Author |
Topic |
|
Laggie
Member
163 Posts |
Posted - 2004/09/15 : 18:35:50
|
Har lite funderingar på gamla rotelsteg. tex. rb850 eller 870bx mm.. alltså de som kom runt 90.
Hur låter dessa, duger de till en budget-stereo som ska spela från datorn?
Mörkt eller ljust ljud typiskt för tidigare rotel? |
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 00:17:57
|
Skulle jag oxå vara intresserad av |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 11:51:02
|
Det är många som snackar om en viss produkt har ett "mörkt" eller "ljust ljud". Jag tycker detta är ett väldigt snävt sätt att beskriva hur ljudkaraktärer skiljer sig åt. Mycket annat spelar in: Förmåga att föra fram detaljer, låta medryckande, undvika lyssninströtthet, ge god känsla av dynamik, naturlighet, neutralitet, livekänsla osv osv. Olika produkter är olika bra på olika områden. Få är bra på allt.
När det gäller gamlka Rotel-slutsteg kan jag bara uttala mig om RB-980BX som jag hade en gång i tiden (tillsammans med det matchande försteget). Tror att detta steg tjänar på att ha högtalare av det lite lättare, luftigare slaget. Med varma och mulliga högtalare blir resultatet alltför bumligt.
T.ex. Rotel och B&W trivs generellt bra ihop (vilket kanske också beror på att dom samarbetar i produktutvecklingen). |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 12:54:27
|
870BX hade jag en gång i tiden. Jag tyckte att det var försteget som var den svaga länken med ett ljust aggressivt ljud som gav mig lyssningströtthet. Slutsteget var rätt ok, och var lite rundare i ljudet jämfört med försteget, men lite tunt jämfört med ett riktigt bra slutsteg. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/09/16 : 20:13:19
|
Björn vad är det för bra slutsteg du jämför med? |
wHy r u here? ask yourself
|
|