HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradering vinylspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/17 :  08:40:59  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Låter som en plan!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/17 :  14:49:19  Show Profile Send Blue a Private Message
Om du skaffar en MC-pickup av det mer exklusiva slaget, och särsklt om det är en med av lågnivåtyp, skulle jag nog sikta in mig på att även byta RIAA:t. Vincenten spelar inte riktigt i den ligan liksom. Trichord Dino för en femtusing lär vara fantastiskt bra. Eller om det känns för saftigt, nya varianten av Musical Fidelity XLP för 3500.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/17 :  15:21:02  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Hatoil,

jag har 3-4 skivor som har förstörda partier efter jag använd Clearaudio MM. Nålen är "enorm" jämfört med Shure.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/17 :  15:47:33  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för ännu mer inputs.
Självklart kommer riaan också bytas ut. Trichord Dino har jag endast tittat på hos ljudmakarn, men ej ännu lyssnat på. Är klart intressant.
Förstås även MF LPS V3. Men Trichord Dino kanske är snäppet bättre.Några andra riaan jag tittat på är: Linn Linto, SAT Phonofix, Projekt, Rega mfl. Lehman Black box ?

Kan någon ranordna dem så jag kan få en uppfattning om var jag ska leta?
Om det nu går.

T.A. Edison: Du skriver Clearaudio MM. Kan då deras MC vara varsammare för skivorna?

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/17 :  15:52:44  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Synd om dina skivor Edison. Nålen är enorm, nu när du säger det, även för blotta ögat och även jämfört med K9. Dock har jag noll och inga skador på mina skivor (som inte fanns där förut).

Go to Top of Page

Ravetrancer
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/20 :  00:39:01  Show Profile Send Ravetrancer a Private Message
Hörru du.
Du verkar ju insatt i det hela.....NOT!!"!!

A-O är att ställa in verket riktigt, pickupen går att få mycket bra ljud ur så jag kan tänka mig att ditt verk vart ute på vift!!!

Du kan väl inte vara så ogenomtänkt att du menar att om man byter däcken på en bil så går den bättre????

Nä , men alltså, testa att justera verket först.

Gå in till en linnhandlare eller nån som kan justera verket så ska du få se att det blir riktigt bra.

Annars kan du ju få köpa min Ekos arm och Akivapickis, men jag tror inte att det kommer låta bättre för det. Förutsatt att verket är ojusterat.

Mvh R
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/20 :  07:43:15  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Var det inte det han hade tänkt?

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/20 :  12:42:36  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Just precis. Tanken är att lämna in spelaren för genomgång, först och främst. Kanske då också uppgradering till Circus.
Att börja där tycker jag flera av er rekomenderat.

Sen´ kommer uppgraderingen av pickup och Riia. Även arm kan vid senare tillfälle komma på tapeten.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

The Idiot
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/09/20 :  14:16:16  Show Profile Send The Idiot a Private Message
Jag håller med om att du borde låta kolla spelaren, det var ju fem år sen sist. Du borde också ta ur spelaren ur det tunga skåpet och ställa den på en lätt hylla, antingen på golvet eller på väggen. Då kan du kanske ta bort Trampolinnen (som "aldrig blir riktgt bra men heller aldrig riktigt dålig", själv kör jag helt utan bottenplatta och tycker att det låter bättre).

Om du fixar till in- och uppställningen så borde det låta så bra som det kan bli. Ittokarmen är utmärkt (jag har haft en sån) men K9 är "för billig" för resten av kombinationen tycket jag. Att behålla K9an och byta phonoförstärkare är att börja i fel ända; vill du om du bytt puppa ha ännu mer musik kan du börja fundera på en ny RIAA (Linton är utmärkt; jag har en, men det finns bättre, tex Tom Evans Microgroove för ungefär samma pengar).

För att det skall bli riktigt bra skall du definitivt byta pickup till en MC. (Jag råkar ha en finfin till salu om du skulle vara intresserad). Högre upplösning, mer bas, bättre sväng osv.
Go to Top of Page

Ravetrancer
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/21 :  09:05:00  Show Profile Send Ravetrancer a Private Message
Sorry Uffe, jag citerade HighLifes inlägg, men citeringen kom inte med. Mitt svar var på detta inlägg
"Hej

Mitt råd är att byta pickupen först. Jag har en LP12 och har spelat med den utomordentligt tråkiga K9. Den är grå och livlös och berövar effektivt musiken på liv och innehåll. Ett byte till ett bättre RIIA-steg gör inte K9:an bättre och inte dig nöjdare.

För min egen del löste ett byte till Clearaudio Aurum problemet, det blev liv i musiken, spelglädje och en bättre transparens. Clearaudio drar lite till det ljusa hållet.

Sedan dess har jag uppgraderat och har nu en Grado Reference, en MM-pickup som jag är jättenöjd med. Den är varmare i sin karaktär än Clearaudio. Grado har flera väl ansedda pickuper i din prisklass.
"
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2004/09/21 :  10:30:09  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Uffe T,

eftersom du verkar vara i Stockholm hoppas jag du även kommer inom oss på Hantverkargatan 59. Det finns ett märke du inte får missa om du letar ny pickup och RIAA - Dynavector.

Vi demar, och berättar gärna mer om produkterna i vår butik. Hos oss får du även möjlighet att låna hem produkterna så att du kan testa i din egen miljö i lugn och ro.

mvh, Audio Concept, robert

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/21 :  12:37:09  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för fler ideer/förslag.

Om jag nu ska komma upp till den nivå på återgivning jag strävar efter , kan det ju bli mycket kostsamt.
1.Justering + ev Circus
2.Lingo motorstyrning
3.Ny arm
4.Ny Riia
5.Ny pickup

Vad tror ni. Kommer jag få en spelare som överglänser det mesta eller ska jag istället satsa på en helt annan ??

Audio Concept: Tack för inbjudan. Jag har planerat att besöka butiken. Framförallt för att lyssna på Dynavectors Riia + pickuper, men även på era spelare. Jag kommer nog snart.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/21 :  13:18:02  Show Profile Send Blue a Private Message
Det är ju en kanonbra skivspelare du har i grunden så jag vete katten. Pickup och RIAA måste du ju skaffa även om du köper en ny spelare. Justering och motorstyrning har jag ingen aning om vad det kan gå loss på. Armen behöver väl inte bytas ut? För kanske 6-7.000 sammanlagt tycker jag faktiskt att man kan få väldigt bra pickup och RIAA.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2004/09/21 :  15:58:32  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Blue: Tack för det. Jag fortsätter nog med LP12:an. Fördelen är ju också att man kan göra gradvisa uppgraderingar. När nu pengarna "ramlar" in. Det finns ju även vissa delar som man kan få från beg. marknaden.

(man velar fram och tillbaka. Jobbigt det där).

mvh,

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.46 sekunder. Snitz Forums 2000