HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fasdelning till min lilla gulliga ss-circlotron??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/05 :  12:52:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har just byggt en liten gullig 14 w solidstate 2 stegs dc kopplad
strömåterkopplad circlotron som jag tror stenhårt på. just nu spelar den med en toroid 50va nättrafo som fasdelare på ena kanalen.lite dämpad sunkig (ursäkta uttrycket) rörkaraktär -(nackdelarna asså). Har någon i vårat trevliga forum någon bra ide på billig välljudande fasdelning????

Edited by - Circlomanen on 2004/09/05 12:56:39

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/05 :  15:52:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Lite förklaringar. Min circlo är en helt balanserad, symetrisk liten tvåstegs historia med

2SK170GR på ingången och IRF9530 i utgångssteget.Den är helt dc-kopplad och den kräver

balanserad signal för att fungera. Kör jad med singelend-signal så försvinner halva vågformen,-

låter inte optimalt med gissningsvis 60% dist. Jag vill således omvandla signalen till en

balanserad signal i försteget, och det är vad min lilla nättrafo får göra nu. Hoppas det finns

lite roliga ideer där ute som simmar runt. Jag har provat med OPA2604 och dom låter riktigt bra

men har lite brist på musikmagi.Trafon låter väldigt naturligt och (i brist på bättre ord)

Analogt och o-elektriskt, men lite sunkig bas och avrullad diskant, lite murrigt/mulligt. (som

alla rörförstörkare alltid låter)- Skämt! Har ni någon rolig ide så tveka inte!!! skriv

till "två på forumet i höst"- eeehhh???? skriv till CIRCLOMANEN.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/09/05 :  23:06:23  Show Profile Send esl a Private Message
MatsT har studerat circlotroner ett tag, doch rörvarianten.
2604 bör ju klara av sitta av sitt jobb hyggligt... vilken impedans lastar du den med?
har du kort motkopplinsslinga? Typ en tunn tråd på kapseln?
Avkopplat den ordentligt??
Borde gå att få helt transparent?

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/09/06 :  11:51:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ett schema skulle nog uppskattas i och för sig. Det är nog inte alla som vet vad en cirklotron är.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:22:27  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
En annarlonde och mycket lang forklaring på Circlotron får du här:
http://www.tubecad.com/articles_2003/Cars_Planes_Circlotrons/Cars_planes_circlotrons.pdf

Är det fup eller inte? - mycket interessant läsning.

Svenske Lundahl
http://www.lundahl.se
gör mycket fina trafoer som klarer fassplitning utan problemer. Har lige bestellt från dem.

Om du inte önskar at bygga selv finns en färdig lösning:
http://www.lundahl.se/pdfs/datash/156x.pdf

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:31:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
ESL ! Jag lödde ihop en liten "mojängiox" av veroboard osv... inte det bästa med andra ord. Den kretsen har unity gain och motkoplinsslingorna är ca 15 mm långa. Kretsen (OPA2604) driver ungefär 220 k balanserat via lite Clas Ohlsson Kablage och annat highendlyx. Den är transparant och har alla tekniska grundkrav inne, renhet,snabbhet mm,mm. MEN MEN MEN!!!!!! den saknar lite (ganska mycke faktisk) av "BERNTKVALITERNA"- massor av musikalisk glädje och driv.
Jag börjar luta åt "HÖGSPÄNNINGSGUDEN -DEN GLÖDANDE". "BINNE BANNA BUN" min son älskar att pilla och ett högspänningselektrifierat barn skyr inte anodguden- han letar efter en ny kropp...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/09/06 :  19:35:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jan, tack för förslag. Jag har lusläst allt jag har kommit över. Mycket intressant läsning.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000