Author |
Topic |
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 15:37:32
|
Ditt nedre förslag är nog inte långt från det vi lär komma fram till! Amatörens basdel påminner om den botten och sen är det frågan hur vi löser estetik och teknik i toppen.
Tack för bidragen!!!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 15:44:32
|
Niclas, nu börjar det likna något, den nedre är riktigt snygg, men allra snyggast är en kombination av den övres nederdel ihop med den undres överdel, enligt min enkla uppfattning. Alltså en jämntjock smal rak pelare. I en eller två delar, det kvittar tycker jag, rent utseendemässigt alltså. Den övre liknar klocktornet Big Ben eller nåt helt annat. Tilltalar icke mitt estetiska sinne. Tyvärr har jag inget ritprogram, det finns andra som har här på jobbet, men jag är mer "policymaker" än "designer", säjerom...trots mitt yrke. Prata går ju dock (och skriva. |
|
|
NiclasLundberg
Member
231 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 16:12:06
|
En med sidmonterad bas (verkar ju bli med frontmonterad men slänger in ändå) Med basen på sidan går det att få denna design lite snyggare, enligt mig iaf.
|
Edited by - NiclasLundberg on 2004/09/21 16:13:45 |
|
|
datar
Member
657 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 16:53:26
|
pojkar pojkar... jag tycker ni är aldeles för seriösa nu ! o det är så fruktansväret kul att läsa om detta projekt!
Jag får nog tycka att amatörens bidrag är det som verkar mest intressant
Keep on the good work |
Vänligen Johan Linnarsson |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 17:04:19
|
Niclas senaste, med sidbas, ser väldigt trevlig ut! |
|
|
skrutten
Member
619 Posts |
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 18:52:41
|
Min variant kommer att likna niclas sista en del, med sidobas. Fast inte helt och hållet, kommer inte bli någon "knäck" eller lutning på framsidan. Jag kommer nog använda Isidors turbo-megabass metod också. |
Edited by - marens on 2004/09/21 18:58:57 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 19:36:32
|
Tack skrutten!
Härligt Datar! Visst ser det lite annorlunda ut men samtidigt spännande!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 20:10:17
|
Den här Von Schweikert-modellen kanske liknar lite vad ni har tänkt er (fast tvådelad då ) ? Tycker personligen att det är snyggare med de lite mer raka linjerna än en massa vinklar överallt. Om man vill krångla till lådorna så är det nog bättre att göra det på insidan, t ex flera uppstagningar, dubbla mdf väggar med dämplim emellan osv. Dessutom slipper man ju då en massa "krångliga" vinklar vilket gör dem mer lättbyggda för flera DIY'are.
Om man nu måste ha vinklat så tror jag att det gör mer nytta i mellanregistret än i basen, dvs rak baslåda och vinklad topp, vad tror ni??
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 21:15:49
|
Den här Von Schweikertmodellen var det alltså. Bilden i tidigare inlägg syntes inte för mig...
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 22:52:35
|
Vad säger ni om detta förslag?
(Jag agerar sekreterska till Amatören just nu! Det är alltså hans caddning som vi ser här!)
|
|
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 22:58:46
|
Skulle väl säga att du just lagt ut en bild på mina nästa högtalare |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Wacko
Member
210 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 23:00:52
|
ser fin fint ut, men jag gillade formen på den 1:a nederdelen bättre =?) |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 23:01:45
|
Ser väl rätt ok ut. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 23:22:49
|
Hejsan,
Ja jag tycker också om den! Däremot ser det ut som att avståndet till kanten är väldigt symmetriskt för diskanten. Det är emellertid teknik som man kan justera när man fastnat för ett estetiskt koncept.
Wacko - jag håller med dig! Får se om det kan bli nån caddning på det...
|
|
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 23:31:28
|
Rätt ok? Jag tyckte den var svinläcker! Fräck idé att lägga HDS164:ans skärning vågrätt. Kan inte minnas att jag sett det tidigare.
Det enda som stör mig med den ligger mer på det personliga planet. Jag äger redan en 9900000/Revelator, som ju förutom den svarvade frontplattan i aluminium är samma element fast med något högre känslighet. Då jag gillar dessa diskanter väldigt mycket, men i övrigt är missnöjd med högtalarna de sitter i, så hade jag tänkt behålla dessa (dämpade med motstånd) i mitt nästa bygge. Den där baffeln ser lite trång ut för det ändamålet... Men va fasen, det är bara sidokuriosa, det här ska vara en högtalare för 97000:an, så det är väl bara att köra på, snyggt jobbat!
