Jag har lite subwoofer-funderingar för att fylla ut basen till mina B&W stativare. Ingen biosub, jag vill ha djup och rapp bas. Det blir väl troligen ett beg-köp för att hålla kostnaderna nere lite. Några subbar jag klurat lite på är
REL Quake. Liten och naggande god. Men räcker den till för att få fart på mitt 32kvm stora vardagsrum?
Canton AS2. Cantons subbar brukar ju få bra kritik, den går ner till 20Hz enligt tillverkaren - utan att dom nämner vid vilket dB-tal.
JMLab Cobalt SW800. Djup låda, men hur är basen? 30Hz enligt spec låter inte särskilt mycket för prisklassen.
Audiovector C-sub. Har inte läst så mycket men måtten passar mig.
Jag behöver lite brainstorming här. Det är ett rätt begränsat utrymme, alla ovanstående får plats men gränsen går väl ungefär vid JMLaben. Den kommer att stå med ena sidoväggen mot en soffa (alt. mot en vägg), så en sub som har element på sidorna blir automatiskt utesluten. CM2'orna går ner till 65Hz +-3dB.
Rumskalibrering är klart intressant även om just Kappan är ännu mer svårplacerad, den är ju både bred och djup. Bör man inte kunna uppnå samma effekt med en sån Behringer UltraCurve tex? Hur bra är RABOS?
Kappa-suben är så ohemult stor! Att nån sida är stor är väl en sak men kappan är liksom bullig överallt... :) Nån som har erfarenhet av RABOS, är det inte bättre med en riktig Behringer i så fall?
Audiovector C-sub lät maffig i butiken tyckte jag. Quake är kanske för liten för mitt vardagsrum på 32kvm?
Strata 5 verkar lovande, lite dyr dock (dvs svår att hitta begagnad)?