HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sub till HFLS-1 ? SLS+slav?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/06 :  01:06:08  Show Profile Send MrIcE a Private Message
Hej

Är på gång med att bygga ett par HFLS-1:or och börjar även fundera på en sub även fast många säger att det är duktigt med bas i de. Har haft sub tidigare och kommer nog att sakna "extraknuffen" i lägre frekvenserna utan sub.

Jag ska spela mestadels musik, så en "musikalisk" bas är att föredra!
Så, vad anser ni är ett bra förslag? jag har tänkt på en konstruktion som vissa verkar ha byggt efter: SLS 10" med slavbas?

Sen till en annan fråga: man bör väl driva en sub aktivt för att få nå' kräm i den? vad ska man driva med?
Förstärkaren jag kommer att använda mig av är en HK 675.

Kom gärna med förslag på lådor, element, slutsteg osv! allting i förslagsväg är nyttigt! :D

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2004/09/06 :  08:26:21  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Hej
Jag kör med två dipol basar till mina HFLS-1:or och är mycket nöjd med resultatet. Jag har två Pyramid WC-1220 basrar i varje, men Pro Audio SW12 skulle antagligen fungera bättre. En stor fördel med dessa basar är priset, alla element och allt matreal kostade 500:-.

För mer info kolla här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30297

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/06 :  16:53:31  Show Profile Send Haakan a Private Message
tja bygg hfls-1 först i mitt rum odämpat räcker basen mer än tillräckligt, iofs aldrig fel med tryck :) kändes som när vi provade med en xls+slav att det kanske var lite svårt att få dom samspelta med subben, men rummet vi provade i var inte det bästa...bara prova! :)

mina moduler kommer spela med scanspeak 25w-8565 element, lite dyrt kanske jämfört med sls men enligt mig klart värt pengarna

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/09/06 :  17:21:07  Show Profile Send brumel a Private Message
Har inte fattat fördelen med slavbas utom att den kan spela högt. Men att ha den till en tvåvägs stativhögtalare och som musiksub går ju inte. 12 tumsbasar är för tröga för att hänga med HFLS:n. Transienegenskaperna i PR är inte bra. Näe fram för slutna system modell större. Ett krav är att elementet pallar stora konutslag. Kanske med en annan Peerless, csx 10. I ett rum kommer basen ändå att förstarkas neråt 20 hz. Sen finns ju eq. Gillar man inte plastbasar finns ju Scan-Speak.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

MrIcE
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/09/06 :  17:58:01  Show Profile Send MrIcE a Private Message
okey, kanske skulle ha uttryckt mig med att jag gärna vill ha en ganska liten låda, så dipol lösingen går nog bort pga av storleken, mäktigt bygge dock! :)

har ni några förslag på subbassteg då? ett som INTE brummar är ett krav! (allting är relativt, men det ska inte leva om alltför mkt) Hellre lägger jag på nån tusing extra och får ett tyst steg :)

HFLS 1
HK 675 (förslag på nytt?)
Van Den Hul
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:39:54  Show Profile Send Haakan a Private Message
glömde å skriva att scanspeaken tycker om 60l sluten låda :)

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/09/06 :  20:04:42  Show Profile Send Larsen a Private Message
Håller med Brumel. Fram för slutna baslådor.
Nu skiljer det ju bara 1mm i linjärt x-max mellan SLS och CSX, dessutom är ju SLS inte en "plastbas" utan en "naturbas" (papper).
Jag har 2st 10" SLS som jag ännu inte byggt låda till. Dom är tänkta att användas med HFLS-1 (som närmar sig slutförandet). Ev köper jag 2st SLS till och bygger 2 dipolbasar med 2 basar i varje. Det lockar... annars är det slutet.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000