HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra musik vid kalibrering utav subwoofer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/09/18 :  10:36:36  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Sedan igår är jag en lycklig innehavare utav en REL Strata 5. Nu återstår bara att kalibrera in den. Någon som har tips på bra musik att testa med?

Jag skall ställa in den både för renodlad 2-kanal och som hemmabio-sub.


SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2004/09/19 :  11:03:29  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Ja detta har man ju gjort många gånger;-) Det är bra att köra med samma skiva från gång till gång.
Valet är ju personligt såklart, men det är bra om det är ganska repetitivt. En skiva som jag använt i många år och som dessutom är bra om man gillar R&B souljazz är George Duke "Illusions" från 1995. Spår 3 har en bas som bara går djupare och djupare för varje beat. De djupaste tonerna återges av subwoofern. Då är det lätt att höra att nivån på subban ligger rätt. På spår 2 kan man höra om subben klarar att separera djupa bastoner eller om det mest blir ett "muller". Mycket svår syntbas. Amazon är väl bästa stället att hitta den och dessutom billigt begagnad -)
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/B000002MUI/qid%3D1095583945/sr%3D11-1/ref%3Dsr%5F11%5F1/104-7722277-0036713
Janet Jackson hade någon bra skiva som jag inte kommer ihåg namnet på. Den var röd och ca 5 år gammal.
Lycka till!
/Shaft
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/19 :  11:13:36  Show Profile Send f95toli a Private Message
Massive Attack brukar fungera bra för mig, första spåret på "Mezzanine" exempelvis.

Go to Top of Page

masund
Member

92 Posts

Posted - 2004/10/04 :  16:00:37  Show Profile Send masund a Private Message
Yello THE EYE har en del svår syntbas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000