HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rädda Sonyn!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pd_jansson
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/09/07 :  08:14:22  Show Profile Send pd_jansson a Private Message
Hej!
Är ny på detta eminenta forum! Här formligen spudlar det av skaparglädje, kunskap och hjälpsamhet!

Mitt problem är att jag har en gammal Sony reciever (STR-D565) som inte beter sig som den ska och jag tänkte att det är kanske kan vara ett lämpligt steg in i modifieringar av enheter. Problemet med den är att den efter allt från 5-50minuter slår ifrån slutsteget. Alltså den spelar finfint (nåja för att vara en billig apparat) en stund och sedan klipper den av. Tror att det är någon form utav säkerhetskrets som går in och bryter (trots en snäll last med två 6ohmiga högtalare).

Vilka komponenter skulle kunna vara orsaken? Går dessa att koppla förbi eller ersätta?

Har en massa foton på kretskortslayouten men vet inte hur man lägger in dem i tråden. Måste de läggas upp på en server eller kan man bara "pasta" in dem?

Mvh Daniel

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:42:03  Show Profile Send UrSv a Private Message
http://www.hififorum.nu/artiklar/knaakdownload/knaak.htm
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/09/07 :  11:14:17  Show Profile Send primere a Private Message
Låter som samma problem jag har, Och det beror på en övervakningskrets som slår av om det blir för varmt eller "konstig" belastning!
Detta i sin tur beror på alla mikrokondensatorer i närheten av värmekällor som torkat ut. SÅ är recievern ett par år gammal så är det dags att bytta ut kondningarna mät upp alla och kolla så att värdena stämmer

Hoppas du blev något klokare
Go to Top of Page

pd_jansson
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/09/07 :  12:05:20  Show Profile Send pd_jansson a Private Message
Tackar för svaren! Byta kondingarna?! Hm, alla? Eller går det minimera antalet? Hur testas en konding, lättast, om den är defekt?

Har letat efter instruktioner hur man går tillväga för att få in en bild men det fanns tex inte med i FAQ. Kanske kunde läggas till där?

Klokare blir man ju varje dag (tror jag i alla fall)!
Go to Top of Page

Frippe
Starting Member

11 Posts

Posted - 2004/09/07 :  12:06:00  Show Profile Send Frippe a Private Message
Vänta med att slita ur alla lytar, kör med hårtork och kylspray för att försöka lokalisera felet om det rör sig om värmefel. Skyddskretsarna kan lösa ut av många fel och
lytar är inte det första jag tänker på. Knacka även lite försiktigt
på kretskortet (använd tex baksidan av en mejsel, ej metall!!) för att utesluta lödfel. Hade du schemat? I såfall har du säkert några testpunkter på kortet där du kan mäta när felet har uppkommit.
Lycka till.

/Frippe.
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/07 :  12:15:59  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Är du intresserad av att modda den fler gånger och kan lite om elektronik, så kan det vara vettigt att skaffa servicemanual till den. Har själv en Onkyo receiver som jag tänkte pilla lite med. Hörde av mig till deras serviceverkstad som erbjöd sig att sälja servicemanual för 100:-. I den bör det finnas någon form av schema.
Vet inte hur Sony är men det kan vara värt att prova.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000