Author |
Topic |
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 22:10:14
|
En liten fredags anekdot...
För pengar som min snälla farmor i Tyskland hade sparat ihop till mig under min barndom köpte jag när jag var 18 år ett par Canton CT-120. De såg ungefär ut som ett par RC-L (fast större). De kostade redan på den tiden (1984) 20 000 kr i Sverige. I Tyskland kostade de hälften.
På den tiden var vi inte med i EU och man var tvungen att betala tull och moms om man tog in varor som översteg 2000 kr från Tyskland. Faktum var att man bara fick ta in ett kilo choklad tullfritt...
Så vad göra? Smuggla? Såklart! Men hur? Jo jag köpte högtalarna i Tyskland. Där slaktade jag högtalarna och skruvade ut membranen så att de såg ut som en byggsats. Taktiken fungerade och när jag kom hem så skruvade jag in membranen igen. Jag hade dock ingen lödkolv så jag anslöt membranen med "elsockerbitar". Ni vet sådana som man skruvar ihop kablar med.
Jag var glad och åren gick. Efter ett tag började en gnagande känsla växa att något inte var helt bra med högtalarna.10 år senare skruvade jag av membranen och lödde fast dem istället. Jag blev både arg och glad. Arg för att jag slarvade 10 år tidagare så att jag gått miste en torr och fin bas under alla dessa år. Glad för förbättringen som var stor.
Ett halvår senare uppgraderade jag till Canton RC-L som var ett stort steg uppåt!
Det var tider det... |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
Edited by - Margaux on 2004/09/17 22:29:03 |
|
JonasY
Member
1019 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 22:20:49
|
Heh, rolig läsning
Kan det månne vara gud som straffade dig för tullverkets räkning |
Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/09/17 : 22:39:49
|
Är der preskriberat |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 00:17:04
|
Gud har inget preskribitionsförfarande. Ta dig i akt! |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2004/09/18 : 11:23:08
|
Hehe, ajabaja...påminner mig om mina äventyr med estniska tullen...de kan inte fatta att gamla rörquadar etc har ett högre värde är de 600 kr som deklarerats. De ville alltid öppna emballaget, typ väger något över 10 kg så måste det vara värt mer än 600kr (maxgräns), de ser de gamla rörapparaterna, skakar på huvudet och undrar om jag är riktigt klok och skickar iväg mig... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
|
Topic |
|