send primere a Private Message
Gör så Ezo

Uppdatera gärna oss andra i ämnet!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/15 :  15:35:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Att samtala är bra och om det inte går skicka Sverker på honom......

I affärer så gäller ett pris som man har kommit fram till och om det måste justeras avsevärt så måste man förhandla om dealen. Det är god affärssed. Har butiken tabbat sig så får man helt enkelt ta den smällen. Nästa gång har man väl lärt sig.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/09/15 15:38:35
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/09/15 :  16:20:54  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
En muntlig offert skall vara, och är lika bindande som en skriftlig.

Annars får man höra av sig till köparen och förklara läget för att därefter erbjuda det aktuella priset och få en ny accept.

Det kan ju tänkas att säljaren har inaktuell info, prisjustering har precis skett, man har helt enkelt missat att informera köparen, etc. etc.

Det håller inte att köra solo och hoppas på det bästa.
Avtalat pris är det som gäller annars får man låta affären vila.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Allison One
Member

153 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:07:03  Show Profile Send Allison One a Private Message
quote:
Han sa vänligt att den vart dyrare Pgu av nån kapningskostnad


Har du bett att dom kapar den?
Förmodligen inte, du ville väl bara ha en 4 meters längd?
Antingen kan dom sälja dig en sådan eller inte!
Hur dom bär sig åt för att få fram en sådan längd är inte ditt problem.
Hämta inte ut kabeln utan låt den gå tillbaka och vägra betala!
Har ni kommit överens om 100 Kr/m så är det inte OK att betala 150 Kr/m.
Det är en "rövare" han kör med dig, och ofta går det hem för folk orkar inte bråka och vill ha sina saker på en gång!
Gå inte på det!
Det började med att han sade 100 Kr/m istället för 98:- som det stod i katalogen, då du inte protesterade mot det så fortsätter han att vara ännu fräckare!
Så kom med ett motbud!
Säg att du vill att han bjuder på det här mot att du inte anmäler honom och hans butik och att ärendet inte hamnar i lokalpressen!
Försöka duger!

En lugn stund själv för att lyssna på prylarna är den bästa uppgraderingen!

Edited by - Allison One on 2004/09/16 17:32:04
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:30:24  Show Profile Send GrodanB a Private Message
Fick du den skickad till dig?
Kan det vara massa tillägg från posten på det också?

Men har bestämt för mig att han inte kan öka mer än 10% på överenskommet pris utan att meddela dig och fråga om du accepterar detta.

Tror du har all rätt att häva köpet när han gör på detta sätt. Kolla med konsumentverket... det är det de är till för. Bestrider du en faktura (måste göras skriftligen) kan han inte kräva dig på pengar (och ev. förseningsavgifter). Så ring eller maila konsumentverket eller kolla in: www.konsumentverket.se En liten fråga jag hittade: http://www.expert.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=231 Handlar om hantverkare visserligen...

Hittar inget specifikt ok just hur man får hantera överenskommet pris mer än detta.

/Tobias
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/16 :  17:46:20  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Följande gäller ! (i min butik iallafall)
Avtalat pris gäller ALLTID oavsett om det är muntligt eller skriftligt.
För egen del så skriver jag alltid ner avtalat pris, (för det händer även att kunder försöker på sig rövare om han/hon inte pratar med samma säljare)

kostnadsförslag vid en reparation får vara +-15% av överenskommet pris, i annat fall skall
kunden kontaktas för konsultation.

edit: Att höja priset med 50% från ena gången till den andra får
ses som rent oseriöst.
Handla någon annanstans där butiken står för sitt pris.



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2004/09/16 17:51:06
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/16 :  19:13:39  Show Profile Send marens a Private Message
Låt mig gissa. De motiverar kapningsavgiften för att en ganska stor procent av alla kunder inte vill betala när de får reda på att det kostar ytterligare 200kr.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/16 :  19:28:41  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Företag (som jag själv) som köper direkt från Jenving har denna kostnad på kapavgift. Känns OK tycker jag. Dom vill sälja fulla rullar och inte smådutta med smålängder hit och dit med all overheadkostnad det för med sig.

Min gissning är att din säljare inte visste om kapavgiften vilket är dåligt.

