HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Modda digitalutgången?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/09/06 :  13:32:09  Show Profile Send John a Private Message
Jo, det är så att min Sony cd (xa20) ska få sig ett laserbyte till livs, om allt går enligt planderna. Eftersom jag använder den endast som transport så undrar jag om man kanske ska passa på att låta förbättre digitalutgången (coax) på samma gång? Spelaren är redan moddad i nätdelen, ny klocka mm.

Nån som har några tips, idéer, länkar eller kanske scheman?

/en john som funderar lite

Hörlursfrilla!

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/06 :  15:39:43  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Det enda jag kommer på är om du har långa digitalkablar. Då kan det vara idé att gå över till balanserade RS422 kopplingar och sedan överföra data med skärmade nätverkskablar. Vill minnas att jag har sett en del folk på diyaudio.com som har gjort något liknande.

Finns en standard som mest används inom pro segmentet med elektriskt interface specat enligt RS422. Kan kanske vara värt att hämta inspiration ifrån. Hittade annars följande länk:
http://www.epanorama.net/documents/audio/spdif.html

--- Mikael R



Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.

Edited by - rosbacke on 2004/09/06 15:44:42
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/09/06 :  15:45:17  Show Profile Send John a Private Message
Tackar för svar och länk!

Har dock bara ca 30cm kabel, så det blir kanske lite overkill med balansakter. Ska be "killen-med-lödkolven" att kolla lite på länken också. Själv är man ju rätt "lost in translation" vad gäller elektronik .

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/06 :  16:25:12  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Kollar nu! (Jag är killen-med-kolven)
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/09/06 :  16:41:33  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag tror fortfarande på lösningen vi byggde in i din Marantz med en EL 2072 Buffert (http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2008303.htm)
och sedan galvaniskt skiljer utsignalen med en PL65612 transformator (http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2006884.htm)
Det fixar vi på ett litet kick!

Edited by - Ljudjesus on 2004/09/06 22:03:55
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2004/09/06 :  16:42:58  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Blev själv nyfiken och började surfa runt. Hittade den här artikeln: http://www.scalatech.co.uk/papers/aes93.pdf

En forskningsrapport som lyckas beskriva vad det är som händer med digitalsignalerna och hur det påverkar ljudet. Varning dock för tung läsning med teori. Men mycket informativt!

Summa sumarum, en länk som inte klarar av stor bandbredd (Mycket större än de 6Mbit/s hastighet som datat går med.) kommer att få förskjutningar i tiden (jitter) som är korrelerad med datat och ger distordition på signalen utan att en enda bit har tagits emot felaktigt, bara lite fel i tid.

De rekommenderar att man låter DAC:en skicka sin klocka till CD transporten så att DAC:en bestämmer hastigheten.

Men hur det hela går till rent praktiskt, det är en helt annan historia...

--- Mikael R




Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/09/07 :  21:15:40  Show Profile Send John a Private Message
Tackar för svar igen, rosbacke! Låter avancerat och som du säger lite svårt rent praktiskt. Andra förslag?
/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000