HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradering vinylspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/14 :  19:07:57  Show Profile Send UFFE T a Private Message
I min iver att få ut mer av prylarna därhemma, så har tankarna kommit till skivspelaren. Det som finns idag är;

Linn Sondek LP12 inkl. Vallhalla,Trampoline.
Arm;Ittok LV11
Pickup:Linn K9
RIIA:Vincent PHO111 med DIY strömförsörjning (enl. Svalander).

Visst låter det bra men när en budget DVD (H/K DVD25) nästan låter lika bra så borde det väl vara nåt´ fel.?

Vad bör bytas ut först? Kanske också förslag på senare uppgraderingsdelar, i prio ordning?

Jag har själv varit inne på att pickupen är den "sämsta" delen. Vad tror ni?

Kan ljudet förbättras om jag ställer spelaren på någon sorts plattform, som tex. Base?

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/15 :  08:15:14  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Ingen som har något tips???

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/15 :  10:10:22  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag skulle byta både pickup och RIAA. Vet inte så mycket om Linns armar, men spelaren är det nog inget fel på! Sedan kan det ju såklart vara så att allt inte är inställt korrekt?

Har du möjlighet, låna hem och testa en annan RIAA först (det är nog inte så populärt att låna hem en pickup för att provspela med) och se om det gör någon skillnad. Och som sagt, kolla så att allt är rätt inställt (vinklar och avstånd och sådant).

En rätt inställd skivspelare (med ok RIAA) klår i mina öron det mesta i cd/dvd-spelarväg. Så här skall du inte behöva ha det!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/15 :  10:30:37  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för ditt svar.
Vad gäller inställningar så tror jag allt är OK. Jag hade den inne hos High Fidelity för service, byte av pickup mm. De fixade då till allt som behövdes fixas/justeras. Det var iof. 1999. Men sedan dess har spelaren stått på samma plats hela tiden.

Jag håller med dig att pickup och riaa är det som först behöver bytas. Skönt att få bekräftat att man själv inte är helt fel ute.

Har du några förslag på riaa och pickup så vore jag tacksam.

mvh,

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/15 :  11:06:31  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Om du inte har spelat så mycket, kanske pickupen fortfarande är ok? Om du köpte den -99 menar jag. Du får nog betala 2-3000:- eller mer, för att få något som låter bättre (om den inte är sliten). Dynavector och Clearaudio har flera trevliga, inte allt för dyra pickuper. Finns säkert många här som kan fylla på med sina favoriter. Audio Techincas OC-9 hyllas ju av många (på Audio Asylum) som en billig (lågnivå) MC med mycket prestanda för pengarna, men den har jag inte hört själv. Måste erkänna att jag är nyfiken.

RIAA då? Några det talas gott om: Lehman Black Cube och Dynavector P-75. Linn har säkert också någon som låter bra. Vilken prisklass tänker du dig?

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/15 :  11:26:53  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för mera förslag.
Exakt vilken prisnivå vet jag inte men kanske runt 5 tkr för vardera pickup och riaa.

Dynavectors P-75 verkar ju intressant. Hiend of Sweden skriver ju gott om den. Lehman vet jag inget om men det ska kollas upp.
Vad tror du/ni om Musical Fidelity LP3?, SAT Phonofix, Linns Linto ?? Alltså i jämförelse med de du redan rekomenderat.

När det gäller pickup så undrar jag om valet mellan MM och MC. Är det stor skillnad på ljudet (bättre) med MC, eller?

Om jag nu ska gå på Dynavector så kan det kanske fungera extra bra med både riaa och pickup från samma tillverkare (matchning). Eller vad säger du/ni?

mvh,

Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/09/15 :  11:35:31  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Köp ett Musical Fidelity X-LPS RIAA... det knäcker fett. Tror nog mest dina problem beror på RIAA-steget. Själv har jag en Rega P25 och kör med det inbyggda RIAA-steget i Cyrus 2... det låter otroligt bra... bra mycket bättre än min Philips 963:a....

