HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ino Pi60
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/09 :  09:33:40  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Nin,

om Ino vore intresserade av att öka sin försäljning skulle det nog vara idé att sälja via butik. Men så verkar inte vara fallet.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/09/09 :  11:09:18  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Du kan ju alltid dema dom med Transparent sen


Det skulle säkert inte vara dumt som interkablage heller

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/09 :  11:14:16  Show Profile Send 10 a Private Message
Fast garanterat sämre än det som sitter i nu...
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/09/09 :  12:19:43  Show Profile Send Conan a Private Message
Tror frågan om varför Ino Audio aldrig syns i butik och på mässor handlar mer om att konstruktören/ägaren vill ha kontroll på dels hur produkterna presenteras (säljs endast efter demo hos Ino) och också kontroll på att produkterna endast säljs till personer som verkligen vill ha dem. Förut i alla fall fick man inte köpa direkt på plats, utan det krävdes minst en veckas betänketid efter demon innan man fick lägga en beställning. Här kanske ett års väntetid också tjänar ett indiekt syfte, nämnligen att endast verkligt intresserade spekulanter orkar vänta den tiden på ett par högtalare?

En strikt kontroll över även tillverkningen gör ju att det inte kan bli någon massproduktion av färdigmonterade högtalare. Med tanke på att firman - f.ö. ett rent vid-sidan-av-företag som även sysslar med akustikkonsultation och installationer - nu verkar ha en ganska rejäl "back-log" på beställda högtalare, kan man ju också tänka sig att det primära i dagsläget inte är att kränga fler högtalare.

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/09 :  12:59:55  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Fast garanterat sämre än det som sitter i nu...

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:04:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej!

Högtalarköp handlar alltid om tycke och smak. Ingen konstruktion i världen kommer nångonsin sätta detta ur spel.

Det är lite synd att man inte kan få testa högtalarna sida vid sida av andra högtalare i samma prisklass. Oavsett utgången på lyssingstestet är det ju en skön känsla att veta att man har testat och jämfört. Kanske kan man göra detta när man lånar hem högtalare för att testa i hemmiljö!??

Det förefaller mig märkligt att ingen (mer än Naqref) har lagt upp lite info på en hemsida. Var och varannan knatte (till gammal) kan ju snickra HTML och varför inte göra ett jobb där? Avmystifisera? Med den hyllningskår som finns är det konstigt att ingen gjort en liten schematisk bild över produkterna, vart dom finns, hur man får tag på konstruktören/säljaren och annan information. Passiva beundrare vilket påminner om en mässa i Stockholm för en tid sedan.

Conan din beskrivning är nog precis på pricken rätt. Dom personer som slitit för att få något, byggt själv för att få något, väntat länge på något, övertygat säljaren att dom skall få köpa produkten, ja dom är troligen trogna in i döden.

Vidare har väl Markih sålt sina högtalare vidare, om än till sin syster eller nån liknande? Hjälper du mig Markih? Dessutom tillåter jag mig tro att dessa högtalare inte säljs lättast här, via hifimagasinet eller på nån annan offentlig plats utan snarare innom de grupper som vet vad det är, ex innom LTS, varför dom inte syns begagnade.

Att sälja via återförsäljare tar bort längtan efter högtalarna. Varför är diamanter så trevliga? Finns få. Varför är kändisar så åtråvärda? Finns få och ses sällan "live". Detta försvinner ju om dom står hos var och varannan ÅF. Till detta kommer emballering och en massa annat trök som måste styras upp och fungera - jag förstår Öhman om han inte vill hålla på med sånt!

Var det lagom OT?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:18:24  Show Profile Send jonny99 a Private Message
quote:
Varför kunde inte Sladd nu erbjuda Öhman att sälja hans högtalare på Hifi consult,


Jag tror att high end butiker kräver en marginal på närmare 100% för att vara intresserade av att sälja något. Så då vill det verkligen till att pi60 är lika bra som B&W 802

Jag har sett en del (utländska) exempel på tillverkare som gått över från butiks till direktförsäljning och halverat priserna. Jag vet ju inte om det är likadant i sverige men eftersom vi inte har världens lägsta hifi priser så kan man misstänka liknande marginaler här.

