HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Div. frågor ang. högtalare, sub...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/30 :  10:42:29  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Chip!

För er som inte redan vet så har jag:

FÖRSTÄRKARE: Cambridge A300
CD-SPELARE: Cambridge D300SE
SPEAKERS: Infinity Alpha 30

(För mer info se www.lefflershifi.com Under paket!)

När jag köpte detta paket för ca. 10 dagar sedan så sa jag till mig själv att jag inte vill, behövde så mycket bas. Jag ville bara ha "bra" ljud. (Jämfört med min Philips kompakt :) Men nu tycker jag nästan att det var lite dumt. Jag menar för att känna bas så måste jag dra på rejält, men det får ju också till följd av att diskanten skär genom märg och ben... Så jag sitter nu och funderar på att göra en uppgrade.

1) Funkar det kanske att koppla in en billig Subwoofer?

2a) eller... Ska jag uppgradera till kanske Alpha 40?
b) eller... Ska jag uppgradera till Alpha 50?
c) klarar min förstärkare av en "uppgradering"? (info Lefflers)

3) Ska jag nöja mig med det som har, och vara glad för det?


Jag vill ha åsikter, råd, guidning... Jag är vilsen! Är det något som jag inte förklarat, eller förklarat dåligt så se då till att fråga mig. Jag kan ha en tendens att missa viktiga saker.. :P


Mvh
Fredrik

Edited by - hififredrik on 2002/09/30 10:44:08

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/09/30 :  10:53:49  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Hej Fredrik!
Jag har skrivit några inlägg den senaste tiden om subwooferkomplettering till hyfsad ekonomi. Sök på mitt namn så bör du få upp dessa inlägg!
Lycka till!

Pekka Johansson
_________________________
Lennon in the living room
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/30 :  11:23:52  Show Profile Send hififredrik a Private Message
quote:
Originally posted by pekka.j

Hej Fredrik!
Jag har skrivit några inlägg den senaste tiden om subwooferkomplettering till hyfsad ekonomi. Sök på mitt namn så bör du få upp dessa inlägg!
Lycka till!



Blev tyvärr inte mycket klokare...
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/09/30 :  12:05:37  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Hm Infinity Alpha 30 har tydligen ett frekvensomfång på 52Hz-22kHz inte mycket att hurra för i basväg med andra ord! Står viserligen inte om det är i rum... -3dB/-10dB eller hur dom mätt...
Hm #2; en 40w stärkare till ett par 89dB högtalare. Inte en kombination som går ihop om du vill kunna spela högt!
Så du behöver minst en SUB iaf. och då rekomenderar jag dig att plugga igen portarna på Alphorna.

Tänkte lite mer på saken...
En bra subb kostar många tusen kronor, så bätre att lägga dom pengarna i detta fall då högtalarna är rätt billiga på bätre högtalare istället.

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/09/30 12:09:40
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/30 :  13:09:02  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Tack Alexi! Det var precis sådana åsikter som jag ville ha.

Mer...

Angående 40W förstärkare till Alpha 40. Jag behöver inte kunna kräma på bara för sakens skull, utan jag vill bara kunna spela såpass högt att det är lyssningsbart. (Dvs utan att jag får nedsatt hörsel inna jag fyllt 40).

Förstärkaren är ganske klen till ett par Alpha 40, det förstår tom jag. Men det påverkar väl egentligen inget annat än hur mycket jag kan kräma på, eller? Det blir väl inte så att det påverkar ljudet något märkbart vid lägre volymer?

Visst borde jag ha lite glädje av ett par Alpha 40, eller är det bara att slänga pengarna i sjön, med tanke på vilken förstärkare som jag har?

Tack igen! MER ÅSIKTER...

Mvh
Fredrik
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/09/30 :  13:53:47  Show Profile Send Tobias a Private Message
Hej!

Är du nöjd med ljudet i dina Alpha 30 i de övre registerna? Om du är det kan det vara en bra idé att satsa på en sub.

Köper du några stora baskapabla högtalare istället, speciellt i de lägre prisklasserna, kanske det behövs en kraftfullare förstärkare för att hålla baselementen under kontroll. Satsar du på en aktiv subwoofer behöver du inte sälja något nu. Du kan också byta ut dina Alpha 30 senare till ett par högkvalitativa stativhögtalare om/när du tycker det är dags för en uppgradering.

