HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 μ-metall
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/09/17 :  02:24:13  Show Profile Send PelleW a Private Message
Någon som vet hur man enklast identifierar en #956;-metallplåt? D.v.s. om man har en okänd plåt liggandes.

Saxat från elfa,
"#956;-metall är en nickel/järnlegering som genom värmebehandling uppnår mycket hög permeabilitet. Detta ger metallen en hög avskärmning vid lägre frekvenser och gör den lämplig för magnetisk skärmning."

-Pelle

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/09/17 :  05:37:42  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Det var en svår fråga! den mumetal jag har sett och har liggande någonstans har varit ganska spröd och spricker när man böjer den runt ett skarp hörn, men det kan ju finnas andra kvaliteer, färgen är gråaktig. Eftersom Mumetal innehåller så mycket nickel så borde den inte rosta vilket kunde vara ett test, densiteten är också något högre än Järn så om biten har hög densitet och inte rostar så kan det kanske vara Mumetal. Se här för lite data http://www.goodfellow.com/csp/active/gfMaterialInfo.csp?text=*M&MATID=NI03&material=1

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/17 :  12:38:30  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har nyligen köpt en Audio trafo från Elfa på 800VA, som ska vara skärmad och när jag försökte kika lite på skärmen, (född nyfiken nämligen ) så såg jag att metallen var mörkt gråaktig och lite porös i ytstrukturen. Kan det möjligen vara "mumetall" som den är skärmad med?

Nån som vet?

/Roland
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/17 :  13:01:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Du kan ju melja Toroid i Växjö och fråga.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000