Jag vill inte insinuera att hifi butiker är oetiska. Hyra, löner, demoexemplar av dyra grejor och en massa "tyre kickers" gör att man nog måste få in en massa pengar på varje Krell man säljer för att kunna fortsätta.

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:42:54  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Det kan ju tyckas konstigt att vissa tillverkare vill dämpa efterfrågan istället för att höja den. Själv tycker jag det är ganska naturligt, då det förra beteendet vittnar om ett grundligt kvalitetstänkande. Ett arbetssätt där inget lämnas åt slumpen och produktionen bedrivs under strikt uppsyn av konstruktören. Ino Audio är en tillverkare som arbetar på detta sätt, Mumma Audio en annan.

Orsaken till ovanstående arbetssätt, eller strategi om man så vill, tror jag är en drivkraft som primärt inte handlar om att tjäna pengar. Läser man t.ex. Ingvars katalog är det ganska uppenbart att hans drivkraft är en helt annan - nämligen nyfikenhet, engagemang för produkten i sig samt omtanke om kunden. Den inställningen är mycket förtroendeingivande i mina ögon.

Att sedan enbart sälja till de kunder som verkligen vill ha produkten, som trånar efter den, blir liksom en logisk konsekvens av ovan beskrivna strategi. Hade jag själv lagt ned 26 år på en konstruktion hade jag ju blivit måttligt glad av att se en begagnatannons på Hifimagasinet då kunden lirat på högtalarna i några veckor. En seriös handlare är nog mest glad om han slipper den sortens kunder.

Nej, småskalighet är melodin det. Själv väntar jag gärna två år på ett par pi60s om de är lika bra som djungeltrumman säger .

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:54:53  Show Profile Send bliss a Private Message
Känns som den där Öhman vill veta att han säljer till en person som han litar på och som inte kommer att ställa den i jämförelse mot något som eventuellt skulle vara bättre, en redan trogen/övertygad. Kanske finns det hos en del en längtan att vara en i den exklusiva skara som får möjligheten att äga ett par av dessa mytomspunna högtalare. Tror förövrigt att det ligger en hel del i Engelholms resonemang ovan. I andra fall är LTS-falangen (kom inte på någon bättre beteckning) jävligt snabba på att lägga ut whitepapers, tester, plocka isär kablar. När det gäller dessa högtalare verkar dock mystiken tätna.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2004/09/09 :  13:56:38  Show Profile Send David A a Private Message
Det är så rackarns konstigt att så många vill försöka slå ner på dessa högtalare. Det finns egentligen inget som helst mystiskt med dessa!
Frågar man Öhman om konstruktionen så drar han gärna hela berättelsen från början till slut för dig. Detta till skillnad från dom flesta affärer som oftast inte har en susning om hur produkterna de säljer är uppbyggda.
INO produkterna har inga generalagenter, inga försäljare, ingen reklam, inte ens kartonger! Han lägger 100% på ren produktutveckling, och bryr sig inte om den estetiska looken för fem öre. Funktion blir form.
Det är inte ALLS underligt om dessa kan konkurrera med dyrare skapelser. Vore väl snarare konstigt om dom INTE gjorde det.

För dom som vill lyssna på annat ställe än hos Öhman i Stockholm: Varför inte starta upp en tråd där man söker ägare till INO-produkter. Det finns många Pip, Pi60 och andra modeller i detta avlånga land. Oftast också hemma hos sanna entusiaster som mer än gärna bjuder in likasinnade att prova och jämföra med sina egna högtalare! Det enda sättet att få veta är att lyssna på produkterna sida vid sida och jämföra. Det gjorde jag själv, och blev mycket positivt överraskad!
Så om någon tex vill jämföra Revel GEM mot Ino Pip eller i28(snart!) så är ni välkommen att kontakta mig.

Edited by - David A on 2004/09/09 13:59:28
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/09 :  15:07:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Engelholms resonemang låter rimligt.
Väntar med spänning på att en sida med lite bilder och länk att ladda hem Inos katalog dyker upp dådå!
Så att vi äntligen får något att hänvisa till, precis som med andra produkter. Äntligen, i så fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/09/09 15:08:21
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/09 :  17:49:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ino Audios (eller rättare sagt min) filosofi
Ino Audios historia som forskningsinstitution snarare än kommersiellt företag är unik. De ger speciella förutsättningar som jag velat ta fasta på. Skall jag alls ha någon högtalartillverkande verksamhet vill jag ju att den skall vara meningsfull och bidraga med något värdefult. Det behövs definitivt inte ytterligare en högtalartillverkare som gör ungefär samma sak som alla de andra (tillverkar och säljer sådana högtalare som de tror att kunderna förväntar sig och efterfrågar, eller tillverkar annor-lunda högtalare som man med reklam kan övertyga dem om att de vill ha…).

