Author |
Topic |
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 15:34:10
|
Min Musical Fidelity CDT har nu slutat spela musik. Jag köpte den begagnad och antog väl att den inte skulle hålla en livstid (jag tänkte faktiskt så långt som att den är en prima grund för en hörlursförstärkare när/om den lägger av för gott), men just nu skulle jag behöva fixa den. Kanske finns det någon här som har lite koll?
Det är transporten som är fel på. Det knattrar när man lägger på en skiva och den hittar inga spår och stannar. Någon som har en blekaste om vad jag ska titta efter? |
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 15:39:18
|
Hur gammal är den? På lite äldre spelare är väl problem lasern en ganska vanlig orsak till fel, eftersom spelaren fungerar i övrigt så är det kanske en rimlig gissning nu också.
|
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 15:43:34
|
Den är från slutet av -80 talet, så den är ju inte direkt ny, nej...
Jag har en känsla av att den inte hamnar rätt i utväxlingen som drar lasern fram och tillbaka.
Om det är som du tror, går det att laga? (Och då menar jag inte lämna in och få den servad, det är den inte värd.)
Dags att plocka ur transporten och ta en titt kanske? |
|
|
Frippe
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 19:41:53
|
Vanliga fel: Smuts på linsen Glapp i bandkabeln Spindelmotorn smörjas/bytas Smörjning av glidskenor Justering av gain & focus
Jag fick för ett tag sedan 7st dvd som skulle kasseras, endast 1st av dem var lasern kass på så nu har jag dvd i alla rum :-)
/Frippe |
|
|
Johnny_Fiasco
Member
284 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 22:57:12
|
Det är ofta kugghjul av plast i sånna här grejjor. Jag hade samma typ av fel i min gamla spelare. Den gången fick jag nya kugghjul av importören och monterade dit dom själv. Spelaren hängde sedan med några år till. Det bästa är nog att plocka isär maskinen och kolla vad som är fel. Troligen något mekaniskt som är utslitet. |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 23:00:23
|
Min gamla cd blev exakt så också. Fast det var jag mest glad över, då det gav mig en ordentlig anledning att köpa en ny! Nu står den bara och väntar på att bli dissikerad när jag behöver komponenter. |
Militant cyklist. |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 09:38:17
|
Min Denon DCD-1520 har ungefär samma symptom, svårt att läsa in skivor, speciellt brända sådana. Den har varit inne på service för några år sedan och då var det trött laser som nu är uppkruvad till max. Det blev bättre men den har börjat att trilskas igen så det är väl dags att säga färväl snart. Det är ändå en -89. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
|
Topic |
|