Author |
Topic |
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2004/09/10 : 23:49:13
|
Larsho,
Jag måste nog erkänna att jag oxå har tappat Hifi-gnistan lite Det konstiga är att jag inte verkar lida något alls av det Tvärtom! Jag har t.o.m haft planer på att sälja hela anläggning och köpa något billigare och enklare ... Några prylar kommer jag förmodligen att sälja men det mest kommer nog att få vara kvar utifall intresset skulle vakna till liv igen
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/09/10 : 23:53:15
|
neriks
Har väl tänkt lite i samma banor, men då tycker en del att man är konstig, men för min del handlar det lite om prioriteringar |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 00:10:10
|
Ett bra tips är att gå till tex Siba, Power eller On Off. Lyssna en kvart på några minianläggningar, sen tar du dig hem och lyssnar på dit! Brukar jag göra när jag tycker det låter lite trist ibland. Blir lika nöjd varje gång man kommer hem |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
MaS
Member
423 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 00:13:29
|
Lägg dig ner å ge fan i allt å alla. Sen sätter du på dina favvo skivor sen kommer det
Mvh En som det händer ofta |
I ain´t no nice guy after all. |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 01:03:45
|
quote: Funderar lite på att kanske skaffa något bra i hörlursväg i stället, kanske det kan hjälpa upp lite, och så behöver man inte ta hänsyn till grannarna
hehe..det är väl inte första gången du funderar på det? Dessutom har du ju haft hyfsade hörlursprylar!
Du får gärna komma förbi och lyssna någon dag om du vill förresten! |
|
|
oscar-ja
Member
77 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 02:43:34
|
Vilken är hobbyn för dig? Vad kommer först?
På detta forum finns ett väldigt stort fokus på utrustningen, och framför allt ett ständigt bytande av grejer. Jag sitter själv för tillfället med lödstationen bredvid mig eftersom jag testar kablar, så sten och glashus. Fortfarande, vad är det som är hobbyn för dig? Är det att leta nya grejer? Eller är det att njuta av musik? Att leta nya grejer förstår jag att man tröttnar på. Om det är musiken så behöver du nog hitta annat än det du har. Ge dig ut på fildelningsnäten, radiostationerna på nätet, få rekommendationer (inte på hifiskivor utan bra musik) och ge dig kanske ut och lyssna på livemusik.
Viktigaste komponenten i min ljudanläggning är utan tvekan min skivsamling. Det är utvecklingen av den jag lägger mest tid och pengar på. |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 03:00:14
|
Det är inget konstigt att intresset går i vågor. Just nu har jag haft ett lyssnings-stopp på två veckor. Jobbade lite för mycket och så somnade vår katt "Hobbe" in på mattan framför stereon och vår pojke upptäckte det när han kom hem. Tappade lite lusten, kunde inte koppla av. Kunde stå framför skivsamlingen och fundera och blä...hittade ingen skiva trots att jag har hundratals. Var på Arken-mässan idag och köpte några stockfish-skivor. Blev inspirerad av allt välljud, så nu känns det som inspirationen är tillbaks. Lyssnade idag i min hörlurar på dom nya skivorna och lusten kom tillbaka . Håller också på att avsluta mina HFLS-1:or vilket blir grymt kul !
Så mitt tips till Dig Larsho är. Ta en paus från HIFIN och gör något helt annat. Försök kanske att låta bli att lyssna på HIFI:n i två veckor (det klarar du). Du kommer att bli som nyfödd igen. Det är som en relation, det kan vara bra att vara ifrån varandra för att upptäcka hur mycket man älskar varandra Ibland nöter man för mycket på varandra.... |
Veckans skiva, här ! |
Edited by - hal on 2004/09/11 03:02:01 |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 03:08:04
|
Lägg hela s....n på hyllan ett tag och gör något annat. Jag tror att detta fenomen drabbat oss alla till och från, åtminstone om man hållit på några år. Avhållsamhet get distans och eftertanke, man får tid att samla ihop sig och tänka igenom saker och ting. Jag hade en påtvingat uppehåll från allt vad seriöst musiklyssnande heter under 5 års tid och skulle bara köpa lite bättre ljud till tv-apparaten. Det blev dyrt ! Nu påstår jag inte att man skall hålla upp i fem år , men att ett uppehåll kan ge nya impulser och förnyad hunger, ty det verkar som om att när hififarsoten bitit tag i någon, så kan den möjligen ligga i träda men den försvinner aldrig och kommer ofelbart att dyka upp igen. Grunden till detta ligger väl i att man älskar musiken och egentligen inte klarar sig utan att få detta "musik"sinne tillfredsställt. Med andras ord "Larsho", simma lugnt, det ordnar sig nog. (Troligtvis ligger mycket av problemen med rummet och rumsakustiken om det aldrig vill stämma, inom parentes som sagt) |
Bravo |
|
|
dali
Member
322 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 08:08:14
|
Som andra skrivit: fundera på vad du är ute efter, musikupplevelser eller ständig jakt nya prylar. Att försöka hitta det "perfekta" ljudet är meningslöst, det går inte. Hifi är, trots den bokstavliga innebörden av high fidelity, subjektivt och det finns ingen som kan säga vad som är rätt eller fel. Det är tyvärr också en bransch som är fylld med oseriösa överdrifter ("som natt och dag" är ett uttryck som retar mig till vansinne).
