HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad slår enPioneer pd-s06 ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/09/07 :  16:44:00  Show Profile Send Smackman a Private Message
Tja ! är det någon som testat vad en Pioneer PD-s06 ..
Ok vad krävs i cd/multispelarväg för att slå Pioneeren ??
Tack på förhand S.M


MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/07 :  17:04:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Förmodligen en hel del över 5000:- idag, tyckte aldrig att spelaren hadde speciellt bra ljud överhuvudtaget då den kom....

/Martin
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/07 :  17:23:50  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jo om man moddar den

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/07 :  17:48:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
jO DET FÖRSTÅS....
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/09/07 :  18:18:56  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hade hem en Cairn fog2 samt CD fix som potentiella uppgraderingskandidater. Vi pratar nypris i detta samanhang och jag tyckte inte skillnaden var tillräckligt stor för någon av dem för att motivera skillnaden i kostnad för mig personligen. Begagnat är det en annan fråga, då båda spelare var bättre på de flesta parametrar. Jag har även testat mot en NAD 541i och den var bättre på något och sämre på annat. I denna jämförelse föredrog jag Pioneeren i min anläggning. Jag använder den som transport nu och den är en rejält stabil konstruktion.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/07 :  18:20:25  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Låna hem spelare och jämför vetja! Det brukar ju vara det stående tipset här på forumet och den här gången får jag stå för det.

Egentligen borde jag inte uttala mig för jag har inte hört 06 men ägde dess föregångar (misstänkt lik) och i stort anser jag att det inte var en bra spelare och att många, många cd-spelare är bättre och det som "krävs" för att slå Pioneeren TROR jag inte blir så svårt att finna.

Lycka till!

Retro låter fint.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/09/07 :  18:32:35  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Enligt HighFidelity är S06 den bästa rena CD spelare Pioneer gjort. Jämfört med PD95 eller vad den tidigare värstingen hette, hade Pioneer fått till sin Legato link på ett bättre sätt i S06. Generellt konkurerar den med dagens spelare med ett nypris kring halva S06 nypris på runt 8000 - 10000 i ljudkvalitet, enligt min erfarenhet. Som transport bedömmer jag att den konkurrerar med dyrare spelare tack vare den fina steadyplatter konstruktionen.
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/09/07 :  19:12:56  Show Profile Send Smackman a Private Message
Tack Matrixen för ett svar från dig som har erfarenhet av s-06 och som inte bara gissar/tror som tyvär för många här gör...
Det verkar alltså som pd-s06 står sig bra än idag då...?
Jag tänkte lite på dvd typ Pioneer 868/668 och vissa mellanklass cd runt 5k,men de kanske inte har vad som krävs för att slå en s-06a...
Mvh


Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/07 :  19:15:23  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Legato link har Pioneer somväl gjort sig av med då den bar bidrog till sämre ljudkvalitet!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/09/07 :  22:10:30  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag har lirat med S06 i två (?) år. Tycker inte att den maskinen hanterar akustisk musik särskilt bra. I synnerhet inte piano. S06:an får under alla omständigheter stryk av Rega Planet (som för övrigt testades i samma nummer av H&M som S06 - när denna höjdes till skyarna vill säga). Planet går lös på ca. 2k på begagnatmarknaden - ett klart bättre köp.

//Ekan

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2004/09/07 :  23:10:46  Show Profile Send coldcut a Private Message
Gamla pioneer går annars att hitta ruskigt billigt nuförtiden. Såg en PDS-7500 för ynka 600 kr nyligen på blocket.. Hittar man en PD-93 billigt ska man nog slå till. Blotta den fysiska närvaron med träsidor och höjd som en fet surroundreciever ser coolt ut i reservanläggningen i källarn eller sovrummet.. Under locket trängs det fler komponenter än man trodde var möjligt och nätaggarna sitter monterade utanpå (!) chassit på baksidan av lådan... Dessutom en nätsladd modell atlantkabel (iaf när man jämför med vad som normalt skeppades med utrustning på den tiden..)