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/15 :  12:13:01  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
För femtusen får man många roliga pickuper. Clearaudio Virtuoso Wood (MM) (4400:-), Dynavector 10X V5 (high output MC) (3400:-), 20X (finns som både high och low output MC, varav den senare sägs låta lite bättre). Ortofon har flera modeller, Shure och Audio Technica är nog billigast att köpa i dollar från utlandet, kolla runt på nätet.

I den prisklassen skulle jag inte bry mig så mycket om MM eller MC, tekniken spelar mindre roll. Något som talar för MM eller high output MC är att lågnivå MC kräver mer av RIAA:n, som då kanske måste vara bättre/dyrare för att fördelarna skall nå fram?

Men det gäller ju lite matchning också (pickup-arm), vad säger Linn-ägarna på forumet?

Här en länk till ännu fler RIAA-alternativ: http://www.walrus.co.uk/phono/phono.htm

Annars kanske begagnat är ett alternativ, så får du lite mer för pengarna. Om du inte har bråttom, det kan ta ett tag innan 'kapet' dyker upp.

Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/09/15 :  12:28:02  Show Profile Send HighLife a Private Message
Hej

Mitt råd är att byta pickupen först. Jag har en LP12 och har spelat med den utomordentligt tråkiga K9. Den är grå och livlös och berövar effektivt musiken på liv och innehåll. Ett byte till ett bättre RIIA-steg gör inte K9:an bättre och inte dig nöjdare.

För min egen del löste ett byte till Clearaudio Aurum problemet, det blev liv i musiken, spelglädje och en bättre transparens. Clearaudio drar lite till det ljusa hållet.

Sedan dess har jag uppgraderat och har nu en Grado Reference, en MM-pickup som jag är jättenöjd med. Den är varmare i sin karaktär än Clearaudio. Grado har flera väl ansedda pickuper i din prisklass.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2004/09/15 :  13:20:04  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
Vad tror du/ni om Musical Fidelity LP3?, SAT Phonofix, Linns Linto ?? Alltså i jämförelse med de du redan rekomenderat.

Av dessa skulle nog jag, av egen erfarenhet, säga att Linns Linto är det bästa steget. Jag har dock inte testat Dynavector P-75 så i det fallet kan jag inte uttala mig, men Dynavector gör sällan dåliga vinyltillbehör.

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2004/09/15 :  17:43:44  Show Profile Send Klanters a Private Message
Linto är nog riktigt bra, men är enbart gjord för MC.

Jag håller med om att K9 kanske inte är så rolig, men inte är den så dålig att en budgetdvdspelare borde ha någon chans. Det verkar lite mysko, som att något är fel. Om spelaren stått på samma ställe sedan justeringen -99 borde den fortfarande vara ok, men i ditt ställe skulle jag ändå haft den genomgången av high fidelity igen. Det är ju trots allt fem år sedan sist och då är det nog ändå rekommendabelt med en genomgång.

Angående pickuper är Linn Adikt (MM) trevlig och inte så dyr (3200kr). Din K9 kanske är utsliten?

Hur gammal spelare har du? Om den är tillverkad före -92 och inte Cirkus-uppgraderad så är nog Cirkus (5-6000kr) något som många skulle rekommendera. Har inte gjort det själv (än) men i princip alla som jag litar på är lyriska över den förbättringen.
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/09/15 :  20:40:28  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Kan bara hålla med tidigare rekommendationer, byt pickup och RIIA.

Sätt spelaren på en vägghylla.
Byt till en Benz ACE.
Plugga in det i en Lehman Black Cube.
Börja njut av den svarta vinylen.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/16 :  08:03:16  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Jag måste gå emot och säga att K9 är en bra PU. Clearaudio MM modeller är också bra, men de sliter mer på skiva och nål.

AT OC9/II och Shure V15VxMR är alternativ. Den första något ljusare och den senare mörkare i klangen. Dock kan man trixa med RIAA för att få Shure'n att ge en rak frekvensrespons.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/16 :  09:53:37  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Enda problemet med Shure V15VxMR, är att den är snuskigt dyr att köpa inhemskt. 4500:- mot $250 på nätet från staterna (sist jag kollade). AT OC9 kostar något liknande (utomlands alltså).

