HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Välljudsberättelse
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/02 :  14:52:28  Show Profile Send lasselite a Private Message
Detta är en berättelse för alla er som, liksom jag, inte sett över akustiken än. Kanske tycker ni att något register saknas, att basen är bumlig eller att ljudbilden inte är riktigt så hög, djup, eller bred som den borde.

För ett tag sedan dog våran TV och alternativet att helt avskaffa åbäket kändes som det rimligaste. Vi har proj och ungarna har två apparater på tre barn, så vi är ju inte utan möjlighet att se på TV (men det blir betydligt mindre slötittande nu).

Så när TVn åkt ut fanns möjligheten att ha en bänk framför duken. Duken är en gråmålad spånskiva med reglar och ljusslinga bakom som gör att jag maskar bilden med ljus istället för svart, något jag tycker funkar bra. Men ljuset ställer krav på bänken som inte får reflektera ljus tebax på duken.

Lösningen blev att bygga själv i spånskiva som jag klätt med filt från Biltema. Som ben tänkte jag ha min bas på ena sidan och något som påminde om densamma på andra sidan. Men samtidigt har jag länge varit sugen på att komplettera med en bas till. Det slutade med två AP 2.27or som båda fick agera ben till bänken.


Nu har högtalarna fått stativ och H-V "står" upp samt att tygfronterna är borttagna. Nu skall det på lite list i ask, osså e d klart.

Här kanske det är på sin plats att berätta lite om anläggningen. I jämförelse med de flesta här är det en billig anläggning. Rummet den står i är cirkus 18 kvadrat (4,5x3,5). Väggen bakom högtalarna (kortväggen) domineras av duken och en dörr in till sovrummet, vilket gör att högtalarna inte kan stå helt centrerat. Sett från lyssningsposition tas första reflexen till höger om hand av ett fönster med mycket grönsaker och träpersienner och till vänster av två billy fulla med böcker. Alltså snarare diffusering än dämpning. På bakväggen finns en stor tavla och bara 20cm ut står skinnsoffan där jag haft sweetspot. I övrigt finns det en skinnfåtölj, en skinnsoffa till, soffbord, matta på golvet (inte så tjock) och en massa grönt. Högtalarna är ett Sonysystem (SA-VE815ED) med 5 identiska satteliter och en sub med en åttatummare och 120w slutsteg för 12 000:- när det begav sig. Högtaleriet kompletterades senare med 2 AP subbor (2.27) med dubbla 6,5or och 150w slutsteg. Stärkaren är en Pioneer (RXV839RDS om jag inte minns fel) THX select klassad med 5x100w (eller hur) för 6000:-. Å slutligen är spelaren en Technica från ICA-Maxi för 399 riksdaler snörad till stärkaren med hembyggd digitalkabel.

Fördelar/nackdelar: Högtalarna ”släpper” ljudet något fantastiskt men behöver stöd i botten då elementen bara är 3tummare och tidigare har det varit ett glapp mellan sub å sateliter. Subborna: Vilket lyft! 4000 för två subbor som spelar så bra är inget annat än ett riktigt kap! Stärkaren: Bra maskin som börjar bli lite gammal, men fantastiska inställningsmöjligheter, kan gröta till det lite när man spelar riktigt högt. Spelaren: Billig! Gör det den ska och har component ut men laddarskivorna lååååååångsamt.

När bänken var byggd flyttade jag ner högtalarna (som suttit fastskruvade i ”duken” i rätt höjd för film, men katastrofalt illa för musik, dessutom sjöng nog duken med en del, å 2 ½ m2 spånskiva sjunger sisådär vackert ) på bänken. Plötsligt var det kul att lyssna på musik igen. Å med de nya subborna blev glappet mellan sub/satelit mindre. Det började låta helt OK. Men vid finlyssning märktes närheten till bakväggen som gjorde basen lite bumlig å odefinierad, stereoperspektivet OK men inte mer, etc. etc.