-
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:19:30  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Matrixen: vad har du för DAC till din spelare? Hur stor skillnad gjorde det med extern DAC? Vad testade du för DAC:ar? Sitter själv nöjd med min S06 (!) men skulle man kunna lyfta ett snäpp utan att det kostar en förmögenhet så...

/P
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/08 :  10:32:18  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Tycker inte att den maskinen hanterar akustisk musik särskilt bra. I synnerhet inte piano. "

Annat är väl inte att vänta med en Legato Link-spelare.

Pioneer PD-s06? Ja, i princip allt som inte har legato link eller något annat tok i samma stil.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:24:07  Show Profile Send Larsho a Private Message
Om den är så dålig är det ju konstigt att den sålts så mycket

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:00:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja men Pioneer säljs på varenda stormarknad och så skrevs det ju bra om den i Hifi&Musik.. Behövs mer för att det ska säljas pallvis ???

/Martin
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:51:23  Show Profile Send Larsho a Private Message
MartinH

Riktigt så enkelt är det inte att sälja en produkt i stora
upplagor utan att folk även tycker att den är bra och prisvärd, så
den förklaringen köper jag inte.

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:57:49  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Pioneer PD-s06 var nog inte direkt vanlig på stormarknaden...
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/09/08 :  13:03:06  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Legato link ger mycket stora mängder dist i diskanten, mer med ökande frekvans. Enligt mig så är det inte bra och låter illa.
Att många andra uppskatttar ljudet och finner produkerna bra och prisvärda kan ju enkelt konstateras. Kraftigt distande produkter brukar dessutom få bra recnesioner, kanske delvis för att dom låter annorlunda.

Smackman ville ha synpunkter på vad som kunde vara bättre än hans nuvarande apparat. Han fick min. + att pioneer ännu en gång fick en känga för legato link, och fler sådana kommer, om jag får chansen.
Till Pioneers försvar kan sägas att dom slutat med denna bäng-idé. Men själv skulle jag inte våga köpa nåt från den firman. Någon gammal spelare med träsidor, kanske, dom var riktigt snygga. Platsar fint hemma i hyllan.

Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/09/08 :  16:23:46  Show Profile Send Smackman a Private Message
Åfan jag som tyckte att pd-s 06 va en väldigt vass cd spelare på allt...jag lirar iofs mest pop och rock och tyckte ljudet va klart, öppet,med en mkt bra bas,ett skönt sound helt enkelt..
Anledning till topic är att jag fundera på en beggad s06a igen men nu har det gått en tid och man kanske får bättre ljud för mindre pengar? så vill jag få förslag på vila cd-spelare som säkert"enligt era erfarenheter" slår den, gärna modell som an mr Ekan : Rega Planet mer sånt tack :)


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/08 :  16:41:05  Show Profile Send MartinH a Private Message
Larsho : Näe visst är det nog inte riktigt så, men så jättespeciell var den inte...Det har aldrig nån spelare från pioneer vart.. Man ser ju lite idag vart man riktar in sig, och inte är det 2-kanals ljud direkt...

Och många går ju enbart på vad som skrivs i tidningar när man ska köpa nått nytt, och visst har dom nog inte sååå himla fel i tidningarna, men man har vart ganska givmild i många kommentarer under åren...


/Martin
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/09/08 :  16:59:38  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Smackman, du tog ordet ur munnen på mig. PDS-06 är mycket riktigt "vass". Särskilt i de övre registrena som jag nämnde. Johnny Fiascos förklaring om stora mängder distortion i diskanten låter rimlig, eftersom spelaren inte bara är ljus i diskanten (tonkurveavvikelse) utan helt enkelt låter illa. Dock vill jag inte helt såga spelaren, för byggkvaliteten är mäkta imponerande.