För att ytterligare förbättra ljudet kan man senare satsa på en extra subwoofer. D.v.s. köper du till en sub är du mer flexibel än om du köper nya fronthögtalare. Du förlorar inte heller en massa pengar som du skulle gjort om du säljer Alpha 30:rna.

mvh Tobias

Edited by - Tobias on 2002/09/30 13:55:09
Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/09/30 :  13:58:31  Show Profile Send Tobias a Private Message
Förresten, hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga ut extra för att få mer bas?

Tobias
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/30 :  14:35:10  Show Profile Send hififredrik a Private Message
quote:
Originally posted by Tobias

Förresten, hur mycket pengar kan du tänka dig att lägga ut extra för att få mer bas?

Tobias



Tack!

SVAR:
Lika mycket som jag får lägga extra för ett par Alpha 40, dvs runt 3000 kr. För övrig info så är jag mycket nöjd i övrigt med mina Alpha 30. Diskant och mellanregister är helt OK...

Grejen med ett par Alpha 40 är ju att inget blir sämre. Allt blir bara bättre. Så, hmmm...

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/09/30 :  14:49:59  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Nej, såklart har du inte slängt pengarna i sjön!
Du borde ju kunna prata med din handlare... Du har ju bara haft utrustningen några dagar. Du borde kunna byta om du så vill utan avgifter.
Men precis som Tobias säger, är du nöjd med allt förutom basen så är en Subb ett bätre alternativ... Kan du tänka dig att bygga själv?

Förstärkaren ska helst inte jobba med mer en halva sitt max, alltså 20watt och det ger ju inte något utrymme till dynamik direkt, Iaf inte med så trögdrivna högtalare.
En Alpaha 40, skulle du komma upp till 91dB känslighet och 45Hz... Inte direkt någon avgrundsdjup bas men en förbätring...

Du borde kunna prata med din handlare om att få ta hem och prova både Alpha 40 och kanske Alpa Sub och avgöra själv vad du vill ha!

Driver forumet faktiskt.se

Edited by - Alexi on 2002/09/30 14:51:29
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/30 :  15:23:14  Show Profile Send hififredrik a Private Message
quote:
Originally posted by Alexi


Du borde kunna prata med din handlare om att få ta hem och prova både Alpha 40 och kanske Alpa Sub och avgöra själv vad du vill ha!



Ja. Precis vad jag kommit fram till också...

Tack för all hjälp. Jag återkommer när jag vet lite mer, eller för att berätta vad det blev.. :)

//Fredrik
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/30 :  20:34:04  Show Profile Send yalpa a Private Message
det eviga tjötet om för lite bas...hehehe...visst fan är det så, jag har själv kämpat mot vasst ljud och för lite bas i evigheter...nu är det så att vissa skivor låter asbra medan andra fortfarande är vassa...eh, man blir aldrig klok på det där...lika bra att gå tillbaka till onoff stereon
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/09/30 :  20:56:17  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Hmm, är det bara jag som kämpar för mindre bas och mer diskant? Bytte till nya rör i min Audion sterling idag och pianoinspelningarna klingade så ljust och fint att jag ville klia mig inuti öronen... Suveränt!! =)

Mvh,
Rickard

Ino Audio for life
Go to Top of Page

hififredrik
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/10/01 :  11:49:35  Show Profile Send hififredrik a Private Message
Med överhängande risk för att bli idiotförklarad...

Inte för att det gör något... Jag är ju helt enkelt en jävla nolla =)

Jag var inne med min CD-spelare igår. Efter en tids testande i butiken kom vi fram till att såvida jag inte vill betala 54000 kr för en CD-spelare så får man dras med lite ljud ifrån den. Vi kollade med massor olika...

För att komma till grejen. När jag kom hem flyttade jag om så att jag fick förstärkaren på CD-spelaren. Det skulle tydligen bli bättre ventilation då. Upptäckte då att högtalarkablarna pekade rakt upp i skyn. När jag skulle fixa det så gjorde jag upptäckten... Jag hade för ända in i glödheta ¤###&&% satt dem på "bi-wiring" HF. Konstigt att jag inte haft någon bas. DOPE!

Hoppas jag kommer med i Guinnes... =) För mest korkade eller något...

Men kul blev det ändå. VILKET LJUD! Blev helt tagen...

Mvh
"The Stupid"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000