HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Strömsladd med nätfilter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:18:20  Show Profile Send ludo a Private Message
Ägnat mej den sista tiden åt att knåpa ihop strömsladdar med inbyggda nätfilter. Filtren kommer att sitta i en egen alu-låda c:a 15-20 cm fr apparatintaget. Kablarna är trippelskärmade mellan alu-lådan o app.intaget och dubbelskärmade för övrigt.
Scheman på nätfilter:





Sladdar med 1Amp filter är tänkta att mata CD, förförstärkare o dyl, medans sladden m 12Amp filter ska förse effektförstärkare med ström.
Bilder på sladdarna samt kommentarer på hur dessa egentligen "låter" kommer så smånningom.

Är det någon som har några synpunkter på filterscheman?

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:20:29  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ojdå, ser avancerat ut.
Var kommer ideen från?

mvh Leif B
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/13 :  22:29:23  Show Profile Send freann a Private Message

Oj, håller med - avancerat...
Själv hade jag tänkt bygga lådor kring just Schaffner FN2080 att ha dessa mellan nätkabel/cd (1A) samt före en PS Audio Ultimate Outlet (10A). UO matar hela systemet. Om man bygger med separata lådor är man ju lite friare att experimentera med placeringen...

Schaffner ha ett trestegsfilter som Elfa inte tar in... Kan man köpa direkt från Schaffner..?
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/14 :  00:02:08  Show Profile Send ILLY a Private Message
freann: Finns det behov av filtrering före en ultimate outlet?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/14 :  07:33:30  Show Profile Send gongken a Private Message
Ludo: Vilket pris beräknar du på en DIY-pryl som denna?

Mvh
Gong

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Johannes
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/09/14 :  07:56:35  Show Profile Send Johannes a Private Message
Mycket snack om nätfilter här, har folk (ni) så mycket problem med brum? När man skruvar upp och har signalkällan tyst (CD-spelaren på pause), hör ni störningar från nätet då?? Om inte, vad ska man då med nätfilter till?

/Nyfiken :)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:37:48  Show Profile Send UrSv a Private Message
ludo:
Många använder inte Y-kondingarna för att de skapar mer problem för audio än de löser. Annars ser det trevligt ut det där.

Johannes:
Det har inte så mycket med brum att göra. Faktiskt inte alls för min del. Det handlar om att ta bort högfrekventa störningar från utrustningen så att förstärkarna och annat slipper jobba med störningar som kanske sätter dem i självsvängning eller kanske påverkar hörbara frekvenser på annat sätt.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/09/14 :  09:58:45  Show Profile Send Hjelm a Private Message
CD spelaren på pause brukar betyda mute på utgången och då hör man inga störningar inne i CD spelaren. Det man kan göra är att spela ett spår med digaital nolla då hör man mer störningar. Intermodulation går inte att höra utan musik.

Hjelm
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:15:20  Show Profile Send freann a Private Message
Filter före OU: hos mig - ja. Nu kör jag med ett Clou Cable nätfilter. Före det filtret sitter en 3kVA mellantrafo... (ej renoverat 40-talshus med bitumenisolerade ledningar + kraftledning alldeles bakom huset...).

Följande mätningar kommer från PS Audio:
http://bildarkiv.hififorum.nu/freann/186_2.gif resp. http://bildarkiv.hififorum.nu/freann/186_3.gif
En OU är alltså väldigt effektiv vid riktigt höga frekvenser - uppåt 100MHz, men inte särskilt effektiv vid riktigt låga.

Om man kikar på databladet för Schaffner FN 2070:
http://bildarkiv.hififorum.nu/freann/datablad_FN_2070.pdf
ser man att ett sådan filter skulle kunna komplettera en OU på ett bra sätt. Eller är jag ute och cyklar helt och hållet..?

/Freann

Edited by - freann on 2004/09/14 10:17:43
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:26:11  Show Profile Send freann a Private Message
En ovetenskaplig ihopslagning av kurvorna ser ut såhär (om jag fattat det hela rätt):

http://bildarkiv.hififorum.nu/freann/FN-2070+OA.gif

/Freann

Edited by - freann on 2004/09/14 10:28:00
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:32:31  Show Profile Send freann a Private Message

Källa för mätningarna på UO:

http://www.psaudio.com/articles/ultimateoutletgraphs.asp

/Freann
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/14 :  10:41:03  Show Profile Send freann a Private Message
Bara *en* liten post till:

Nyhet från PS Audio: http://www.psaudio.com/products/upc200_overview.asp

Två UA med extra filter i samma låda..?

/Freann

Edited by - freann on 2004/09/14 10:42:21
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/14 :  11:59:16  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Vilket pris beräknar du på en DIY-pryl som denna?


c:a 1500-2000:- för 80VA filter
2500-3000:- för 1000VA filter
Delana till bygget är införskaffade på elfa, farnell, clas ohlson o biltema. Sladd, kontakter, skärmstrumpa, lådor, skruv, kabelgenomföringar, krympslang o annat man inte tänker på är medräknade i priset.

quote:
Många använder inte Y-kondingarna för att de skapar mer problem för audio än de löser.


