HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dali royal menuett mk2 - bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/30 :  13:29:38  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Är det någon som har lyssnat på Dali's lilleputthögtalare? Det är ju ett vansinnigt villha-skimmer över något så litet och nätt, men låter den bra? Välupplöst?

Med vänlig hälsning,
Rickard

Ino Audio for life

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/30 :  13:46:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by DasKapital

Är det någon som har lyssnat på Dali's lilleputthögtalare? Det är ju ett vansinnigt villha-skimmer över något så litet och nätt, men låter den bra? Välupplöst?

Med vänlig hälsning,
Rickard



Hej!

Jag har ägt ett par sådana. Ett behagligt, mjukt och lättlyssnat ljud. Basen är faktiskt rätt potent, eller distinkt och artikulerad, kanske man bör säga.
Diskanten är kanske lite "sämre" utan att vara vare sej dålig eller störande.

En jättetrevlig högtalare! Jag skulle nog haft dom kvar om det inte vore för att jag ramlade på ett par Elac 310i Jet till kraftigt underpris.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/30 :  16:47:05  Show Profile Send Kaleid a Private Message
@ Strmbrg

Hittade din recension
http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=102

Det står att du betalade endast 4500kr, har de gått upp i pris, då de kostar numera 5996kr?

Hittade för övrigt detta på någon websida:
"Dali Royal Menuet £399 Feb 00 Solid and reliable performers, smooth, sophisticated and controlled.

Dali Royal Scepter £649 Oct 00 Excellent little speakers with a controlled, smooth and neutral sound. Great finish too."

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

HMartin
Member

119 Posts

Posted - 2002/09/30 :  17:35:46  Show Profile Send HMartin a Private Message
Jag har bara lyssnat på dem i butik, men när jag jämnförde dem med motsvarande B&W tyckte jag de lätt väldigt mörka och instängda. Jag fick uppfattningen att de hade " konstig " frekvensgång. Men det kan ha berott på uppställning...

/H Martin
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2002/09/30 :  18:33:12  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Kan vara p.g.a. B&Ws överaktiva diskant. Recensenterna brukar ofta beskriva Dali högtalare som neutrala.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/01 :  08:48:11  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Halbermensch

@ Strmbrg

Hittade din recension
http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=102

Det står att du betalade endast 4500kr, har de gått upp i pris, då de kostar numera 5996kr?




Hej!

Dels har priset stigit, dels tar dom nog mer för de som är kulörta istf fanérade. Tror jag...

Detta att dom låter mörka jämfört med annat... (B&W nämndes)
Låt mej få nämna ett litet fenomen, som kan vara bra att ha i åtanke när man jämför högtalare:

En kille fick lyssna på en anläggning, som bland annat bestod av en smalbandig equalizer.
Han lyssnade...

Sedan lyssnade han ytterligare en gång på samma anläggning.
Nu lät den lite för ljus, helt plötsligt...

Vid första lyssningen hade man dragit ner en av diskantreglarna i botten. (Övriga låg i nolläge.)

Vid andra lyssningen hade man även den tidigare nerdragna regeln i nolläge.
Det gjorde att killen tyckte att det lät för ljust, fast det egentligen hade blivit mer neutralt.

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2002/10/06 :  23:09:28  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
skrev för längesedan en liten recension på dem på http://www.dvdforum.nu.

här kommer den:

"Investerade idag i ett par Dali royal manuette mk2 som jag ska använda som bakhögtalare till mina evidence 470 frontar...

jag kopplade in dom och kopplade ur mina evidence 470 frontar och satte på en mortiis skiva och OJ vad chockad jag blev! vilket ljud! ljudbilden var underbar, helheltsbilden flöt ut över hela rummet vilket visserligen är väldigt litet men ändå.. trummorna i en låt som kördes i högra högtalaren kändes som att det satt en människa här inne och spelade för mej.. kristall klart ljud och verkligen detaljerat...

många här har säkert hört bättre man jag vill iallafall rekomendera er att lyssna på dom...

Helt klart var de mer detaljerade och mycket bättre ljud än mina evidence 470 ansåg jag, men visst de är väldigt små och presterar inte så bra kanske till musik med mera bas i som tex techno som jag lyssnar ganska mycket på...

de kommer nog bli perfekta som bakhögtalare iallafall känner jag på mig! Imorgon får jag min 6.1 förstärkare så då blir det att kolla på film så det räcker har ju semester och allt.

Helt klart ett väldigt bra köp, om inte för dig så för mig!

ville bara skriva av mig lite så jag kan dela med mig av lyckan jag känner just nu... det är inte ofta jag får gåshud av musik hemma men idag har jag fått det många gånger

Ni andra som lyssnat på dem, vad tycker ni? kan vara kul och se om det bara är jag som gillar dom

ursäkta om jag skriver lite oförståeligt men klockan är ju ganska mycket och jag har varit vaken några timmar nu "

använder dem för tillfället som frontar då jag inom kort ska köpa nya frontar. men de funkar väldigt bra i mitt lilla rum på 15 kvadratmeter.

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000