HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub till B&W CM2 stativare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/13 :  08:48:40  Show Profile Send Calle G a Private Message
Jag har lite subwoofer-funderingar för att fylla ut basen till mina B&W stativare. Ingen biosub, jag vill ha djup och rapp bas.
Det blir väl troligen ett beg-köp för att hålla kostnaderna nere lite. Några subbar jag klurat lite på är

REL Quake. Liten och naggande god. Men räcker den till för att få fart på mitt 32kvm stora vardagsrum?

Canton AS2. Cantons subbar brukar ju få bra kritik, den går ner till 20Hz enligt tillverkaren - utan att dom nämner vid vilket dB-tal.

JMLab Cobalt SW800. Djup låda, men hur är basen? 30Hz enligt spec låter inte särskilt mycket för prisklassen.

Audiovector C-sub. Har inte läst så mycket men måtten passar mig.

Jag behöver lite brainstorming här. Det är ett rätt begränsat utrymme, alla ovanstående får plats men gränsen går väl ungefär vid JMLaben. Den kommer att stå med ena sidoväggen mot en soffa (alt. mot en vägg), så en sub som har element på sidorna blir automatiskt utesluten. CM2'orna går ner till 65Hz +-3dB.

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2004/09/13 :  08:58:29  Show Profile Send nurfen a Private Message
Infinity Kappa-subben? 7800 på Reference Audio. Rumskalibrering borde du värdera högt med tanke på dina begränsade placeringsmöjligheter.

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/09/13 :  09:20:38  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag tycker att du skall titta lite närmare på REL Strata 5 eller Stampede. Jag skall själv köpa en REL som komplement till mina B&W 805.


SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/13 :  16:20:50  Show Profile Send Calle G a Private Message
Rumskalibrering är klart intressant även om just Kappan är ännu mer svårplacerad, den är ju både bred och djup. Bör man inte kunna uppnå samma effekt med en sån Behringer UltraCurve tex? Hur bra är RABOS?
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/14 :  15:17:02  Show Profile Send Calle G a Private Message
Kappa-suben är så ohemult stor! Att nån sida är stor är väl en sak men kappan är liksom bullig överallt... :) Nån som har erfarenhet av RABOS, är det inte bättre med en riktig Behringer i så fall?

Audiovector C-sub lät maffig i butiken tyckte jag. Quake är kanske för liten för mitt vardagsrum på 32kvm?

Strata 5 verkar lovande, lite dyr dock (dvs svår att hitta begagnad)?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000