HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 3e element?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/10 :  13:18:00  Show Profile Send primere a Private Message
Ushhhhhhhhhhhhhhh

Jag har en fundering som jag spånat på ett bra tag!
det är som så här då!
Jag har en tvåvägare och skulle vilja lägga till ett tredje element i en separat låda. Kan detta låta sig göras ? Tanken är lite mosen över det!
Nu är tvåvägaren på 8 ohm elementet som ska läggas till är på 8 ohm! hur kopplar man och kompenserar? kan jag reducera 2 vägaren med ett motstånd och få ner ohmen från 8 till 4? och sedan likadant på 8 ohms basen? sedan parallel koppla lådorna eller?

All hjälp och "enlightment" tas tacksamt emot!

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/10 :  13:22:32  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Om du har två 8 ohms högtalare och paralellkopplar dom så blir det 4 ohm. Har du två 4 ohmare och paralellkopplar dessa så blir det 2 ohm osv. Så två 8 ohmare paralellkopplade blir ju bra.
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/10 :  13:51:13  Show Profile Send primere a Private Message
Ok så säg att jag tar och parallel kopplar alla tre element då borde jag hamna inom en ok tolerans! Men om jag mäter upp detta först hur ska jag hamna ohm mässigt då?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2004/09/10 :  19:46:47  Show Profile Send marens a Private Message
Jag förstod inte riktigt vad du ville göra. Du har alltså en tvåvägshögtalare som du vill behålla som 2-vägs och bara lägga till ett extra (likandant?) bas/mellanregister i en egen låda ovanpå eller under högtalaren? Sedan vill du ändra i delningsfiltret, typ ändra lågpassdelen och minska dämpningen på diskanten och du undrar hur man ska göra detta? Har jag förstått dig rätt?
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/10 :  23:13:33  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Du kan inte räkna att du paralellkopplar tre element eftersom jag antar att det sitter ett delningsfilter i tvåvägaren. Du får tänka att du har två enheter. Först tvåvägaren som är på 8 ohm och sen den nya lådan som är på 8 ohm. Om du vill dämpa ett av elementen i tvåvägaren så lägger du bara ett motstånd i serie med elementet som ska dämpas. det ska inte direkt ändra impenansen i helheten. Däremot så kanske den extra lådan (som jag antar ska spela bas) inte kommer att låta så kul utan lågpassfilter på låt säga ca 100Hz. Ett sådant bör du nog räkna ut och sätta in i den lådan samt ett bandpassfilter till "basen/midden" i tvåvägaren så att du inte spelar onödig bas i den.

/Johan

Edited by - Ljudjesus on 2004/09/10 23:17:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000