HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fästa högtalarna i stativen?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

danfors
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:37:44  Show Profile Send danfors a Private Message
Här kommer en fråga från en som nyligen kört fast i hifiträsket!

Har nyligen beställt högtalare och stativ till dessa. Nu har jag börjat fundera om hur stadigt högtalarna kommer stå på stativen. Hur gör ni? Fäster ni högtalarna på stativen och i så fall hur? Eller ställer ni dem helt enkelt på stativen, vilket känns lite osäkert.

Tacksam för alla tips.

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:45:50  Show Profile Send ReKo a Private Message
Går precis i köptankar kring mina första stativare (bara haft golvare innan).. och precis som du skulle jag gärna vilja fästa högtalarna i stativen. Tyvärr verkar det inte finnas någon standard för detta. Många placerar bara högtalarna på stativen. En del använder häftmassa (funkar även som bra vibrationsdämpare) mellan stativ och högtalare.. Det sist nämnda är nog det jag kommer satsa på.. lycka till med dina nya högtalare.. Vad är det för några förresten!?

MVH / Ante
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:07:07  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag hade dämpkuddar, fungerade perfekt. Tog bort nästan alla vibrationer i golvet.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:34:58  Show Profile Send Loopen a Private Message
Den som inte testat SD-fötter (Sonic Design) mellan stativ och högtalare bör göra detta snarast. Den billigaste versionen kostar ynka 250:- för 8 kuddar och de är viktanpassade.
Jag har hittils alltid haft dessa på alla mina stativare och det ger ett rejält lyft oavsett om högtalaren kostar 2000:- eller 28000:-. Detta ger en förbättring som förhållande till priset måste ses som det största fyndet som kan göras.
Däremot är jag lite splittrad vid användande av dessa till golvare.

Men för att återkomma till trådens egentliga ämne hur man får fast högtalaren till stativet. Har själv inte provat häftmassa fast jag har det liggande men det verkar som en bra idé. När man använder SD-fötter så kan man lägga en liten droppe superlim på respektive sida av foten.

Lycka till.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:36:44  Show Profile Send John a Private Message
Vad tros om dubbeltejpande häftning på båda sidor om kuddarna?

/en john utan grind

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:59:44  Show Profile Send Loopen a Private Message
Borde fungera perfekt med dubbel häftande tejp. Själv tycker jag inte att man behöver någon förankring alls för de står redan stabilt med SD.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/08 :  14:01:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
Holfi säljer ett par trevliga dämpkuddar, kostar runt 395 kr för
8 st, fungerar alldeles utmärkt.


Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/09/08 :  14:04:53  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
var (butik) kan man köpa ett par SD-fötter?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/08 :  14:33:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kör annars med bluetack, eller häftmassa som det heter, det sitter bra, det kan dämpa lite mot stativet oxå.. Och kostar i princip ingenting !! Mycket stadigare än SD-kuddar !!

Dock SD-kuddarna ger bra resultat, dock tycker jag att dom ibland kan ludda till ljudet lite och göra basen lite svampig...

/Martin
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/08 :  15:33:21  Show Profile Send Loopen a Private Message
Ågrens HiFi i Göteborg har dem.
http://www.agrenshifi.com/

Eller så PMár du mig så kan jag hjälpa till.

Mer kan du läsa på Sonic Design´s hemsida
http://www.sonicdesign.se/

Ang vad SD fötter gör åt ljudet kan ju ventileras men jag har aldrig upplevt att ljudet blivit sämre utan bara bättre. Mer kontroll kanske är en enkel beskrivning. Däremot har haft golvare som låter bättre med tex spikes. Centrar brukar må bra av att ha SD mellan låda och underlag.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2004/09/08 :  15:42:54  Show Profile Send Nitram a Private Message
Det är ju rätt många som kör med spikes... och då med spetsarna uppåt. Dom borde ju inte glida då iaf...