Men vad menar du med att Clearaudio MM skulle slita mer på skivorna än K9? (Förutsatt att nålen är frisk.)

Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2004/09/16 :  10:10:29  Show Profile Send Klanters a Private Message
Är det säkert att en vägghylla ger så mycket när spelaren har Trampolinn?
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/09/16 :  10:48:54  Show Profile Send Per a Private Message
@ Hatoil
Tror han menar att det blir så mkt bättre med ClearAudio att man spelar mer skivor och som resultat ökat slitage.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/16 :  11:01:06  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså byter du lp12 så kan du inte få annat än en sämre spelare...så nåt e fel prova linton

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/16 :  13:01:57  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Ojj, Tack för alla svar.
Nu har jag mycket att bita i.

Några förtydliganden ?
Spelaren är från, tror jag, 1988. Om den har Cirkus vet jag inte. Vad är Cirkus för något?

Spelaren är just nu placerat i ett tungt ekskåp, på bottenhyllan. Kan det göra något negativt för ljudet?
Jag kommer inom snar framtid placera den överst i ett golvrack/hylla. Det kanske kan förbättra ljudet .?

Linton har jag hört mycket gott om, men då måste jag ju också välja MC pickup. Kanske inget fel, men ändå.

Att vissa pickuper/nålar sliter mer än andra på skivorna vill jag förstås inte ha. Skivorna man har vill man ju leva med länge.

Passar olika riaa olika bra tillsammans med olika spelare-förstärkare?

Varför jag valde en Linn LP12:a var ju bla. att få den kända "stampa takten" känslan. Tyvärr har den inte infunnit sig, ännu.

Just nu ligger nog tankarna först på en ny riaa. Sedan se om omplaceringen kan göra sitt. Och förstås byte av pickup.

Riaa kan man väl få låna hem för test (från butik).Alltså testa olika för att lyssna sig fram till vilken som passar bäst hemma hos mig. Men när jag kommer till pickupen så måste väl valet vara noggrannare.
Clearaudio,Linn,Shure,At,Dynacector, Grado mfl. det är frågan.

Jag är mycket tacksam att ni på forumet engagerar er i mina frågor. För här får jag ju en mycket bred bild och inte en produkt/tillverkar syn som man får av en butik. Allså endast de produkter den enskilda butiken säljer.
Tack,
Fortsätt gärna att komma med förslag.

Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2004/09/16 :  14:42:19  Show Profile Send Klanters a Private Message
Cirkus är en uppgradering av lager, upphängning och lite annat för LP12:or äldre än -92 (tror jag) och många är överens om att det är den mest signifikanta uppgradering man kan göra (om nu inte någon annan del är väldigt dålig vill säga). Klippt från Analouge addicts lp12 faq:

"If the turntable does not already have it you could have the Cirkus kit fitted. The Cirkus kit contains new springs as well as a new bearing, inner platter, armboard, belt etc."

"The Cirkus kit gives a bigger improvement to the overall sound quality than the Lingo."

"The Cirkus kit primarily replaces the bearing and suspension parts. It does not replace every part in the LP12 that has changed over the years."

Tyvärr vet jag inte hur man kan se ifall spelaren har cirkus eller inte, men om den du köpte spelaren av inte sa något om det så är den troligtvis utan (eftersom man kan ta ut mer pengar för en spelare som har det).

Men i vilket fall som helst, med eller utan cirkus, så borde inte en budgetdvd ha någon chans så jag misstänker att något är fel. Har det låtit så hela tiden eller? Var K9:an ny när du köpte den? Det är ju fullt möjligt att den är utsliten och därför låter kass.

Vad gäller underlag så är den klassiska "sanningen" att lp12 bör stå på ett lätt men styvt bord (typ ikea lack) eller på en vägghylla. Trampolinn som du har är dock en modifiering av bottenplattan som anpassar spelaren till att stå på ett tungt underlag (typ stereohylla med andra komponenter i). I vilket fall som helst skulle jag prova de alternativa placeringar som du kan tänka dig och se om något ger en skillnad till det bättre.

