HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rimliga begagnatpriser?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/02 :  11:13:37  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hej
Jag försökte göra en sökning men resultatet var inte tillräckligt.

Vilka priser är rimliga på begagnade högtalare, förstärkare eller CD-spelare i procent av nypriset? Hur ser priset ut efter 3-6månader, 1 år, 1½ år, 2 år, 3 år osv?

Hur ser det ut med eventuella garantier om produkten är ganska ny? Kan dessa föras över till nästa köpare?

Givetvis kan man ju alltid säga att det som någon är beredd att betala för en begagnad produkt är ett rimligt pris men är det någon som har lite tumregler eller andra funderingar?

Brukar ni försöka pruta på annonspriset?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2004/09/02 11:15:42

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2004/09/02 :  11:19:27  Show Profile Send Loopen a Private Message
På privatmarknaden brukar halva nypriset vara praxis men är det stor efterfrågan så kan det vara högre eller om det är mycket välskötta grejer. Garanti kvar kan även det höja priset.

Skadade, svindyra och gamla grejer kanske ligger på 30% av nypriset

Handlare vill ofta tjäna lite pengar (såklart) så där kostar det lite mer men där får du oftast garanti i några månader.

Prutar kan man göra men min erfarenhet är att seriösa sätter rätt pris för att slippa massa snack.

Hepp....detta är väldigt generellt och det är du som köpare som har plånboken.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/09/02 :  11:21:33  Show Profile Send Blue a Private Message
Generellt kan man väl säga att högtalare är lättast att sälja, åtminstone så länge vi rör oss i mänskliga prisklasser. Ganska naturligt också eftersom högtalare har lägre risk för att paja än elektronik. CD-spelare med flera år på nacken är väl det som är svårast att sälja, och som ger den största prissänkningen i förhållande till nypris.

Har sett en del som försöker få ut "nästan nypris" på beggade prylar vilket ju är lite dumt, då kan man lika gärna köpa nytt. Men å andra sidan är det ju extremt jobbigt med folk som försöker pruta sig till helt orimligt låga priser.

Om garantin fortfarande gäller brukar det inte vara något problem att produkten bytt ägare.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/09/02 :  14:49:46  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag gillar när folk sätter rimliga prislappar direkt. Begagnat skall vara rimligt, rappt och roligt anser jag!

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/09/02 :  15:28:22  Show Profile Send Bubben a Private Message
Det beror på samma saker på begagnatmarknaden som i "verkliga världen", tillgång/efterfrågan.
Den som kommer på hur det här förhållandet håller sig kommer snabbt att kunna göra sig rik, så du har ett lönande ämne framför dig.
Dagens snabba elektronikutveckling är något som drar ner priserna betydligt mer än för några år sedan, men något generellt är fortfarande svårt att säga.

Garantier gäller nästan alltid endast till första köparen.
Vi har ju rätt många återförsäljare/generalagenter på forumet så någon kanske kan ge sin synvinkel.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/09/02 :  15:42:22  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vad anser ni vara rimliga priser för "nästan nya", dvs under 6 månader om produkten är förhållandevis populär?

Vad är det mesta man bör betala av nypriset för begagnat om objektet finns att få tag i nytt i butik?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:23:50  Show Profile Send ReKo a Private Message
Garantin måste väl ändå gälla även om produkten byter ägare?.. Tills garantitiden är slut.. eller är jag ute och cyklar?

MVH / Ante
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:30:16  Show Profile Send 10 a Private Message
Säljaren borde om inte annat få vissa problem med att visa att det inte är personen som kommer in med produkten och kvittot som är köparen...
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2004/09/02 :  16:48:01  Show Profile Send Calle G a Private Message
CD-spelare innehåller ju rörliga delar men hur är det med tex slutsteg, vad kan man tänka sig är en rimlig livslängd? Är ett 15 år gammalt slutsteg mycket sämre än ett 5 år med ungefär samma specar från samma tillverkare?
Då menar jag både ljudkvalitetsmässigt och mekaniskt.

