HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt tvåkanals system
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

IOS
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/09/30 :  15:39:43  Show Profile Send IOS a Private Message
Hej jag har följt debatterna på forumet en längre tid och samlat på mig en del kunskap men har nu lite mer specifika funderingar och tänkte rådfråga "experterna".

I helgen var jag och en kompis ute å letade hötalare till hans nya lya, valet stod till en början mellan stativare (lyssnade på Dynaudio audience 42) och olika golvare. Vi fastnade tillslut för ett par begagnade mordaunt-short golvare, de lät helt klart bättre än de små Dynaudio högtalarna gjorde i det stora rum vi lyssnade på dom i.
Dessa högtalare testades med H/K 670.
Jag hade dock lite synpunkter på hur jag trodde dom skulle låta i ett ca 16kvm stort rum, då dom lät "bummliga" i detta stora rum ca 40kvm, hur skulle dom då låta i ett litet?

Så vi tog hem dom för att testa dom i dess rätta miljö, efter en del
tweakning med placering (ut en bra bit från bakvägg/sidoväggar) så lät dom mycket bra, bättre än i butiken (tilläggas skall kanske att hemma användes min Primare A20MK3 för att driva dom, kan det ha haft stor betydelse?).

Vi använde även mina B&W DM602 S2 som jämförelse högtalare och kom fram till att:
1.B&W´s mellanregister/diskant lät klarare, öppnare och lite bättre redan vid ganska låga volymer än vad MS gjorde, medan fylligheten och dynamiken aldrig riktigt fanns där som på MS.
2.mordaunt-short högtalarna däremot kräver att man måste spela lite högre (för?) högt för att den riktiga öppenheten och 3D känslan skall infinna sig, men då låter dom och andra sidan väldigt bra, bättre än B&W.

Fråga 1. Vilken Förstärkare? Budget 4-6k

Kompisen har bestämt att han trotts allt är nöjd med högtalarna och nu skall en förstärkare inhandlas.

Förstärkaren skall om möjligt framhäva detaljerna och inte bidra till allt för mycket bas.

H/K'n tyckte min kompis var för "Plastig" i känslan samtidigt som det verkar som om den lät sämre än Primaren.

Fråga 2. Högtalarkabel.
Kan man påverka ljudkaraktär nämnvärt med olika typer av kablar?

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/30 :  15:50:49  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
svar till fråga 2: Svar ja, defenetivt..

och ja primare är bättre än H/K´n

B&W gör bra saker.. oftast..
Go to Top of Page

IOS
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:05:12  Show Profile Send IOS a Private Message
Ja Robin, jag vet förstås att Primaren är BÄTTRE än H/K men frågan är HUR stor skillnad är det igentligen på olika förstärkare, som i detta fallet då förstärkarna inte är ljusår ifrån varandra.

jag vill ju inte låna hem 10 olika förstärkare för att se vilken som kan passa bra utan en två-tre förslag på vettiga stärkare vore trevligt.

Är det någon som har förslag på sådana högtalarkablar där basen inte är så prioriterad som detaljrikedom och luftighet.
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:08:53  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
beror på din prisklass å dina krav helt enkelt, ja det är STOR skillnad på olika förstärkare..
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:12:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Klatjoffs!

Kommentar till fråga 0,5:
Har ni spelat in MS:arna?
Det kan ju vara vanskligt att bedöma nya högtalare. Speciellt om man gämför dem med ett par som är inspelade.

Fråga 2:
Om detta råder lika många uppfattningar som det finns kablar!
Det vill säga två (!) En del skulle svara tveklöst ja. Andra skulle svara tveklöst nej.
Eftersom du formulerar dej: "...påverka ljudkaraktär nämnvärt...", så svarar jag tveklöst nej. Om vi bara håller oss till hurpass kabeln kan förändra tonkurvan, så handlar det kanske om någon halv dB i den översta oktaven.
Kabeln kan kanske påverka på något annat sätt, och i högre grad.
Men jag har inte hört något som tyder på det och ställer mej ödmjukt tveksam.

PS
Fråga 1 kan jag inte svara på, eftersom jag kör med rörstärkeri och är mycket dåligt insatt i vad som finns på marknaden vad gäller transistorapparater.

Mvh
Strmbrg

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:20:14  Show Profile Send ekman a Private Message
då får jag väl förespråka den andra sidan i fråga2 då det är en ohyggligt stor skillnad mellan olika högtalarkablar däremot i den prisklassen och till en förstärkare för 4-6tusen så tror jag det är mkt svårt att hitta en kabel som låter luftigt och upplöst med lite mindre basmuller =) dom flesta "billiga" högtalarkablar låter enligt min erfarenhet dovt och instängt
Go to Top of Page

CDP
Member

212 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:26:10  Show Profile Send CDP a Private Message
Jag vill nog råda att testa hela uppsättningen Dynaudio, B&W och MS gentemot två -tre förstärkare -hemma! Kör dem sedan mellan en och två kabeluppsättningar för att jämföra.