Det finns således inget skäl för mig att driva min verksamhet på ett dylikt ”normalt kommersiellt sätt”, utan det är bättre att jag gör precis det jag vill – nämligen högtalare med egenskaper som ingen annan kan erbjuda.


Min filosofi är denna:
1. Konstruktion: Jag konstruerar, i princip, bara högtalare / ljudsystem som är ”som jag själv vill ha dem”, och jag gör dem bara om jag verkligen vill ha dem själv. Jag bryr mig inte alls om vad folk anser att de vill ha, eller vad experter an-ser att folk vill ha, eller borde vilja ha. Jag är helt odemokratisk alltså! #61514;

2. Presentation: Jag tror att just mina kunder är speciellt begåvade och förmår att se bortom en, två eller tre utvalda ”sa-les points”. Jag bryr mig därför inte om hur marknadsexperter anser att produkter bäst presenteras. Jag berättar helst hela sanningen och förenklar så lite som möjligt, svarar med glädje på alla frågor, och accepterar, med glädje, att mina svar skrämmer bort dom som vill ha ett enkelt svar på varför Ino Audios högtalare är bättre än andra.

3. Reklam: Jag spenderar inga pengar på marknadsföring. Det vore bortkastade pengar. Jag har bara två händer och till det lilla jag kan producera på den begränsade tid jag vill ägna åt tillverkning finns det fler köpare än jag kan tillgodose.

4. Formgivning: Jag är funktionalist och spenderar därför inga pengar alls och ytterst lite tid på formgivning. Jag tror att tillräckligt många delar min uppfattning och erfarenhet: Funktionella högtalare blir naturligt vackra! Fysikalisk harmoni är vackert, högtalare behöver alltså inte formgivas – de behöver bara konstrueras! Visst finns det mer spektakulära och mer trendriktiga former än de man hittar på Ino Audios högtalare, men en funktionell form är lika vacker idag som den kommer att vara om 25 år. Eller som den var för 25 år sedan.

5. Flexibilitet: Jag låter köparen själv bestämma finish på sina högtalare. Varje köpare är ju expert på sin egen smak och vet bäst i vilken estetisk omgivning de skall stå. Ino Audios snickeri kan förse högtalarna med i princip vilket fanér eller annan finish som helst. Högtalare med fler än 100 olika finish har levererats hittills.

6. Ambition: Min ambition är att varje modell på programmet skall vara försedd med ett unikt prestanda per pris-förhållande. Sett enbart till ljudkvalitetsprestanda skall varje modell kunna konkurrera med modeller på marknaden till minst det 10-dubbla priset. Upplever jag inte att jag når det målet blir jag inte nöjd och blir jag inte nöjd uppnås inte am-bitionen i punkt 1, och då blir det ingen högtalare!!! #61514;

Konsekvensen av punkt 6 är att jag i princip bara gör ”High End-högtalare”. De konkurrerar ju med marknadens högtalare i prisklasser från 70 000:- (piP) och upp till 6 000 000:- (i68es, pZ-infra10 + dialog- & surroundsystem). Jag är inte intresserad av något annat, i enlighet med punkt 1. Fast jag tillgängliggör dem för 1/10 av priset.
Massproduktion av ”tillräckligt goda högtalare” (för den som inte har några krav…) gör andra bättre. Att det är möjligt att Ino Audios högtalare ändå bara kostar en tiondel så mycket som konkurrenterna beror förstås primärt på punkterna 3 och 4. Huruvida den som läser detta tror på det jag skriver, beror förstås i sin tur på huruvida det jag skriver under punkt 2 är kor-rekt eller ej. #61514;
Jag ”lågprioritetstillverkar” alltså högtalare, på samma sätt som jag gjort sedan 1978. Resurserna lägger jag idag till unge-fär 30% på grundforskning, 45% på högtalarutveckling, 25% på tillverkning, 0% på formgivning och 0% på marknadsföring. Från början var förstås grundforskningen mer dominerande. Nästan all tillverkning sker dessutom på beställning.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2004/09/09 :  18:51:28  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Rydberg gjorde en bra summering. Ang. mystifieringsbegreppet tror jag att man måste skilja på en produkts egenskaper och kvaliteter jämfört mot hur en produkt lanseras eller försäljs.

