HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gamla Rotel-steg, typ av ljud?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/09/15 :  18:35:50  Show Profile Send Laggie a Private Message
Har lite funderingar på gamla rotelsteg.
tex. rb850 eller 870bx mm.. alltså de som kom runt 90.

Hur låter dessa, duger de till en budget-stereo som ska spela från datorn?

Mörkt eller ljust ljud typiskt för tidigare rotel?

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/16 :  00:17:57  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Skulle jag oxå vara intresserad av

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/16 :  11:51:02  Show Profile Send Blue a Private Message
Det är många som snackar om en viss produkt har ett "mörkt" eller "ljust ljud". Jag tycker detta är ett väldigt snävt sätt att beskriva hur ljudkaraktärer skiljer sig åt. Mycket annat spelar in: Förmåga att föra fram detaljer, låta medryckande, undvika lyssninströtthet, ge god känsla av dynamik, naturlighet, neutralitet, livekänsla osv osv. Olika produkter är olika bra på olika områden. Få är bra på allt.

När det gäller gamlka Rotel-slutsteg kan jag bara uttala mig om RB-980BX som jag hade en gång i tiden (tillsammans med det matchande försteget). Tror att detta steg tjänar på att ha högtalare av det lite lättare, luftigare slaget. Med varma och mulliga högtalare blir resultatet alltför bumligt.

T.ex. Rotel och B&W trivs generellt bra ihop (vilket kanske också beror på att dom samarbetar i produktutvecklingen).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/09/16 :  12:54:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
870BX hade jag en gång i tiden.
Jag tyckte att det var försteget som var den svaga länken med ett ljust aggressivt ljud som gav mig lyssningströtthet.
Slutsteget var rätt ok, och var lite rundare i ljudet jämfört med försteget, men lite tunt jämfört med ett riktigt bra slutsteg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/16 :  20:13:19  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Björn vad är det för bra slutsteg du jämför med?

wHy r u here? ask yourself

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000