HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Soft start .....[}:)]
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/09/04 :  21:19:00  Show Profile Send pix a Private Message
Efter mycket huvudbry tänkte jag höra om det är någon som testat följande soft start:

En resistor 50R i serie med nätspänningen.
Ett relä med kontakten över resistorn.

Styrningen av relät sker med en zenerdiod (33V) samt reläts spole i serie kopplat mellan railspänningen och jord.

Vid uppstart kommer strömmen at begränsas via resistorn. När railspänningen passerar 33 V börjag ström gå i relät som slutligen drar och kortsluter resistorn.
Det borde funka eller hur ?
Finns det någon anledning att man ej vill styra något med railspänningen ? (finns risk för överslag mellan kontakerna och spolen i relät..). Jag tycker att detta är enkelt och bra men inser att jag inte kan vara den första som tänker i dessa banor. När man letar på nätet finns en uppsjö av mer eller mindre komplicerade lösningar av styrning av relät. Så troligen finns någon nackdel som jag inte tänkt på.. ????
Efter alla komplicerade lösningar som jag tittat på inser jag att så här enkelt kan det inte vara, så någon hake måste det finnas!!

Jag har diskuterat detta under länken:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30471&whichpage=3
med Ludo och jonteO (tacksam för deras synpunkter) men tänkte även ställa frågan här bland fler läsare.

/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/09/05 :  20:12:35  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Med risk för att bli idiotförklarad:

Vad har du för railspänning, och snackar vi då den likriktade?
Har reläet samma spolspännning? (som railen?)

Vi leker med tanken att du har 24V Dc och ett motsvarande relä ?
Om trafo-resistansen är förhållandevis hög och du har kondingar på säg 1mF... hur lång tid tar det då att ladda upp kondingarna till 20V ? ½sekund? Då borde det funka. Men om uppladdningstiden blir längre kommer reläet FÖRMODLIGEN att inte dra tillräckligt snabbt(distinkt) utan "halvdrar" med gnistbildning till följd... ????

(jag utgår från att det är nättrafo med hög startström som du vill reducera startströmmen på??)

Jag skulle nog se till att reläet drog med full spänning... (En transitor, ett motstånd och en zenerdiod..)

Men pröva vet jag....
Friskt vågat är hälften brunnet...

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/09/06 :  07:57:37  Show Profile Send pix a Private Message
Jag har 49 VDC railspänning
och tänkte använda ett 12V relä.
För att lösa detta tänkte jag sonika lägga en zener diod i serie med spolen, mellan rail och jord.
Zenerdioden skulle då ha värdet ca. 33V vilket skulle ge max 16 VDC över relät.

Gnistbildningen skulle kanske vara ett problem då zenerdiodes "knä" inte är så skarpt vid dessa spänningar. Dock kommer relät att kortsluta serieresistansen (AC) först när railspänningen passerat 33 VDC då torde uppstartströmmen avtagit en hel del ?

Mina största farhågor är hurvida relät ger en överhörning av nätbrumm från kontaktsidan till spolen vilket altså skulle gå direkt in på railspänningen. Å andra sidan denna är ju till för att filtrera bort lågrekvent

/ Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/09/06 :  17:28:02  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ett sätt att göra mjukstart är att göra som jag har gjort. Allt drivs från 230 voltssidan och konstruktionen tar allt i princip. Konstruktionen har funkat bra i mitt slutsteg sedan 15 år tillbaka och slutsteget knäpps på varje dag i stort sett eftersom TV-ljudet går igenom detta. Schema kan laddas hem från min hemsida.

Glöm inte bort att mjukstartens främsta uppgift är att rädda propparna och i viss mån nätbrytaren. Man behöver ingen mjukstart för likriktarbryggans skull. Om så är fallet har man valt för klen brygga.

En viktig egenskap för en mjukstart är en snabb återställningstid. En uppladdad nätdel och en kort dip eller spänningsavbrott leder ändå till denna höga inrusningström. En slö (när det gäller återställning) mjukstart är en mindre bra lösning. Jag hade en lösning som baserades på att mata ett relä från sekundärsida och det vara ingen höjdare när detta vara en subb som slodg till och från ganska ofta.

En nätdel över 300 VA _OCH_ med toroidtrafo behöver en mjukstart.

Saxat från pix hemsida
quote:
Toroid trafos ger mycket höga ingångsströmmar då de i tillslagsögonblicket skall fylla de tomma elektrolytkondensatorerna (ser en kortslutning i uppstartsögonblicket).
För att eliminera de strömspikar detta kan ge (-som i värsta fall kan förstöra känslig elektronik) vill jag försöka begränsa uppstartströmmen

Det låter som en bra förklaring men jag ställer följande fråga: Vad händer om man ansluter en helt lös transformator till 230 volt? Man får ändå dessa hiskiliga startströmmar. Svaret måste vara något annat. Det är helt enkelt beroende av en toroidtrafos låga läckindunktans! Grovt räknat kan man beräkna denna som 325 volt dividerat med DC-resistansen på primärlindningen.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/09/06 17:39:11
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/09/07 :  00:28:04  Show Profile Send Lash a Private Message
Peranders
Du sålde kretskort till din softstart va? Vilken storlek har de? Pris? Du kan gärna PM:a tillbaka om nu ingen annan också är intreserad av att veta.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/07 :  01:42:05  Show Profile Send UrSv a Private Message
Står på hans hemsida. SEK 100.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/09/07 :  05:07:21  Show Profile Send Lash a Private Message
Det står inget om storlek där vad jag kan se.

Edited by - Lash on 2004/09/07 05:07:32
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/09/07 :  09:46:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det står 100x76.2 mm (cirkus 4"x3") under Technical Data.

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/sst01/data_sst01.html

Edited by - UrSv on 2004/09/07 09:49:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000