HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga gällande bas-reflex i högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/09/13 :  19:41:31  Show Profile Send Mindless a Private Message
Har aldrig varit speciellt haj på mätteknik inom ljud och hur man får den optimala volymen i högtalare. Hur kommer man fram till hur man ska göra på insidan av högtalare? Utsidan har jag rätt klart för mig hur man ska göra, har klarat att bygga en rätt snygg förstärkare så trä-arbete är inga problem. Hade tänkt mig bygga några högtalare, inga exrema eller nåt sånt, bara prova sig på, kan vara kul och kanske till och med rätt givande i slutändan (ljudmässigt) Har suttit och läst om lite DIY högtalare här och en del ser bättre ut än fabriksbyggda saker. Sen har jag tittat på lite då folk mätt frekvenskurvor för att matcha volymen på deras högtalare, och det är här mina frågor väcks. Hur kommer jag fram till hur stor låda jag behöver till just det elementet? Finns det kanske så bra sidor så att dom har det redan beskrivet där man köper dom hur stor t.ex. bas-reflex låda dom kan behöva, eller dylikt?

Alla svar är välkommna.

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/13 :  19:48:43  Show Profile Send Haakan a Private Message
ladda hem lspcad lr liknande så kan du simulera hur elementen kommer bete sig i en speciell låda...sen när lådan är klar så börjas det mätas och justeringar av filtret...(snabbgenomgång)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/13 :  21:44:04  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Testa http://home20.inet.tele.dk/kou/ubmodel.html Där kan du hitta ett excelark med beräkningar av olika typer av lådor. Annars har hifikit ett program på deras hemsida för enkla beräkningar.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000