Hur dämpar man en lågnivåsignal enklast. Videon i sovrummet är kopplad till stereon, men då man vill ha ganska låg volym på så är problemet att förstärkaren är så fruktans värt känslig på fjärren (volym) så skulle jag vilja dämpa signalen från videon.
Alltså jag måste höja volymen mer för att få samma nivå som förr.
Ja, ni fattar säkert vad jag menar Har inga större krav på ljudkvalite' där då videon är kopplad till en paket anläggning.
"Du kan löda in en spänningsdelare på ingången. 1 KOhm i serie och 9 KOhm mot jord ger en dämpning på 20 dB."
Du menar väl 9k i serie och 1k till jord?
Man kan också mäta ingångsimpedansen (som nästintill alltid är rent resistiv) så räcker det med att ha ett seriemotstånd på kabeln för att få en spänningsdelare.
om Rs=serieresistans och Ri=ingångsresistans blir dämpningen: 20*Log(Ri/(Ri+Rs)) (bas 10 på logaritmen)
Jag skulle bli glad om ni kan fixxa ett schema på detta?
Låter ju enklast med ett seriemotstånd på kabeln. Använder även denna ingång för CD spelaren så jag har ingen lusta att modda apparaten.
Man kanske skulle kunna ta o bygga en liten kopplings box att ha där i mellan.
Kom på att jag har en sån där billig med 4 st RCA in (2 app.) och en kabel ut, liten tryckknapp som man växlar källa med. Då kan jag ju ha både CD och Video inkopplat men när jag väljer video så skall den signalen dämpas.
Punk: har du nåt instrument att mäta ingångsimpedansen?
äsch det är ju inte så noga egentligen, det brukar ligga runt 47kohm så testa att sätta ett 470kohm i serie (det kan du nog löda in rätt enkelt i omkopplingsboxen)
om nu ingångsimpedansen är rent resistiv, annars blir det inte så bra... då är det bättre att göra som pekka föreslog med två motstånd varav ett till jord
vid närmare eftertanke tror jag du skall ha två motstånd eftersom troligtvis så finns det en liten kondensator parallelt med ingången som skall kortsluta radiostörningar, kopplar man då 470kohm i serie får du kanske avrullning i diskanten...