Så jag flyttade bort bordet och ställde fåtöljen två meter från bakvägg och 2,5 från högtalarna. Ujujujuj! Bumlighet å glapp, borta! Stereoperspektiv, skojar du Framförallt definitionen i stereoperspektivet överraskade. Plötsligt hörs det att det är två gitarrer, en i varje kanal, som spelar. Basen som går rätt in i kroppen utan omvägen via rummet. Tjoho! Nu var det r

Edited by - lasselite on 2004/09/02 17:12:31

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2004/09/02 :  15:02:28  Show Profile Send pewe a Private Message
Hej,

kul att det blev bättre! Jag skrev ett liknande inlägg 040831 under rubrken "Hur det låter i ett annat rum", läs gärna det. Min förbättring var av modell större, definitivt den största kvalitetsförbättring jag nånsin råkat ut för. Då jag snart skall flytta skall jag definitivt försöka bereda plats för ett renodlat lyssningsrum utan störande element. Det är det faktiskt värt!

/Patrik
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/02 :  15:11:13  Show Profile Send Mahler a Private Message
Håller med Lasselite!!

Håller just på med mitt eget lilla "se över v-rummet" grej. Nya tapeter blir det och en förhoppningsvis mera "hifi vänlig" möblering. Billy Bokhyllan som tidigare stod på bakväggen har nu flyttats till vänster långvägg istället. Som Lasse skriver diffusering snarare än dämpning, som dock verkar ha funkat positivt på vassheten som fanns i systemet. Bakväggen kommer att vara näst intill naken (fondvägg) så när som på en lack bänk på golvet och ev. en lackhylla på väggen. Tänkt att bli en liten läshörna typ. Soffgruppen skall som tidigare stå med 3:an mot höger långvägg, 2:an längsmed bakväggen fast in i rummet och fåtöljen med ryggen mot bokhyllan. En ny, stor och fluffig matta skall inhandlas och höger vägg skall kläs med ett gäng tavlor och förhoppningsvis (om tigrinnan kan övertalas) med nått dämpande material på iallafall 1:a reflexen. 2:a reflexen där tror jag inte kommer att vålla allt för mkt bråk. Isåfall kan man kanske sätta nått dämp där me. Dörröppningen bak som idag är helt öppen kommer jag ev. sätta upp något för. Får man se.

Nåja!!

Ljudet idag (obs att högervägg och bakvägg är nakna och spaklade alltså ej klara) är att basen blivit mkt mäktigare men samtidigt kanske lite FÖR mäktig. Skall experimentera lite med placering i e.m tror jag om jag får av plugg gumman. Detta tror jag att man borde få bukt med utan större problem. Röster földaktligen känns naturligare och intimare och jag tycker ochså att det finns en helt annan ro i musiken och mindre störande "bi-ljud" i ljudbilden än förrut. Alltså, ibland kan musiken kännas spetsig, spretig och diffus medan den nu känns mer avslappnad och harmonisk. Första intrycket säger att det inte alls låter så vasst nu längre även om jag ännu inte plockat fram de riktigt sturska inspelningarna....

Men summa summarum känns det ovant återigen att det inte låter så ljust längre. Är lite orolig för att basen skall ta överhand i mitt 20 kvm stora v-rum. Återkommer med fler reflektioner när resten är klart och bifogar nog ett par bilder ochså.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:06:15  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jo jag såg det pewe, du var definitivt en inspiration till att skriva.

Kul att rummet får sig en uppgradering Mahler! Var i rummet sitter du?

Edited by - lasselite on 2004/09/02 16:07:14
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:16:09  Show Profile Send Mahler a Private Message
Sitter ca 1,5-2 meter från bakvägg och ca 3 meter från vardera högtalare.

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/02 :  17:04:49  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag sitter lite närmre, men har VÄLDIGT små högtalare. Första reflexen verkar ha stor betydelse. jag önskar jag kunde göra något åt duken oxå. Får la testa med att hänga en filt på den.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000