HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub till stora golvare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:11:22  Show Profile Send millenniumking a Private Message
En snabbfråga från en som aldrigt ägt en subwoofer.

Vinner man något på att köpa en subwoofer till ett par golvare som redan gräver ner till 36 Hz? Gör tex en sub som spelar frekvenser ner till runt 25 Hz någon skillnad?

Tll viss musik vill man kunna gräva än djupare...

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:19:12  Show Profile Send drgreen a Private Message
Egna experiment samt andras som jag tagit del av lutar åt att det blir bättre med en bra sub Mina Revel Studio spelar till under 30 Hz men med rätt delning på subben tycker jag man får mer jämn bas och att ljudbilden känns större och stabilare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:24:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo man har faktiskt nytta av en subwoofer även om man har stora högtalare. Jag har själv stora lådor med 15":are + slavbas. Jag har testat med subwoofer och funnit att det faktiskt blir bättre så än utan.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/08 :  11:44:03  Show Profile Send Blue a Private Message
En reflektion (från en som dock inte testat sub tillsammans med stora golvare):

Det blir dyrt (här är det ju knappast en "liten" sub som krävs) och har man redan golvare som "dominerar" rummet så får man ännu en grej som tar plats och hemmet börjar alltmer likna en studio. Fast det är kanske vad du vill?


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:31:18  Show Profile Send gcs a Private Message
Blue: "har man redan golvare som "dominerar" rummet så får man ännu en grej som tar plats och hemmet börjar alltmer likna en studio."
Det har det gjort länge.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/09/08 :  12:43:14  Show Profile Send ReKo a Private Message
Finns mycket bra subbar som är små till storleken.. T.ex. Velodynes nya serie med rumskorrigering.. Otroligt kompakta men mycket kompetenta. Kostar iof där efter.
Tycker klart att en bra sub som delas lågt och plaseras rätt tillför mycket även till de största golvarna.

MVH / Ante
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/09/08 :  16:09:07  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Inte säkert att bara en sub är klart bra. Skulle gärna testa först med en parametrisk eq för att göra det bästa av det hela med befintliga högtalare, och ihop med en (helst 2) potent sub är den oundviklig.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/09 :  21:31:24  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en fundering som går ut på att köpa två AP Bass 2 + ett digitalt parametriskt filter från Behringer. Det blir billigare än att köpa t.ex. två subbar från Velodyn. Jag har två golvare från JBL som innehåller 15":s bas(Fs:20Hz) + 15":s slav. Jag har redan en AP Bass 2 som jag ännu inte testat med mina JBL. Just nu kör jag två subbar tillsammans i min 5.1 anläggning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000