HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sucoflex som signalkabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/11 :  03:21:11  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Jag har sedan ett sommarjobb en del Sucoflex-kabel, av märke Suhner. Jag använde den till att göra mätningar på filter i gigahertzområdet. Av alltför mycket böjande fram och tillbaka fick kabeln förluster i de höga frekvenserna och skulle slängas, men jag räddade den från papperskorgen. Något kan den kanske duga till tänkte jag.

Så ikväll gav jag mig äntligen på att löda på kontakter på den för att testa hur den är som signalkabel. Till att börja med gjorde jag bara en sladd och testade att koppla in. Först tyckte jag att det lät helt förskräckligt, jag testade olika skivor för att tydligt kunna peka ut vad som var fel. Efter ett tag blev det riktigt svårt, det var inget direkt som lät fel. Om kabeln ändrade sig eller om det var min perception vet jag inte.

För att bättre kunna utvärdera kabeln satte jag på rca-kontakter på nästa också. Jag har nu lyssnat en liten stund, och, mja ... Några lyriska ord blir det inte från mig. Jag ska utvärdera den mer imorgon, och jämföra med min nuvarande signalkabel. Man är nog inte så bra på att utvärdera när man sitter och nästan somnar ... Är det möjligt att sångaren (Ben Folds) får som ett artificellt vibrato, av kabeln? Det är hur som helst intressant att höra skillnaden mellan kablar. Jag har tidigare varit mycket skeptisk till just det.

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/11 :  04:41:13  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Om man löder på kontakter på kabel är det svårt att få perfekt anpassning. Krimpta kontakter är bättre... Ingen har nog sagt att det är lätt.


Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/11 :  08:59:51  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Kan du ge exempel på den sortens kontakter? Några märken eller modeller, jag har inte sett såna nämligen.
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/09/11 :  11:05:54  Show Profile Send iffe a Private Message
Gaffa: Perfekt anpassning till vad? Till skillnad från digitalkabel behöver analog signalkabel inte ha någon specifik impedans.
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/11 :  15:00:44  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Jag har nu jämfört lite. Det känns som att Sucoflex-kabeln inte släpper igenom en del information i mellanregistret. Det känns tomt där. Å andra sidan verkar den ha en väldigt torr och fast bas. Flabbig bas är kanske det värsta jag vet, då är jag hellre utan. Vad gäller de högre frekvenserna verkar det inte vara några skillnader påtagliga nog för att jag ska kunna säga något om det. Jag ska försöka få hit min audiofilkompis som kanske har bättre öron än jag. Det behövs lyssnas mer hur som helst. Det är himla intressant det här.

När man börjar snacka om hur kablar påverkar ljudet, är det då man kan kalla sig audiofil? :-/
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/11 :  23:48:44  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Gaffa: Perfekt anpassning till vad? Till skillnad från digitalkabel behöver analog signalkabel inte ha någon specifik impedans.
Iffe, jag tror inte Oscar preciserade vilken typ av signal som skulle överföras. När han skrev Sucoflex förutsatte jag att det gällde digital överföring. Man skaffar inte en Ferrari om man ska ut på skogsvägar...

Oscar-ja, hur är det nu... Kör du analoga signaler igenom kabeln eller digitala?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/12 :  11:54:51  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
Mycket riktigt, jag var otydlig. Och jag använder faktiskt en Ferrari för skogsvägar, dels eftersom jag råkar sitta på en massa Ferrari-bilar och dels eftersom jag inte har tillgång till någon bana att tävla på. Eller för att inte ta det som en metafor, jag har bara en integrerad cd-spelare. Dessutom fick jag kabeln gratis. Är någon intresserad av att testa lite Sucoflex-kabel för digital överföring?

Är det någon som vet något om den här kabeln och kan säga något om att använda den som jag gör? Jag läste igår att den är till för överföring i 50GHz-området. Jag kan tänka mig att de inte har brytt sig nämnvärt om kabelns egenskaper på 20KHz och under.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/12 :  12:20:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vet du vilken typ av kontakter den hade ursprungligen?
Var det V eller 2.4 mm så är den mycket riktigt gjord för 50 GHz, antagligen testad från 10 MHz och uppåt. Satt där SMA eller typ N å är den nog gjord för lite lägre frekvenser också.

Sucoflex är väl egentligen en typ av vattentät isolering, Hubhner&Suhner (eller vad de nu hetter) använder den inte enbart till mikrovågskablar, det är därför svårt att säga exakt vad det är.

Som kuriosa kan jag nämna att även Gore (som i Gore-tex) gör mikrovågskablar, om det är Gore-Tex i kablarna vet jag inte.

Edited by - f95toli on 2004/09/12 12:23:38
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/09/12 :  13:26:18  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Som kuriosa kan jag nämna att även Gore (som i Gore-tex) gör mikrovågskablar, om det är Gore-Tex i kablarna vet jag inte.

Vad skulle det vara för syfte med en kabel som andas?
Borde ju bara resultera i oxidering...

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/09/12 :  14:02:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Själv använder jag Volvo Amazon både på skogsvägen och på räcerbanan. Tyckte inte att jag hade råd med en Hummer och en Ferrari.

Vi har något som liknar Sucoflex på jobbet också. Jag ska se om det går att fixa hem lite sån kabel att testa med.
Varför används inte BNC-kontakter mer i Audio-sammanhang?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

oscar-ja
Member

77 Posts

Posted - 2004/09/12 :  15:25:13  Show Profile  Visit oscar-ja's Homepage Send oscar-ja a Private Message
f95toli: Den hade sma-kontakter. Fast 10MHz är ju rätt långt ifrån de frekvenser vi använder.

ILLY: Gore har utvecklat en massa olika material. Långt ifrån alla andas. Vissa av dem har nog bra egenskaper för överföring av signaler. Gore, liksom 3M, är riktigt tuffa företag imho.

Gaffa: Helt enkelt för att det inte är en standard. Det är ofta som det finns bättre alternativ (tangentbordsupplägg är ett typiskt exempel) men att byta från den etablerade standarden är så jobbigt att man håller fast vid det lite sämre alternativet.

Jag har bekanta som har övervägt att köra med radiokontakter för hifi. Problemet är bara att det blir så jobbigt om man ska testa en annan kabel, eller koppla in någon annan utrustning. Men det är fullt möjligt, jag har tänkt på samma saker själv. Just bnc är kanske inte det bästa eftersom det har bajonettgrepp, men n-kontakter eller kanske tnc skulle nog fungera utmärkt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/09/12 :  18:39:29  Show Profile Send f95toli a Private Message
Då bör det inte vara några problem att köra från DC och uppåt, SMA är ju specad från dc upp till 18 GHz (fast i prakiken är alla kablar och kontakter specade upp till 26.5 GHz).
De kablar du hittar är alltså lågfrekvenskablar (nåja) och bör inte vara allt för exotiska.

Det nätverksanalysatorer jag sett som använder V-kontakter (eller 2.4 mm, vilket egentligen är samma sak) har inte klarat lägre frekvenser än 10 MHz, därav min fråga.


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000