HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Min CD har lagt av...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/09/11 :  15:34:10  Show Profile Send Leffler a Private Message
Min Musical Fidelity CDT har nu slutat spela musik. Jag köpte den begagnad och antog väl att den inte skulle hålla en livstid (jag tänkte faktiskt så långt som att den är en prima grund för en hörlursförstärkare när/om den lägger av för gott), men just nu skulle jag behöva fixa den. Kanske finns det någon här som har lite koll?

Det är transporten som är fel på. Det knattrar när man lägger på en skiva och den hittar inga spår och stannar. Någon som har en blekaste om vad jag ska titta efter?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/11 :  15:39:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Hur gammal är den?
På lite äldre spelare är väl problem lasern en ganska vanlig orsak till fel, eftersom spelaren fungerar i övrigt så är det kanske en rimlig gissning nu också.
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/09/11 :  15:43:34  Show Profile Send Leffler a Private Message
Den är från slutet av -80 talet, så den är ju inte direkt ny, nej...

Jag har en känsla av att den inte hamnar rätt i utväxlingen som drar lasern fram och tillbaka.

Om det är som du tror, går det att laga? (Och då menar jag inte lämna in och få den servad, det är den inte värd.)

Dags att plocka ur transporten och ta en titt kanske?
Go to Top of Page

Frippe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/09/11 :  19:41:53  Show Profile Send Frippe a Private Message
Vanliga fel:
Smuts på linsen
Glapp i bandkabeln
Spindelmotorn smörjas/bytas
Smörjning av glidskenor
Justering av gain & focus

Jag fick för ett tag sedan 7st dvd som skulle kasseras, endast 1st av dem var lasern kass på
så nu har jag dvd i alla rum :-)

/Frippe
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/11 :  22:57:12  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Det är ofta kugghjul av plast i sånna här grejjor. Jag hade samma typ av fel i min gamla spelare. Den gången fick jag nya kugghjul av importören och monterade dit dom själv. Spelaren hängde sedan med några år till.
Det bästa är nog att plocka isär maskinen och kolla vad som är fel. Troligen något mekaniskt som är utslitet.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/11 :  23:00:23  Show Profile Send ILLY a Private Message
Min gamla cd blev exakt så också. Fast det var jag mest glad över, då det gav mig en ordentlig anledning att köpa en ny! Nu står den bara och väntar på att bli dissikerad när jag behöver komponenter.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/12 :  09:38:17  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Min Denon DCD-1520 har ungefär samma symptom, svårt att läsa in skivor, speciellt brända sådana. Den har varit inne på service för några år sedan och då var det trött laser som nu är uppkruvad till max. Det blev bättre men den har börjat att trilskas igen så det är väl dags att säga färväl snart. Det är ändå en -89.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000