HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 GALTIS bygge pågår
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/06 :  06:25:36  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En av forumets medlemmar har blivit så inspirerad av mina GALTIS byggen att han frågat om det är ok att bygga ett par egna


Givetvis blir man glad då någon vill ge sig på detta så jag gav mitt medgivande, såklart. Ett vilkor satte jag dock och det var att jag ville ha bilder på hur bygget framskred. Med facit i hand borde jag också ha nämnt den självklara restriktionen att han inte får bygga kopiorna snyggare än originalet, men det är tyvärr för sent nu








Faneren som för mig ser svårarbetad ut kallas visst för "Pyramid mahogny". Sockeln är urläckert fasad. Ja det är helt enkellt ännu ett av dessa makalösa byggen som man ser på detta forum.
Jag har fått tillåtelse att publicera bilderna eftersom "byggaren" själv håller en rätt låg forumprofil. Jag tycker dock att det är för tjusigt för att undanhålla er.

läs mer på: http://hello.to/hifi

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/09/06 :  07:55:40  Show Profile Send mac a Private Message
Riktigt stiligt. Den faneren gav ett väldigt liv i ytan. Skitsnyggt. Grattis.

/Marcus
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/09/06 :  07:57:50  Show Profile Send gongken a Private Message
Grymma speakers! Fanér gör verkligen mycket! Jag får väl ta mig i kragen med mina...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/06 :  09:33:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, vad fint faner!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/09/06 :  10:01:53  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Snyggaste faner jag har sett

Låter ganska bra oxå?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

x8668k
Member

118 Posts

Posted - 2004/09/06 :  12:01:13  Show Profile  Visit x8668k's Homepage Send x8668k a Private Message
ujuj, det faneret var snyggt, nästan så man sitter med en hand under bordet och kollar... :D

Guldfiskminne...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/09/06 :  13:23:33  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ja det där ser väldigt fint ut Stefan!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/09/06 :  13:38:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
INstämmer med alla... Vilket Fanér.

Hmm Var det någon som kollde in verkstaden i bakgrunden
Eller fastnade alla på fanéren ?!=)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/09/06 :  13:51:08  Show Profile Send paradigm a Private Message
Äkta Hiffi-porr, när den är som mest upphetsande!!! Jättegrattis!!!

Hoppas också att de låter lika fint som de ser ut!

Jo, jag noterade verkstan i bakgrunden också!

/Roland
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/09/06 :  15:22:53  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Wow, Galtis No 2.....en referens för lutande baffel...känn dig hedrad Stefan.
/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/09/06 :  15:34:57  Show Profile Send Guru a Private Message
Får man fråga vart faneren är köpt ?

Mvh
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/09/06 :  15:57:41  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hmmm, en Galtisklon. Väldigt snygg faner.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2004/09/06 :  16:04:29  Show Profile Send bassman a Private Message
Ujj, vad snyggt!

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/06 :  16:54:56  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Väldigt snygga högtalare, gillar utseendet och formen på högtalaren och det där faneret ser läckert lyxigt ut!

StefanB - är det ok med fler byggen? Inte för att jag tänker bygga nu direkt. Men kollar och funderar vad mina nästa kanske slutgiltiga byggen ska bli. Hoppas kunna bygga en lite "lyxigare" kanske mer kompetent än de jag redan har. Har ett par kandidater och dessa skulle gott kunna vara med också då valet slutligen ska göras. Jag har ej kompetens att konstruera något själv så det kommer att bli ett färdigt koncept. Är lite nyfiken på vad byggkostnad för dessa skulle bli också?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/09/06 16:57:49
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/06 :  16:57:33  Show Profile Send Haakan a Private Message
underbart snygga dessa galtis :) (båda 2)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/06 :  18:19:20  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag tror faktiskt att det även skall finnas ett tredje par någonstanns i Sverige. Och visst, det är ok att bygga GALTIS, det är bara roligt.

Ljudet är en historia för sig. GALTIS är inte upmätt utan framlyssnad och detta har då skett i vår gamla lägenhet. Där tycker jag och de flesta besökare att de spelade förträffligt bra. Efter flytten tll huset så fick de spela i matsalen i 6 månader och det var kanske inte riktigt lika bra, men ändå bra. Alla förslag på uppgraderingar jag haft med tex Plind har slutat med att han sagt att det knappast är bättre än GALTIS. Jag har personligen ansett dem vare väldigt bra, föutom då även snygga.

Då jag flyttade ner i det lilla och väldigt dämpade musikrummet i källaren. (De tidigare rummen har varit större och mer ekande) Då fungerade inte GALTIS överhuvudtaget. Jag har givetvis förutsatt att felet har vart rummet som byggts om och modifierats i omgångar. Nu vet jag dock att det är GALTIS som var framlyssnade i en radikalt annan miljö som inte fungerade i det nya rummet.