Vissa produkter (eller levande varelser för den delen) mystifieras pga folk pratar om dem men har aldrig/sällan fått möjligheten att se eller höra dem.

Andra produkter mystifieras pga av att folk pratar om dess unika egenskaper men där ingen har kunnat bevisa dessa egenskaper.

Äpplen och päron alltså.
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2004/09/09 :  19:04:49  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
Har hört att Öhman är avstängd på livstid från hififorum, stämmer det och i så fall varför?

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/09 :  19:14:46  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Känns som den där Öhman vill veta att han säljer till en person som han litar på och som inte kommer att ställa den i jämförelse mot något som eventuellt skulle vara bättre, en redan trogen/övertygad. Kanske finns det hos en del en längtan att vara en i den exklusiva skara som får möjligheten att äga ett par av dessa mytomspunna högtalare. Tror förövrigt att det ligger en hel del i Engelholms resonemang ovan. I andra fall är LTS-falangen (kom inte på någon bättre beteckning) jävligt snabba på att lägga ut whitepapers, tester, plocka isär kablar. När det gäller dessa högtalare verkar dock mystiken tätna.

Ehh, inte på allvar, väl?!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/09 :  19:29:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Sanny_X: Stämmer inte och har inget med trådena att göra.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/09/09 :  19:31:19  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Rydberg, kanske kolla med IÖ innan du lägger upp det där...

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/09 :  21:43:34  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
FBK,

vad skrattar du åt?

INOs internkablage är uträknat för att passa elementens småsignalparametrar (Qes höjs något med en kabel med hög egenresistans), möjligen försumbart..
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/09/09 :  22:24:03  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Står i piP:s byggbeskrivning att man absolut inte ska ersätta det medföljande internkablaget(EKU?) mot något annat :D

Verkar ju funka bra med ett vanligt enkarderligt "billigsnöre" :)

Mvh


Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/09/09 :  22:29:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ja det funkar ju fint eftersom konstruktören har beräknat med kabelns egenskaper i konstruktionen. Av samma anledning blir det sämre om man byter internkablage till en "bättre" kabel med andra egenskaper.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/09/09 :  23:18:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har en liten fråga , men först så kan jag nämna att jag aldrig har lyssnat på nån Ino produkt.

Jag har läst ett par ggr att Ino Pi60 eller var det Pi60s skulle spela i samma liga som andra högtalare runt 100 000.

Vem tyckte det , alltså vem testade ??

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/09 :  23:21:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Gerhard46,Baltazar,Rydberg!
Jag har åsikter angående era påståenden, men jag behåller dem för mig själv det är lika bra. Annars så kommer denna tråd bli förstörd av det vanliga kabeltjaffset som slutar med hänglås, och det vill ni knappast.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/09/10 :  01:10:23  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Men om konstruktionen är optimerad för en viss kabel med vissa egenskaper så e det väl ganska självklart att man skall behålla dem?? Det enda logiska..
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/09/10 :  01:22:01  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
FBK,

jag respekterar din åsikt. Jag tror dock inte att du har den kunskapen som krävs för att bedömma filosofin kring en högtalarkonstruktion (tillhörande kablar i detta smått skrattretande fall). Det krävs många dedikerade år åt just sådan forskning. Som en glad DIY:are (sen 60-talet) förstår jag kanske några fragment. Så stor är kunskapen hos Öhman. Svårt att objektivt påvisa motsatsen. Det går ju inte då hans konstruktioner bottnar i fysik (och psykoakustik).. mindre subjektivitet och mer fakta iform av objektivitet. Det är svårt att bevisa att gammal fysik inte fungerar.



NOTIS
Är det någon här på forumet som har några invändningar mot Öhmans konstruktionsfilosofi






Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/10 :  01:29:12  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Designmässigt har jag en del invändningar, men man kan inte få allt och låter den så bra som ägarna säger, så kanske man kan/får göra ett sånt avstick.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000