Den dagen jag inte längre kan njuta av musiken så kommer jag att sälja allt och börja om med en enklare anläggning. Skit samma om man "hör triangeln i Rachmaninovs fjärde" på en dyr anläggning, om musikglädjen dör på vägen är det värdelöst ... |
--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad --- --- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare --- |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 09:22:55
|
Tack för all goda förslag, det jag är ute efter är att det ska vara roligt och en musikupplevelse varje gång man lyssnar, sedan behöver det inte vara en superanläggning för att detta ska infinna sig, det är jag övertygad om, det perfekta ljudet letar man nog alltid efter
Marbrink
Jo jag funderar nog rätt allvarligt på hörlursutrustning igen, kanske tom ta bort högtalarna helt o hållet |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 10:04:05
|
Håll upp i två veckor, därefter börja lyssna lite på en klockradio! Efter 15 minuter med komprimerade reklamkanaler, gå till anläggningen och spela något bra!
Om några veckor kommer Svanå med lite nya produkter, säkert kommer dessa lyfta ditt lyssningsrum ordentligt!
Ordna en liten lokal hifi-träff och möt likasinnade :) |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
Edited by - LeoArietis on 2004/09/11 10:05:33 |
|
|
Hatoil
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 10:44:55
|
Ett tips till, som säkert någon redan sagt: köp skivor! Det är lätt att lyssna sönder de man har, när man utvärderar sin utrustning. Ny fräsch musik gör det hela roligt igen! Och påminner en om varför man håller på överhuvudtaget. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
Edited by - Hatoil on 2004/09/11 10:49:52 |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 12:21:19
|
quote: neriks
Har väl tänkt lite i samma banor, men då tycker en del att man är konstig, men för min del handlar det lite om prioriteringar
Larsho,
För min del handlar det mest också prioriteringar. Jakten efter det för mig perfekta ljudet intresserar mig inte alls lika mycket längre som det gjorde för något år sedan Ett annat intresse har i mitt fall total tagit över ... En gemensam nämnare för mitt hifi-intresse och mitt "nya" intresse dock musik! Jag har länge samlat på gamla analoga synthesizers och nyligen bestämde jag mig för att bygga upp en analog studio runt mina gamla klenoder. I och med detta så måste jag helt enkelt prioritera ner mitt hifi-intresse. I takt med att jag gjort detta så har oxå intresset för hifi svalnat och idag känner jag inte lika stor entusiasm att gå in i en hifi-butik som jag kanske gjorde för ett år sedan
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 13:05:03
|
Larsho: Byt musik ! Lyssna inte på det du brukar, köp eller låna nån skiva med musik som du normalt inte lyssnar på. Även om du tycker det låter skit dom första gångerna så infinner sig njutningen ganska snabbt. Så var det för mig iaf, ratade allt som lät klassiskt men nu har jag faktist en hel del klassiska skivor i samlingen. och du ! Rör måste det va |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 13:38:17
|
Lägg ner byteskarusellen, den går ju ändå bara runt runt, man kommer ingenstans. Det gäller bara att bestämma sig för att behålla det man har och ha det som utgångspunkt, inte byta något förrän du vet att det är en stor förbättring. |
|
|
poman
Member
902 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 14:41:59
|
Hej på er alla!