Att få spelaren genomgången och justerad tror jag också är en bra ide och det får man ju "på köpet" vid exempelvis en Cirkusuppgradering.

Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2004/09/16 :  14:47:49  Show Profile Send Klanters a Private Message
Det finns för övrigt en del att läsa på faq:n som jag citerade från. Här är en länk:
http://www.n.mackie.btinternet.co.uk/linn/tlp12faq.html
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/16 :  14:57:43  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Några reflektioner

- Clearaudio MM ligger ofta med ett nåltryck av 2.0-2.5 g.
- Nålen fick bytas relativt snabbt.
- Vissa skivor (nya) fick distorsion i några spår efter ett tags användande av Clearaudion.
- Nålen är relativt stor och tung (mikroskopinspektion) jämfört med ex Shure.

Med Shure har jag inte upptäckt någon försämring av ljudet trots flitigt användande (1.0 grams effektivt nåltryck).

Clearaudio har dock exemplarisk linjäritet, frekvensgång och dynamik, till skillnad från Shure och AT OC9/II.

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/16 :  15:04:41  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Tillägg:

Shure V15VxMR har till skillnad från Clearaudio MM lägre distorsion och bättre detaljåtergivning.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/16 :  15:48:41  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag vet ju inte om min spelare har Circus. Jag får nog ta med den till High Fidelity och låta dem titta på den. Installera Circus, om det inte finns, och även en generell genomgång.
När jag hade den inne hos dem -99 så gjorde dem en total genomgång och satte på en ny K9 pickup.
Ljudet har varit likadant hela tiden. Det som gjorde en förbättring var när jag köpte riian (tidigare förstärkare med inbyggd riia). Och när jag byggde den större nätdelen. Istället för medlevererad "väggbula".

Om Clearaudio pickupperna sliter på skivorna är inte de något alternativ.
Har det med nåltrycket att göra?

Shure verkar ju intressant. Kanske även Linn Adikt.

Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/16 :  16:06:27  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Ang. Shure V15VxMR så är den största nackdelen att den klingar något mörkt. Kan fixas om man är händig med RIAA-steg/elektronik.

Shure'n har den praktiska borsten som måste vara nere om man använder en arm som Linn. Den är praktisk och håller nålen ren.

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/16 :  19:31:18  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Nu använder jag iofs inte min Clearaudio längre, men har inte märkt ökat slitage vare sig på nål eller skivor när jag hade den. Körde 2.0 gram.

Min erfarenhet av olika RIAA-steg är att det inte är där 'stampa takten'-känslan gömmer sig. Låter det långsamt eller oengagerande, inte tillräckligt 'snabbt', så kommer en annan RIAA inte hjälpa. Här är det pickup, inställningar och matchning med arm som spelar större roll. Iofs kan man ibland läsa, vid recension av förstärkare, att någon låter 'snabbare' än en annan, men det förutsätter i så fall att allt det andra är på topp. Är det 'stampa takten' som saknas tror jag inte att det är RIAA:ns fel.

Dynavector brukar ha bra fart.

Edited by - Hatoil on 2004/09/16 19:32:02
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/17 :  06:57:27  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Efter lite analysering av era förslag och ideer så är jag nu inne på att:
Prova en ny placering av spelaren.
Lämna in den för genomgång och uppdatering till Circus (om det nu inte finns redan).
Byta pickup. Kanske en bra MC.?

Om det nu inte ger tillräckligt så fortsätter jag då med riia:n.

Några åsikter om det? Rätt eller fel?

Förutom det som nämnts så undrar jag om en uppdatering till Motorstyrningen Lingo ger en ljudmässig förbättring?
(Jag kommer nog vid senare tillfälle ändå skaffa en sådan. Det är ju mer användarvänligt med en knapptryckning istället för att behöva lyfta av tallriken, när man ska skifta mellan 33 och 45 varv).

mvh,

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000