Author |
Topic |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/09/05 : 12:52:54
|
Jag har just byggt en liten gullig 14 w solidstate 2 stegs dc kopplad strömåterkopplad circlotron som jag tror stenhårt på. just nu spelar den med en toroid 50va nättrafo som fasdelare på ena kanalen.lite dämpad sunkig (ursäkta uttrycket) rörkaraktär -(nackdelarna asså). Har någon i vårat trevliga forum någon bra ide på billig välljudande fasdelning???? |
Edited by - Circlomanen on 2004/09/05 12:56:39 |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/09/05 : 15:52:52
|
Lite förklaringar. Min circlo är en helt balanserad, symetrisk liten tvåstegs historia med
2SK170GR på ingången och IRF9530 i utgångssteget.Den är helt dc-kopplad och den kräver
balanserad signal för att fungera. Kör jad med singelend-signal så försvinner halva vågformen,-
låter inte optimalt med gissningsvis 60% dist. Jag vill således omvandla signalen till en
balanserad signal i försteget, och det är vad min lilla nättrafo får göra nu. Hoppas det finns
lite roliga ideer där ute som simmar runt. Jag har provat med OPA2604 och dom låter riktigt bra
men har lite brist på musikmagi.Trafon låter väldigt naturligt och (i brist på bättre ord)
Analogt och o-elektriskt, men lite sunkig bas och avrullad diskant, lite murrigt/mulligt. (som
alla rörförstörkare alltid låter)- Skämt! Har ni någon rolig ide så tveka inte!!! skriv
till "två på forumet i höst"- eeehhh???? skriv till CIRCLOMANEN. |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/09/05 : 23:06:23
|
MatsT har studerat circlotroner ett tag, doch rörvarianten. 2604 bör ju klara av sitta av sitt jobb hyggligt... vilken impedans lastar du den med? har du kort motkopplinsslinga? Typ en tunn tråd på kapseln? Avkopplat den ordentligt?? Borde gå att få helt transparent? |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/09/06 : 11:51:30
|
Ett schema skulle nog uppskattas i och för sig. Det är nog inte alla som vet vad en cirklotron är. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/09/06 : 19:31:13
|
ESL ! Jag lödde ihop en liten "mojängiox" av veroboard osv... inte det bästa med andra ord. Den kretsen har unity gain och motkoplinsslingorna är ca 15 mm långa. Kretsen (OPA2604) driver ungefär 220 k balanserat via lite Clas Ohlsson Kablage och annat highendlyx. Den är transparant och har alla tekniska grundkrav inne, renhet,snabbhet mm,mm. MEN MEN MEN!!!!!! den saknar lite (ganska mycke faktisk) av "BERNTKVALITERNA"- massor av musikalisk glädje och driv. Jag börjar luta åt "HÖGSPÄNNINGSGUDEN -DEN GLÖDANDE". "BINNE BANNA BUN" min son älskar att pilla och ett högspänningselektrifierat barn skyr inte anodguden- han letar efter en ny kropp... |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/09/06 : 19:35:12
|
Jan, tack för förslag. Jag har lusläst allt jag har kommit över. Mycket intressant läsning. |
|
|
|
Topic |
|