HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diagnoshjälp - rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:11:03  Show Profile Send freann a Private Message
En regnig dag började min integrerade rörförstärkare brumma och "fnissla & fnassla". Brummet är högt, men inte störnade. "Fnisslet" är av samma karaktär som ljudet av innerspåret på en LP. Alltså inget "rent" brus eller sprak - "fnissel & fnassel" om någon fattar... Dock inte "Radio Moskva".
När jag slår på förstärkaren uppträder brummet och fnasselet efter ca. 20 sekunder. När jag stänger av ökar fnasslet markant i ljudstyrka för att sedan försvinna i och med att nätdelen töms på stöm.

Fnisslet har gjort att diskanten blivit kantig och vass - urk!

Så - vad har hänt? Kondingar i nätdelen som är påväg att ge upp? Är likriktarröret på gång att rasa?


Förstärkaren är en Rogers e-20a. Länkar till storbror e-40a:
http://www.stoneaudio.co.uk/stoneaudio/products/details.asp?product=105

http://homepage.ntlworld.com/paul.whatton/lse40a.html (från http://ls35a.com/)

Den är från 1997, men har stått oanvänd sedan dess. Jag har kört den i ca. 3 månader nu. Gammal fast i nyskick så att säga.

/Freann


Edited by - freann on 2004/09/13 18:14:08

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:14:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dåligt rör eller glapp någonstans. Är oljudet i ena kanalen eller i båda?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:18:07  Show Profile Send freann a Private Message
Brummet är lika i båda kanalerna, "fnisslet" märks bara i ena kanalen. Testade att ta ur och sätta i rören igår. Möjligt att det blev lite bättre. Gissning på vilket rörtyp som kan vara kass?

Edited by - freann on 2004/09/13 18:19:15
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:26:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Brummet beror på strömförsörjningen i så fall.
Fnisslet då: Börja med att byta plats på ECC83 sinsemellan höger till vänster, sedan ECC82. Flyttar sig oljudet till andra kanalen är ett av de rör du bytt plats på felaktigt. Stäng av innan du byter mellan rören.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:30:05  Show Profile Send freann a Private Message

Ok, testar att skifta rör. Måste jag verkligen stänga av stömmen innan.. (skämt).

Brummet - någon teori om vad som felar nätdelen?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:34:43  Show Profile Send freann a Private Message

BTW: var hittar jag info om utgångsröret 6L6GT? Verkar vara ett ovanligt rör.

Rörnybörjaren Freann mottager tacksamt tips och hjälp :-)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/13 :  18:50:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vet inte vad det kan vara med nätdelen, kan vara flera saker.
6L6 är rätt vanligt. GT anger formen på glaset, 6L6GT har glas som är rakt.
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/082/6/6L6.pdf
6L6GC bör gå lika bra, finns här: http://www.olssonamps.se/ws_tubessv.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/13 :  19:11:12  Show Profile Send freann a Private Message

Tackar!
Börjar med att skifta de två ECC82:orna som agerar "Phase Splitter". Eftersom jag använder CD byter jag phonodelans ECC82:or sist. Irriterande man valt att använda *ett* rör på ingången (ECC 83)...
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:43:22  Show Profile Send freann a Private Message
Skiftade de två ECC82:orna (Phase Splitter?) - fnisslet bytte kanal. So far so good.
Men - när jag stänger av ökar fnisslet ordentligt (i båda kanalerna) för att sedan tona ut. Que?

Enklast att inhandla två stycken nya ECC 82:or? Kvarstår problemet blir det väl reparatören...
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:27:19  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
freann: Hur gick det med brummet då???Hade jag på min Tuba, fixa Bernt han lödde om alla rörhållarna sen har det inte återkommit.

Tack igen Bernt för servicen. *s*

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:33:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, byt ut ECC82-orna då, det som inte väsnas kan du ju ha i reserv.

Hlindgren: Det var så lite så.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:56:31  Show Profile Send freann a Private Message

Bernt: Ok - tack för råden. Brummet skulle kunna relaterat till rörhållarna... Kikar på det.