Själv körde jag med en tätningslist som sög tag i högtalarna bra utan att fastna helt...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:26:07  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Mina 805:or kan skruvas fast i stativet, så det har jag gjort. Bra när man har barn.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:48:46  Show Profile Send Snutten a Private Message
Häftmassa fungerar bra, billigare kan man knappast hitta dessutom. Har massa mellan mina hembyggda stativ å hgt och ska prova med någon typ av spikar mot golvet, nu har jag plastskydd (egentligen skydd för skåpsluckor) och det fungerar bra, men jag vill prova vidare.
Go to Top of Page

danfors
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/08 :  18:34:58  Show Profile Send danfors a Private Message
Jag tackar för alla tips. Låter intressant med alla förslag. Häftmassan blir man onekligen nyfiken på, kanske för att det är enkelt och onekligen mindre kostsamt. Fast å andra sidan borde det finnas en anledning till att SD fötterna kostar lite mer (egenligen små summor i sammanhanget), man vill ju tro att de då är bättre.

Får fundera och prova mig fram helt enkelt.
Go to Top of Page

danfors
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/08 :  18:35:38  Show Profile Send danfors a Private Message
Jag tackar för alla tips. Låter intressant med alla förslag. Häftmassan blir man onekligen nyfiken på, kanske för att det är enkelt och onekligen mindre kostsamt. Fast å andra sidan borde det finnas en anledning till att SD fötterna kostar lite mer (egenligen små summor i sammanhanget), man vill ju tro att de då är bättre.

Får fundera och prova mig fram helt enkelt.
Go to Top of Page

Karlsson
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/09/09 :  09:24:37  Show Profile Send Karlsson a Private Message
Hej danfors.
Skulle satsa på bluetack mellan stativ och högtalare och hellre satsa på Black Dimond eller liknande under stativen (mot golvet). Då blir högtalarna/stativen en solid enhet och med bra koppling mot golvet. Har inte haft så bra erfarenhet med att försöka koppla monitorerna bort från stativen.

Mvh Karlsson
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/09/09 :  12:37:50  Show Profile Send Per a Private Message
Jag har provat det mesta i den är frågan.
SD fötter, Uppåtriktade soundcare, kolfiberpuckar, ringmat domes, pulsarpoints, ceraball och häftmassa.
SD funkade bra när stativens spikar stod direkt på golvet.
Allra bäst fungerade det med häftmassa mellan stativ och högtalare kombinerat med kolfiberpuckar under stativens spikar.
Numera har jag golvare och hann tyvärr inte testa kolfiberpuckar och keramiska kulor mellan högtalare och stativ. Det kanske är något för dig att testa!

sayonara
Go to Top of Page

danfors
Starting Member

4 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:13:25  Show Profile Send danfors a Private Message
Känslan jag har (är inte fysiker) är att det vore bättre att ju mer enheltliga högtalarna blir med stativen desto bättre. Om inte borde det bli mer svajigt, dvs om högtalaren inte är stadigt fast kommer den att svaja, om än lite, när elementen slår. Förankrar man dem däremot ordenligt (lim, skriv etc.) i ett par tunga stativ borde svajeffekten bli mycket mindre. Detta borde vara anledningen till att stativen är tunga.

Eller?

Go to Top of Page

Karlsson
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/09/09 :  14:19:28  Show Profile Send Karlsson a Private Message
Skulle rekomendera bluetack framför lim,skruv osv.
Sitter som bara den efter ett par dagar och inte minst. Du slipper att gör fula märken i högtalaren som sänker andrahandsvärdet.
Och så gör det i vart fall ont i min skjäl om man föstör finishen på en produkt i onödan.

Mvh
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/09/09 :  15:27:54  Show Profile Send ReKo a Private Message
Är bluetack en speciell form av häftmassa? och isf.. var köper man den!? Är det säkert att det inte blir fläckar på högtalarna av det när man tar bort det.. ?!

MVH / Ante
Go to Top of Page

Karlsson
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/09/09 :  15:31:22  Show Profile Send Karlsson a Private Message
Det har inte blitt fläckar av det på dom jag haft. Dom har varit lackerade med klarlack. Bluetack är sånt blått kladd du sätter upp teckningar med på väggen osv. Finns i kontorsbutiker.

Mvh
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/09 :  15:37:16  Show Profile Send Loopen a Private Message
Bluetack är samma som de flesta menar med häftmassa
(fast på svenska )

Vet du vad! Testa både "häftmassa", "sd fötter", "hockejpuckar" under stativen, "vinkork" och "sönderklippt musmatta" osv. Inget kostar mycket pengar och du kan lätt avgöra själv. Dessutom är det kul.

Hepp.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000