Vad gäller prisuppskattningar så har jag för mig (!) att man har rätt att justera +10%. Större avvikelse och man måste ta kontakt med kunden innan man går vidare. Detta är ju 50% vilket är en rejäl slant...
Samtidigt är det sådär lagom lockande för en säljare att ringa och söka en kund för en försäljning för 400kr...även om han gör fel så känner jag lite med honom.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/16 :  19:35:11  Show Profile Send Haakan a Private Message
engelholm du vet väl att oavsett priset lr hur mycket företaget isig tjänar så är det inte pengarna som är huvudsaken...det är avsaknaden av respekt att skicka en "faktura" på 200kr mer än vad den egentligen är på... jag hade sagt både det ena och det andra samt kanske tom kommit förbi butiken å sagt både det ena och det andra, bara för att jag avskyr respeklöshet...

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/16 :  19:54:09  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Jag ger inte butiken/säljaren rätt, Håkan, utan konstaterar bara att den typ av affär som detta är (en affär om lite pengar) är så tråkig när den händer. Som säljare vill han ha en snabb och enkel affär - det handlar om fikapengar! Hur man hanterar detta är upp till var och en att välja. Jag hade inte gjort som ovan.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/16 :  20:01:49  Show Profile Send Haakan a Private Message
nä det hoppas jag, det enda jag försöker framföra egentligen är att när det ändå rör sig om kaffepengar borde säljaren gjort det enda rätta och tagit backaffären från sin egen ficka....en nöjd kund är en bra kund...lovar dig att den här killen aldrig mer kommer handla där..

sorry om jag blir irriterad men det är den attityden jag avskyr....att säljaren inte tyckte att det skulle spela någon roll...jag hoppas nästan att nån säljare ska göra så mot mig när jag tänker efter, så ska han få sig en verbal snyting så han tänker efter hur han själv skulle reagera om han fick fakturor på 200spänn mer än vad det brukar vara...tänk om alla skulle göra så? då är det inte kaffepengar nå mer..

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/16 :  20:10:43  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Kul nästan jämt kanske inte är så mycket me pengar men %entuellt ..

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/09/17 :  09:34:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
En undran !

Varför köper inte hifibutiken in en rulle kabel och kapar av till kunden i den längd han/hon vill ha ?
För inte menar väl ni att butiken beställer 4m kabel från "sin" leverantör ?

En tankeställare: 600 spänn i fikapengar "kan" för vissa vara mat till hela familjen i en vecka.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/09/17 :  11:55:03  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
kan" för vissa vara mat till hela familjen i en vecka.


Jo! Jag vet

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/09/17 :  17:52:29  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
200 kr är jävligt dyrt för kaffe hur man än vrider på det.
Å i övrigt anser jag att det inte finns någon rimlig förklaring på denna säljares beteende.

"Marketing by not asking any questions" Percy Nilegård.

Jag önskar jag kunde fakturera mina kunder 200 sek extra varje gång och alla var nöjda med det.

Knappast.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Qvist
Member

263 Posts

Posted - 2004/09/19 :  11:53:23  Show Profile Send Qvist a Private Message
Hur som haver så är det så att beställer jag kabeln från ett företag som tar hem hela rullar, tex www.hemabiobutiken.se så betalar jag inte nån kapningsavgift.

Vad jag förstår från mail från jennvings så är det helt upp till försäljaren att ta ut kapningsavgift,

Så här skriver vi i vår prislista för butiker:

"Kapningskostnad XXX kr netto tillkommer vid köp av mindre än hel kabelrulle.

Om det är sant eller inte det vet jag inte, men ett ärligt svar borde man ju fått i alla fall.

200Kr kanske är kaffe pengar speciellt i vår hobby men det är överaskningen jag inte gillar.
Pluss att beställer jag den från tex www.hemabiobutiken.se betalar jag inget extra.

Det verkar som att jag är felinformerad helt enkelt, en riktig butik som är rädd om kunder ska hålla avtalat pris, för dom är väll 200 spänn om inte annat kaffe pengar tycker jag.

Mvh


Edited by - Qvist on 2004/09/19 11:54:17
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000