Ja, Y-kondingarna shuntar störningarna ner till jord så frågan är om man vill ha störningen på P-/N- eller på jordledningen?...
Sen får man inte glömma bort att det är "riktigt" högfrekventa störningar som kopplas till jord via dessa Y-kondingar. Varje cm av ledning som en sån störning färdas i (om man får uttrycka det så) presenterar rätt hög impedans för störningen. Och lådan med filtret är tänkt att sitta på ett visst avstånd fr apparaten den matar...
Dessutom försöker jag bekämpa störningarna på jordledningen (utan att påverka jorledningens skyddsfunktion) gm att förse den med ett par st ferritpärlor.

quote:
Mycket snack om nätfilter här, har folk (ni) så mycket problem med brum?

Som UrSv påpekade tidigare så handlar det mer om att bekämpa störningar på ett par kHz och uppåt.

Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:16:00  Show Profile Send freann a Private Message

...ber om ursäkt för att jag kidnappade din tråd...
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/14 :  12:50:42  Show Profile Send UrSv a Private Message
ludo:
Problemet är att störningarna kopplas kapacitivt till jord dvs signaljord (de är oftast sammankopplade på ett eller annat sätt) i de flesta fall vilket innebär att man effektivt har tagit in störningen i signalen/förstärkaren/DAn eller vad det nu är för nåt.

Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/20 :  09:48:40  Show Profile Send ludo a Private Message
Här kommer de första lyssningsintrycken.
Testuppsättningen bestod av:
CD-spelare: BOW ZZ8
Försteg (rör): Hovland HT-100
effektsteg (solid state): Hovland Radia
högtalare: JM Lab Utopia
högtalarsladdar: Purist Audio (…)
signalsladdar: van der Hull (…) och Hovlands egna (…)
Tänker endast kommentera filtekablarnas inverkan på testuppsättningen och inte ljudet för övrigt.

Vi började lyssningstestet med de standard nätkablar som följde med respektive audiokomponent.
Innan musiken släpptes på kunde det höras ett svagt mekaniskt brum fr effektförstärkaren och också elektriskt (eller mer passande –akustiskt?) brum eller snarare ”knäppningar” fr högtalarna. Efter bytet till nätfiltersladdarna blev nivån på det mekaniska brummet lägre (men inte helt väck) men ”knäppningarna” som kom fr högtalarna försvann helt. Nu kunde vi endast höra (örat intill högt.elementen) vitt brus ur ena högtalaren och ett mkt svagt ”rörfnissel” (radio?) + vitt brus fr den andra. "Fnisslet" måste tidigare ha maskats av den rel höga brummnivån. I o m att "fnisslet" kommer bara fr den ena kanalen tror jag att det beror på jordn/komponentplacering/annat i försteget.
Vill också tillägga att det elektriska brummet (”knäppningarna”) i högtalarna försvann först när alla komponenterna försetts med var sitt nätfiltersladd.

Ett annat test gick ut på att öka volymen till rel hög nivå och byta mellan nätsladdarna med bibebehållen inställning på volymratten.
Med standard nätsladdar upplevdes ljudet vid de högre lyssningsnivåerna som inhomogent (antydan till okontrollerad bas, skrikig mellanreg o vass diskant). Efter bytet till nätfiltersladdar föll alla register på plats igen. Det känndes som om nivån sänktes några snäpp samtidigt som det blev behagligt att lyssna till musiken igen. Nu kunde man även urskilja de mikrodetaljer som tidigare drunknat i någon slags brusmatta.

Vad kan sägas om basnivån då? Sänktes den med nätfiltersladdarna?
Vi som lyssnade upplevde det inte så. Snarare bara att basen blev distinktare och som sagt mer välkontrollerad.
Brasklapp: om den slutsatsen håller för alla högtalare kan jag inte uttala mej om. Man får ta med i beaktande att Utopian pga sin höga känslighet tillhör gruppen lättdrivna högtalare.

Det om det så länge.
Bilder kommer så fort jag fått min egen digitalkamera eller när lånekameran kommit tillbaka fr semestern.
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/28 :  20:18:45  Show Profile Send ludo a Private Message
Bilder på nätfiltersladdarna:

Alla tre tillsammans


Stickpropp och nätsladd EKLK 3x2.5 fr clas ohlson, skärmstrumpa och krympslang fr elfa.
Ytterhölje fr biltema.


Front, epoxylimmad kabelgenomföring, säkringshållare (elfa)


Apparatuttag, ytterskärm nr 3 går över (nästan) hela app.uttaget


Invändigt: 1000VA


Invändigt: 80VA
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:36:46  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Jäkligt snyggt(allt utom den där limningen)!!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/28 :  22:37:28  Show Profile Send ILLY a Private Message
Ser ju snyggt ut det där!
Är det vanlig trädgårdsslang du dragit runt sladden på nätsidan? Varför?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/29 :  10:29:57  Show Profile Send freann a Private Message
Imponerande bygge! Bra idé med slangen...
I mina experiment har jag inte fått lyckade resultat med kombinationen nätfilter och ferritringar på kablarna. Överdämpat och diskig diskant gav ett trött och tråkigt ljud. Inget du känner igen?