Tuba? 80-talsminnen!
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/09/14 :  11:59:09  Show Profile Send oliver a Private Message
Hade faktiskt exakt samma problem som dig nyligen,i mitt fall så fanns brum och fnissel i vänster kanal.
Provade allt möjligt men bytte ut som sista alternativ mitt ECC83 som också är ett ensamt rör.Det visade sig att det röret var uppdelat på nåt vis i vänster och höger kanal.
Tydligen var det fel på "halva" röret för nu låter det om inte gudomligt men jäkligt bra igen.
/ Sven-Åke

Skeptiker
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:18:23  Show Profile Send freann a Private Message
oliver: aha - intressant! Då börjar jag nog med att byta ingångsröret (ECC 83).
Är det en sk. dubbel-triod?
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/09/15 :  09:44:54  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Kan det vara så enkelt att brum och "fnissel" båda kommer sig av att
glödtråden brutit igenom isoleringsskiktet? Detta borde ge osäker kortis
mot katoden så att arbetspunkten fladdrar och brum matas in på katoden.
Borde vara extra känsligt om glödmatningen har någon form av jordanslutning
t.ex. genom en potentiometer. Att fenomenet byter kanal med rörbytet tycker jag tyder
på rörfel. -Lycka/lacka till!
/John
P.S. ECC83 är en väldigt vanlig dubbeltriod med förhållandevis hög förstärkning och lite
lägre drivförmåga. ECC82 är tvärt om, ECC81 ser ut att vara det bästa av dem båda, men det kanske inte alltid är önskvärt med max förstärkning eller ström.
(OBS, min bedömning, lite inte blint på mina påståenden ;-)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/15 :  10:04:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Alla rör som heter ECC är dubbeltrioder.
Eftersom brummet är i båda kanalerna så tror jag inte precis att det är rörhållarna du ska kolla upp. Snarare jordning och nätdel.
Det kan mycket väl vara som John säger.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/09/15 :  10:30:47  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
freann: Yepp, byggd 88. Massa fina ECCrör i den. 81:or, 82:or och 83:or. Inget förstärkarbyte i sikte sitter rätt nöjd med den. Har iof inte hört Bernts senaste skapelse. *S*

//Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:13:36  Show Profile Send freann a Private Message
Uppdatering: jag har modellen mindre än den som visas i länkarna ovan. Min saknar de två ECC 83 "phase splitters" eftersom den bara har halva antalet slutrör - 4st. Den presetar då 20W i klass A. Tänkte inte på det...

Jag bytte alltså plats på 6SN7-rören, då fnisslet bytte kanal. Byte av ingångsröret ECC83 gav ingen skillnad i brus. Alltså verkar det som att 6SN7-rören är suspekta... Återkommer.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:20:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Var det 6SN7? Ok, det gör inte så stor skillnad.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:28:52  Show Profile Send freann a Private Message

Bara en tanke: på kartongen står det "EU 220V"... Hade vi 220V 1997? Kan det vara så att den inte gillar 230V (eller vad jag nu har i uttaget)? För hög matningsspänning?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:38:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det har inte så stor betydelse. Det stämmer visserligen men det är en liten skillnad i praktiken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:47:52  Show Profile Send freann a Private Message

Oki doki
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/17 :  01:05:40  Show Profile Send esl a Private Message
Brummet låter som torra lytar... de moderna rörförstärkarna brukar inta ha så fina drosslar i nätdelarna som di gamle.
Extra lytar kan du köpa i vilket fall som helst.. bara att lägga parallellt med de andra. Gör bara gott!
Såvida inte du har en rörlikriktare som kan ta stryk vid för hög startström..
Bör kollas innan.

esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/17 :  10:46:01  Show Profile Send freann a Private Message

Den är iof. tillverkar 1997 och har stått oanvänd sedan dess. Men, men - inte alltför komplicerat att byta lytarna i nätdelen. Tack för tipset.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000