Har själv tappat gnistan för hifi inte totalt kanske för det, men det blir inte mycket lyssnade nuförtiden och intresse, håller på med syntar då att spela in musik med datorn då som inspelningstudio förbaskat kul. Men jag följer med ibland vad ni skriver, hur det än så håller jag på med musik i annan form numera men hifin finns i bakgrunden ändå så helt borta är det inte för min del.
|
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 14:53:27
|
Larsho: Testa nåt litet lustigt tweak som att stoplighta dina cd-skivor, sätta möss på högtalarna eller byta till bayon plugs (eller vad det nu heter) på kablarna . Skillnaden? "Som natt och dag" givetvis! Hehe...
Eller: Försök att lägga över fokus... från hifiintresse till musikintresse. Den biten är betydligt svårare att tröttna på! |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 18:55:56
|
Kanske inte hjälper dig men det hjälpte min gnista idag. Inte för att min HiFi gnista håller på att självdö. Snarare så hotas den att blåsas ut av ständiga orkaner i form av ohälsosamt mycket arbete, barn m.m.
Till saken - jag fick 3 timmar alldeles för mig själv i huset i morse. Jag satte på DVD:n (som jag aldrig sett) med Talking Heads. Jisses - jag fick spela Psycho Killer 5 ggr. Burning down the house framförs också helt sanslöst. Jag begriper inte hur någon som hoppar så mycket som David B kan få till en precision i live sång och ljud som låter så brutalt bra.
Min gnista är nu som en svetslåga ett bra tag framöver.
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 19:58:08
|
Skaffa rör igen ! |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/09/11 : 21:40:41
|
Jag kan bara säga samma sak som de andra sagt, men i något annorlunda kläder.
Bygg eget, testa något nytt. Själv funderar jag på att testa något nytt. Jag planerar att bygga ett par lagomt billiga horn/bredbandare, jag är väldigt nyfiken på hur de låter. Till de högtalarna ska jag skaffa en liten rörförstärkare från Kina för ett par tusen (jag finner det spännande att importera, ett nöje i sig), och för första gången ska jag köpa mig en skivspelare. Den här anläggningen (som kommer kosta under 10'000 kr) funderar jag på att kanske ha i sovrummet, en bättre somna-till-anläggning kan man nog inte tänka sig, rör, horn och LP. (Att somna till musik är underbart. Musikgalen? Nääh..)
Våga testa ny musik. Du hittar nog inte rätt på en gång, men jag vågar garantera att du tillslut kommer hitta något nytt och fräscht som passar dig. Idag hittade jag ny musik. Jag kände sån glädje och lycka, att få höra ny fräsch musik som inte är "sönderlyssnad". Det gav verkligen en kick, både för musik- och hifiintresset.
Fungerar inte det så är det kanske dags att ta en paus från musiken/anläggningen, eller som sista alternativ sälja rubbet och börja om från grunden. Våga köpa begagnad okänd hifi, våga importera (Kina är ett guldland) eller satsa på att bygga upp anläggningen helt själv (det finns ju många byggsatser).
Alltså: Våga dig på nytt!
/Joakim |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 11:19:08
|
Jag tror du tappat hifignistan för att hifin tar focus från musiken. Sluta analysera å skit i sweetspot, dra upp bas å diskant (så det låter roligt, inte korrekt) låt anläggningen spela favvoskivan medans du diskar, dammsuger, etc (högt).
Du har kanske kommit till vägs ände vad gäller intresset för återgivning. Det blir för dyrt och för jobbigt att leta upp en "bättre" produkt.
Men om du vill labba så tror jag fortfarande på ommöblering, det gav mig ett helt nytt ljud. Gratis! |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 15:03:30
|
Tappade faktiskt min hifi-gnista på Arken igår. Det är dock inte så illa som det låter då musikgnistan fattade liv igen. Funderade på vad man skulle köpt om man hade haft fem eller tjugo tusen till övers. Insåg efter ett tag att det nog skulle bli skivor och ett RIAA för att plocka fram vinylen igen. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 21:24:42
|
Ja om man bara visst hur man skulle göra för att få tillbaka glädjen |
|
|
Joakim F
Member
196 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 21:33:27
|
Äh, var inte så gnällig, ryck upp dig nu. Börja med att testa någon av alla de tips du fått så märker du om det leder någonstans
Lycka till! |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/09/12 : 21:35:38
|
Jag gnäller inte |
|
|