HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur öka "vinylvolymen"?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/01 :  12:42:35  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag har de senaste dagarna fått några tips från en trevlig forumsmedlem via PM gällande bra phonosteg som gör att man kan få en utnivå vid skivspelarlyssning som är lika hög som den man får från en cd-spelare. Tipsen var bland annat en byggsat från DACT i Danmark och Trichord Dino.

Det verkar (från tidigare trådar) som att jag inte är ensam om att behöva vrida upp volymratten rejält vid vinyllyssning. Själv har jag ett skivspelarpaket som jag är nöjd med och som jag tycker låter bra, men jag skulle absolut kunna tänka mig att uppgradera till separat phonosteg om detta skulle innebära att "volymproblematiken" försvann (och om man dessutom fick en ljudförbättring i övrigt).

Finns det fler som har erfarenheter kring denna fråga?

Ett kungarike för en vevgrammofon.

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/09/01 :  22:06:10  Show Profile Send lars a Private Message
För det första så har olika pickuper olika hög utsignal.
För det andra så har olika RIAA-förstärkare olika hög förstärkning.
Så med andra ord kan man med olika pickuper och RIAA-förstärkare få olika "vinylvolym".
Läs databladen så blir du klokare.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/01 :  23:38:48  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Skaffa en cd med variabel utnivå!

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/09/01 :  23:57:00  Show Profile Send gcs a Private Message
Problemet är bara att olika skivor kan ha olika nivå. Skivor med lång speltid har ofta lite lägre nivå medans Maxi singlar har mycket hög nivå. Jag har själv löst det genom att jag har en volympot i min grammofonavspelningsförstärkare.(Det var ett långt ord som jag ska försöka undvika i fortsättningen)
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/02 :  00:26:24  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Det är väl samma med cd, att nivån skiljer mellan skivor? Nog svårt att hitta en hållbar lösning som gäller alla skivor, vinyl som cd...

Beroende på RIAA och pickup kan man lika gärna få vrida ner volymen vid skivspelarlyssning. Bäst är en förstärkare med nivåjustering för varje ingång.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/02 :  10:24:27  Show Profile Send Blue a Private Message
lars: "För det första så har olika pickuper olika hög utsignal.
För det andra så har olika RIAA-förstärkare olika hög förstärkning.
Så med andra ord kan man med olika pickuper och RIAA-förstärkare få olika "vinylvolym". Läs databladen så blir du klokare."

Jo, jag känner till det. Jag har en Rega MM-pickup med utnivå på typ 6 mV (dvs ganska hög). Hur hög förstärkningen är på RIAA-steget som sitter i min stärkare vet jag ej, står tyvärr inte i manualen eller så heller. På separata phonosteg brukar gainen för MM ligga på mellan 35-40 dB. Jag ställer mig frågande till om detta räcker för att komma upp i "cd-nivå".

Visst vore det trevligt med variabla ingångar på stärkaren men sådana finns inte på min. Vad jag är ute efter är ett separat phonosteg som kan lösa mitt problem!


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/02 :  12:13:43  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Om möjligt, ta hem och prova olika RIAA, tills du blir nöjd (både med ljudet och nivån).

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/02 :  15:12:44  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag får väl prova det. Vad tror ni om Pro-Ject Phonobox SE eller Tube box, Musical Fidelity X-LPS, respektive Regas MM-phonosteg?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000