En kabel behöver inte vara på ett vis ljudledes, den påverkar också förstärkaren, varför det är lite vanskligt att generalisera en kabels ljud innan man testat i sin uppsättning.

Viktigt med Primaren är att använda en balanserad källa då dess fulla potential då kommer till sin rätt.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:29:52  Show Profile Send Per a Private Message
quote:

Fråga 2. Högtalarkabel.
Kan man påverka ljudkaraktär nämnvärt med olika typer av kablar?




valet av kablar är ungefär som valet av kryddor i en gryta. det är inte fråga om att man kan ändra hela anrättningen eller komma till rätta med "fel" i upplevelsen. det är mer ett sätt att ge lite nyanser åt upplevelsen.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:34:48  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Märks att du inte är någon kock Per
Klart att man kan totalt färändra smaken och också gör det med kryddorna.
Tänk på tex en Curry Vs. Tandori kykling ganska stora skilnader i smak!

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:38:41  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Märks att du inte är någon kock Per
Klart att man kan totalt färändra smaken och också gör det med kryddorna.
Tänk på tex en Curry Vs. Tandori kykling ganska stora skilnader i smak!



Kabelkryddan finns i två smaker! Ju mer kabel man rör ner i grytan, desto sämre smakar den!
Köttgryta med lakritssmak, gäck!
Grönsaksgryta med hallonsmak, ptja...

Mahlers femma med lakritsdoft...

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2002/09/30 16:46:27
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:43:56  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

Märks att du inte är någon kock Per
Klart att man kan totalt färändra smaken och också gör det med kryddorna.
Tänk på tex en Curry Vs. Tandori kykling ganska stora skilnader i smak!



typiskt att det bara tänks på smak när det gäller mat. det finns andra faktorer som spelar in, konsistenser, temperaturer och uppläggningar etc. märks att ju fler kockar desto sämre anläggning

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:59:11  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
hehe, Ville inte gå för djupt in i alla dom olika förändringar kryddor innebär kände att det var alldeles för OT. Tyckte ett exempel räckte bra.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/30 :  17:26:18  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag lagade en dessert en gång. Gratinerad vitlöksost med jordgubbssås och hela grönpepparkorn. Det smakade utmärkt, om det går att översätta på Hifi däremot, vet jag inte. Prova en Rega stärkare med kimberkablage. Det är en finfin combo.

mvh

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/30 :  17:30:11  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi

hehe, Ville inte gå för djupt in i alla dom olika förändringar kryddor innebär kände att det var alldeles för OT. Tyckte ett exempel räckte bra.



kryddningar ja. just nu känns alla kablar som vanilj. kan bero på att jag sparkat igång rörhäcken.

sasasasayoyoyoyonanananarararara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/30 :  17:43:08  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by Alexi

Märks att du inte är någon kock Per
Klart att man kan totalt färändra smaken och också gör det med kryddorna.
Tänk på tex en Curry Vs. Tandori kykling ganska stora skilnader i smak!



Kabelkryddan finns i två smaker! Ju mer kabel man rör ner i grytan, desto sämre smakar den!
Köttgryta med lakritssmak, gäck!
Grönsaksgryta med hallonsmak, ptja...

Mahlers femma med lakritsdoft...

Strmbrg,

Jag håller helt med. Var försiktig när du blandar. Jag tänker nu lämna smakliknelserna för de funkar inte. Blandar du rött och grönt, blir det brunt och trist. Samma med blått och orange. Håll dig till samma "familj" så går det bra. Gul + grön blir lime osv. Du kan mao hålla dig till samma märke, eller liknande konstruktioner. Hur funkade färgmetaforen? Dåligt va?

mvh

representerar www.stylusaudio.se
Go to Top of Page

IOS
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/09/30 :  18:20:14  Show Profile Send IOS a Private Message
För att styra tillbaka tråden fron matlagning till HiFi så tänkte jag komplitera med ytterligare info.

Strmbrg: ja MS:arna är inspelade eftersom dom är begagnade, antar att förra ägaren spelat på dom iaf.

Högtalarkabeln som användes vid testet var enklaste möjliga elkabel med mycket liten tvärsnittsarea. (den typ man får med om man köper ett midisystem på siba) ej terminerade med kontakter, men nyskalad och ca 1,5m

Skall man ha ett par golvhötalare i en mycket liten lägenhet får man kanske räkna med att det blir en del bas, men det är bara lite lite för mycket bas så det skulle vara trevligt om det gick att tweaka bort det där lilla lilla i andra delar av anläggningen.
i övrigt låter det mycket bra
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/09/30 :  18:21:49  Show Profile Send ekman a Private Message
kablar med liten liten tvärsnittsarea brukar inte spela mkt bas direkt
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.57 sekunder. Snitz Forums 2000