När det gäller Mats Meyer Lies test av maskinen ifråga kan man ju fråga sig hur många timmar han hade spenderat i lyssingsfåtöljen innan han fattade pennan. Troligen ganska få, eftersom de brister spelaren har tar lite tid att upptäcka. Diskantens "renhet" övergår så att säga i "vasshet" efter en tid. Några månder efter testen i H&M vill jag även minnas att tidningen hade en betydligt mer neutral hållning till spelaren i fråga.

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:17:41  Show Profile Send Larsho a Private Message
Mats Meyer Lie är den enda på H&M vars ömdömmen jag litar på

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:27:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag med !! Och jag känner honom en del oxå, men ja alla kan ju ha en dålig dag ?!?

Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:27:50  Show Profile Send gurin a Private Message
Även jag har haft en 06:a. Köpte den till och med mot min handlares rekommendationer. Men jag fick den till ett bra pris och jag misstänker att många med mig köpte den kraftigt rabatterad. Den är knappt OK men inte mer. Jag köpte den med tanke på att den skulle kompletteras med en dac. Detta blev dock aldrig av och nu spelar den hemma hos svärfar. Jag skall försöka hitta en lämplig dac till honom, men som svar på frågan så skulle jag tro att de flesta rena CD-spelare i 5000 kronors-klassen klår den i allt utom byggkvalité.

Mvh/gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:38:27  Show Profile Send MartinX a Private Message
Att det skulle dista kraftigt i en spelare med legato link är ett helt felaktigt antagande, själv spelar jag fortfarande på en PDS-901 som jag köpte 1992, den låter utmärkt. Dom tidningar som testade den vid den tiden hade inte något att invända på diskanten. Tidningen Elektronikvärden hade ett nummer där dom testade den och gjorde uttömmande mätningar, det visade sig att man gjort brantheten på filtren lite mindre än vanligt vilket ger bättre impulsåtergivning men släpper igenom lite hf "skräp". Dock var filtreringen ganska brant ändå och verkan av det hela ganska liten. För övrigt hade spelaren utmärkt linearitet och övriga data. Att marknadsavdelningen hos Pioneer yrade om återskapande av övertoner och liknande var nog ett utslag av extrem entusiasm. Jag skall nog ta och rota fram den där tidningen det var ganska interessant.

För ett tag sedan köpte jag en Cambridge DVD57 som jag trodde skulle ersätta min gamla Pioneer, nåt måste ju ha hänt på över 10år men jag spelar fortfarande CD på min Pioneer, gedigen är den också väger 8kg.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/09/08 :  17:41:24  Show Profile Send Matrixen a Private Message
S06 har ett bra fundament och en "fin" klang för viss musik. Den fina klangen är helt klart en färgning och på viss musik märks detta tydligt i en tillräckligt välupplöst och neutral anläggning. Denna färgning var det säkert som HighFidelity refererade till när de kallade spelaren för musikalisk. Hifi&musiks test har jag inte läst. Stränginstrument och slagverk funkade tex. bra, bortsett från crashcymbal. Om du nu inte stör dig på Pioneerens sound eller blir lyssningstrött, så tycker jag att den duger bra, framförallt till rock o pop.

Jag uppgraderade till Perpetuals kombination med separat uppsamplare, DAC, transformator. Skillnaden var milsvidd och kändes mer ekonomiskt försvarbar än att byta till en mellanklass spelare som annars var ett alternativ. Då Pioneer transporten är så pass bra, kunde jag lägga allt krut på DAC och därmed komma lite längre för mina pengar.

Jag uppgraderade för att jag ville ha bättre upplösning samt en mer neutral återgivning. Det som förbättrades mest var neutralitet i över mellanregister som märktes mest på kvinnoröster samt piano. I övrigt blev allt bättre, men inget annat var ju att vänta.
Hoppas min kommentar är till någon nytta. Jag orkade inte läsa alla inlägg efter din fråga, då de verkade lite onyanserade och jag vill inte ge mig in i någon tidnings eller legato link debat, då jag är helt neutral i frågan.
/M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000