Funderat på att använda en annan kabel än EKLK (pengar, jag vet...)?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/09/29 :  13:43:58  Show Profile Send ludo a Private Message
Limningen är ful -det håller jag med om. Limfogen kom till i efterskott så att kabelgenomföringen inte ska rotera när man vrider på sladden. Egentligen skulle jag ha tagit ut ett ovalt hål men latheten gjorde att det blev runt...så det var bara att limma...

Trädgårdslangen fr biltema (säljs under namnet armerad pvc-slang eller nåt den stilen) fungerar som ytterhölje. EKLK är överdragen med en extra skärmstrumpa så jag ville isolera skärmen mot yttervärlden helt enkelt. Slangen ger dessutom mer tyngd (vibrationsbämpn) åt sladden. Dessutom gör konstruktionen med både strumpa o slang hela kabeln mer lättböjligt.

Beträffande överdämpn av diskanten pga extra ferriter.
Ferriterna är valda så att de börjar bli effektiva i MHz-området. Närmare bestämt 20-1000Mhz. Filterdata för schaffners nätfilter "slutar" vid 30Mhz. Gm att addera ferritringarna ville jag bara "förlänga" filterns verksamma område; filtrera bort dsp-klockfrekv o liknande.
Så jag har lite svårt att tro att just dessa extra ferritringar skulle påverka diskanten på ett negativt sätt.
Min (vår) upplevelse var att filtret bara tog bort vassheten i diskanten.

EDIT:
quote:
Funderat på att använda en annan kabel än EKLK (pengar, jag vet...)?

Nej, det har jag faktiskt inte. Det har faktiskt inte med kostnaden att göra. Jag tycker (på fullt allvar) att EKLK är en riktig hi-tech strömkabel. Det är precis så en strömkabel ska vara byggd. Grova opläterade enkelledare (vibration, skinn effekt), "dåliga" isolations material (med höga absorbtionskoefficienter), "tubular" heltäckande skärm (supras är ex.vis spiralformad).

Edited by - ludo on 2004/09/29 14:07:53
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/09/29 :  14:22:39  Show Profile Send freann a Private Message
"Beträffande överdämpn av diskanten pga extra ferriter."
De ferriter jag använde var "upphittade". Har ingen aning om vad de har för egenskaper - förmodligen inte så lämpliga.

EKLK: Jag kör samma kabel, fast som förlängning mellan jordat uttag och anläggning. Har en äldre modell av Kimber mellan grendosa och apparaterna. Har du tidigare testat någon annan nätkabel till apparaterna?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/10/28 :  13:44:58  Show Profile Send freann a Private Message

Nyfiken på filtren - någon utveckling? Några frågor:

1. Vad skiljer mellan Schaffner FN 2080 över FN 2070? Data har lite olika karaktär. Vad skiljer i pris?

2. Gjort lite egna tester med enklare Schaffner på min cd-spelare. Jag fick en klar förbättring om jag bröt jorden innann spelaren (externa filter än så länge). Y-kondingarna "skitar ner" jorden som går vidare in i spelaren?

3. Jag har extra X-kondingar efter filtret. Var går "gränsen" - hur höga värden kan man ha på dessa? Över 1uF lär inte vara att rekommendera - hur höga blir läckströmarna/spänningarna?
Go to Top of Page

ludo
Member

1196 Posts

Posted - 2004/10/28 :  18:25:23  Show Profile Send ludo a Private Message
quote:
Nyfiken på filtren - någon utveckling?

Filtren är utlånade för tillfället - så nej, inget har hänt på den fronten.
quote:
1. Vad skiljer mellan Schaffner FN 2080 över FN 2070? Data har lite olika karaktär. Vad skiljer i pris?

FN2080 har både common mode och diff mode filter, för mer info kika här: http://emcia.org/Freeinformation/KeithArmstrong/DesignTechniquesPart3.pdf
Prisuppgift hittar du på www.farnell.se
quote:
2. Gjort lite egna tester med enklare Schaffner på min cd-spelare. Jag fick en klar förbättring om jag bröt jorden innann spelaren (externa filter än så länge). Y-kondingarna "skitar ner" jorden som går vidare in i spelaren?


Vill bara kommentera att jordning, filtrering, skärmining mao EMC bekämpning överhuvudtaget är "djupt vatten". Det finns många olika strategier, lite beroende vilka inkommande/utgående störningar man förväntas få in/ut.
quote:
3. Jag har extra X-kondingar efter filtret. Var går "gränsen" - hur höga värden kan man ha på dessa? Över 1uF lär inte vara att rekommendera - hur höga blir läckströmarna/spänningarna?


Jag tror att du kan använda vilka (höga) värden du önskar. Den enda begränsningen är läckströmmen mot JORD av säkerhetsskäl och det ligger på 0.75mA för hemelektronik. Rätta mej om jag har fel.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000