Fråga: Kommer materialet vara väldigt tjockt där skärningarna ligger, eller kommer det vara separata skivor, så den formen finns på insidan också? Kan tänka mig att det kan behövas en rigorös bygginstruktion isåfall. |
Militant cyklist. |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 23:37:24
|
onekligen snyggt engelholm |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
ZAC
Member
671 Posts |
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 23:58:34
|
Eller en slitz a´la JMLab??? //Wolfgang |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
rosbacke
Member
301 Posts |
Posted - 2004/09/21 : 23:59:33
|
Bra förslag Engelholm! Det har varit mycket snyggt här men det här ser ut att vara relativt lättbyggt också. Det är bara en detalj. Toppen är låg och bred och ger ett lite 'stabbigt' intryck samtidigt som de tre elementen inte bildar en avsmalnande kon uppåt. Diskanten har mer trä på sidan än mellan och bas. Hur skulle det se ut att lägga mellanregister vertikalt och dra in avfasningen lite? (Även om jag tar bort något av det orginella i designen.)
Bara en tanke.
--- Mikael R
|
Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten. |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 00:13:05
|
F*n vad ritningar det cadas man skulle ju kunna tro att ni inte gör annat
Den sista var ju annurlunda men inte grymt häftig som första basdelen Amatören gjorde |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 00:15:44
|
quote: Illy skrev: Fråga: Kommer materialet vara väldigt tjockt där skärningarna ligger, eller kommer det vara separata skivor, så den formen finns på insidan också?
Det blir i såfall 3st hoplimmade 22mm MDF, således 66mm tjockt. Detta innebär att diskanten kan fällas in i en egen kavitet i baffeln. Således får den en egen kammare utan kontakt med mellanregisterelementet. Bra, va? Baslådans baffel klarar sig med 2st 22mm MDF, således 44mm tjock. Tyvärr får lådan göras relativt djup, i detta fall 460mm, för att få utrymme mellan mynningen för basreflexröret och bakre väggen. Denna typ av design bör vara relativt lätt att sätta en personlig prägel på, typ av faner, färg mm.
quote: Vad sägs om två mindre portar istället för en stor?
Varför inte, bara deras sammanlagda area är samma som ett dia. 100 rör, men detta innebär att längden på varje rör blir samma som ett ensamt rör ändå, men rent estetiskt så kanske... Jag förespråkar stor area på basröret för att undvika "blåsljud", då denna högtalare ska kunna leverera högt SPL, och relativt stort avstånd mellan rör och element för att unvika "störande" bidrag över rörets arbetsområde.
Fler designförslag är att vänta från Amatörens "penna", men jag börjar redan få en känsla av vad ni förespråkar. Får se om jag kan kombinera detta med Pärs kravspec. quote: Wacko - jag håller med dig! Får se om det kan bli nån caddning på det...
Se ovan! Den slutliga designen är inte spikad än... Fortsättning följer... |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
Edited by - Amatören on 2004/09/22 00:54:00 |
|
|
Amatören
100.000-klubben
1784 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 00:33:28
|
quote: Eller en slitz a´la JMLab???
Brukar själv förespråka slitsar men nackdelen är att det är svårt att på ett enkelt sätt variera längden på denna för en anpassning av basavstämningen i rummet de placeras i. quote: Hur skulle det se ut att lägga mellanregister vertikalt och dra in avfasningen lite?
Ger större avstånd mellan elementen, se Pärs simuleringar sid. 4 vilka förklarar på ett bra sätt tanken bakom ovan. quote: Jag äger redan en 9900000/Revelator, som ju förutom den svarvade frontplattan i aluminium är samma element fast med något högre känslighet. Då jag gillar dessa diskanter väldigt mycket, men i övrigt är missnöjd med högtalarna de sitter i, så hade jag tänkt behålla dessa (dämpade med motstånd) i mitt nästa bygge. Den där baffeln ser lite trång ut för det ändamålet...
Är ju bara att minska avfasningarna en smula samt höja toppdelen så får du plats. |
"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!" |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/09/22 : 00:41:54
|
engelholm hade jag rätt i min spridningsbild i horisontalledden? |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
|
Topic |