Det som nu händer är att filtren åter har plockats ur GALTIS. De skall mätas upp ordentligt och edan skall nya filter konstrueras. Nu har jag också möjlighet att dels göra mätningar själv, något jag skanade tidigare och dels ha en riktigt bra referens med mina inköpta Audio Physic Virgo 2.

Förra helgen var Kasra på besök och vi spelade på VIrgo 2:orna mest hela kvällen. Vi plockade dock fram GALTIS och testade dem med ett något modifierat seriefilter från LC Audio. Virgo är fortfarande bättre men redan nu hade GALTIS en del kvaliteer, framförallt i mellanregistret, som inte Virgo kom upp till. Jag ser framåt med tillförsikt om att GALTIS åter kommer att bli så bra som jag tidigare upplevt den, om inte bättre. Och all info om detta kommer då att finnas på GALTIS hemsida och byggbeskrivning.

Hur kommer då det att gå för byggaren av de härliga GALTIS ni ser på bilderna? Jag vet faktiskt inte. Hans beskrivning av sitt rum låter som om det har stor alikheter med det rum GALTIS är framlyssnade i så det kan gå alldeles utmärkt. I annat fall så får han leva med dem som "mindre bra" ett tag, fram tills att de nya filtren är klara.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/09/06 :  18:55:01  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Jäkligt snygg fanér som ger ett skönt djup och väldigt fin lyster, sen de läckert fasade fötterna som i svart byter riktigt fint mot det lite ljusare valet av fanér!

Tummen upp!

/Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:40:28  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Måste vara en ganska skön känsla att någon vill klona ens alster!

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:41:44  Show Profile Send orthanc a Private Message
Håller med, vilken faner!woooow!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

x8668k
Member

118 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:55:27  Show Profile  Visit x8668k's Homepage Send x8668k a Private Message
Hur fanerar man egentligen när faneret inte är platt, det där ser rätt vågigt ut?

Guldfiskminne...
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/06 :  20:06:27  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Flytt till nästa sida

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/09/06 20:32:56
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/09/06 :  20:12:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Mmmmmm helt underbart att se och förmodligen än mer fantastiskt i verkligheten . Kanonläckert med pyramid mahogny och väldigt exklusivt värre och närmast omöjligt att få tag i så det blir svårt för er som vill ha något liknande.


Detta beror på att under 50-60 talen högg man ner stora delar av regnskogen (och gör fortfarande) som dessa ädelträd växte i och i samma veva höll man på att utrota mahognyträden och de sorter som var mest eftertraktade kom från Honduras och Kuba. Från Kuba kom den mest efterfrågade mahognyn och därefter Honduras mahogny. Visst det finns mahogny från asien men den har dock inte den flammighet som den "amerikanska" mahognyn har.

En liten gissningstävlig: Ifrån vilket land kommer pyramid mahogny ?

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/06 :  20:33:10  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Fick just ett mail. Jag citerar och censurerar:
"hallå stefan
nu har jag ett par galtis klara
måste erkänna att jag var ganska nervös när jag satt i soffan med fjärren o skulle trycka på play
men det spelar o det spelar redan skjortan av mina dynaudio 72or :-)
ska titta in på forumet i kväll,kanske är dax för xxxx xxx att skriva nått "

En bild bifogades också:







läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2004/09/06 :  22:44:01  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
Otroligt vacker skapelse Stefan B, för även dina högtalare ser väldigt fina ut. Estetiskt väldigt tilltalande. Grattis båda två?

Retro låter fint.
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/09/07 :  07:50:32  Show Profile Send mapem a Private Message
Mycket, mycket snygga! Låter dom bra också, dum fråga kanske, men jft m ProAc-klonen alltså, vad skiljer dom åt ljudmässigt?
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/09/07 :  16:36:06  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Eftersom jag hade ett par ProAc kloner samtidigt som GALTIS så kunde jag ju jämföra dem. GALTIS är en bättre högtalare. Punkt.
Basen går inte djupare, kanske tvärtom. Däremot är basen p GALTIS bättre definierad, då klonerna mullrar spelas GALTIS bastoner. Fokus/Precision i ljudbilden är bättre med GALTIS, de är mer exakta. Klangen på klonerna är lite mer åt det ”varma” hållet där GALTIS är något mer ”neutrala”. Dock inte på ett negativt, påstridigt eller jobbigt sätt. Jag gillade verkligen klonerna och skulle säkert ha kunnat leva ett långt och lyckligt hifi liv med dem men GALTI Sär en bättre högtalare och hade de spelat i källarrummet som de gjorde i vårt gamla vardagsrum hade aldrig VIRGO 2 införskaffats. Då GALTIS spelar så bra i källarrummet som de gjorde i gamla vardagsrummet kommer VIRGO 2 att säljas.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000