Ta tex ett Rotel 980 kontra ett Rotel 890...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/09/02 :  21:03:20  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Garantin måste väl ändå gälla även om produkten byter ägare?.. Tills garantitiden är slut.. eller är jag ute och cyklar?

MVH / Ante


Självfallet gäller garantitiden för Produkten, inte köpare...Så länge produkten är under garantitid så gäller detta oavsett vem som köpt den ny i butiken. Ibland hör man säljare och annat mysko folk hävda att garantier upphör för andre ägare. Det är helt fel och grundar sig på okunnighet.

vad gäller beg. priser så tycker jag själv som många andra att rimligt pris är 50% +/- kanske 10-15% beroende på hur gammal produkten är, samt givetvis skick. Har sålt Hifi som var 3 veckor gammal och fick endast 50% av inköpsvärdet vid ett tillfälle...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/09/02 :  21:39:06  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Självfallet gäller garantitiden för Produkten, inte köpare

Där ser man...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2004/09/04 11:03:17
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2004/09/02 :  23:43:51  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Om garantitiden inte följde med produkten utan köparen skulle det bli lite jobbigt runt jultider och födelsedagar....typ.

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/09/03 :  00:36:42  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Caööe G --> Vad gäller Rotel oc annan mid-fi vågar jag inte svara på, men high-end är väldigt produktberoende. Mina erfarenheter är nypris runt 150 kkr landar runt 45-50 kkr. Slutsteg av den kalibern har också rörliga delar i sig i form av reläer. Dessa kan mycket väl ge upp och orsaka ett absolut tyst system.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/03 :  08:14:58  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Själv anser jag att rimligt pris är 30% bort på relativt nya produkter. Över 2 år runt hälften. Men det är som sagt tillgång och efterfrågan sosm styr.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/09/03 :  08:49:58  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Gamla skivspelare kan mycket väl gå upp i pris.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/09/03 :  10:38:16  Show Profile Send zip a Private Message
Garanti räknas som ett avtal mellan säljare och köpare och gäller därför INTE för andra personer än ursprunglige köparen!!!

se: http://www.expert.konsumentverket.se/publik/showQ.asp?id=153

...men som sagt, om inte köparens namn finns på kvittot så...

/Zip

Edited by - zip on 2004/09/03 10:41:24
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/09/03 :  11:00:42  Show Profile Send lasselite a Private Message
"men som sagt, om inte köparens namn finns på kvittot så"

Just så! När butiken ber om namn så be dom fara åt... närå, men man kan vänligt men bestämt avböja. Det finns inget som säger att dom har rätt att veta vem dom säljer till.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/09/03 :  22:33:21  Show Profile Send pak a Private Message
jag anser att det är lite märkligt att generalisera beg.priser såhär.
det är väl upp till köparen om han/hon är intresserad av en viss produkt till det satta priset.om inte det passar så är det ju bara att köpa nytt då om det är bättre.men att försöka få nästan nypris är ju lite överoptimistiskt.men är grejen i bra skick och relativt ny så finns det ju ingen anledning att "skänka" bort bara för att nån annan vill göra ett klipp.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/09/03 :  23:10:03  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Citerat från Hi-Fi Klubbens hemsida:
quote:
2 års garanti
Hi-Fi Klubben lämnar 2 års garanti från inköpsdatum, om inget annat framgår av inköpskvittot
Garantin gäller vid inlämning på någon av Hi-Fi Klubbens butiker och omfattar inte leverans
Garantin täcker fabrikationsfel och innefattar reservedelar samt kostnad för reparationsarbete
Garantin täcker inte slitage, missbruk, felaktigt handhavande, skador som uppstått under transport som följd av dålig inpackning eller professionellt bruk
Reparationer och reservdelar har 3 månaders garanti
Garantin gäller endast mot uppvisande av garantibevis som innehåller inköpsdatum, varutyp samt serienummer
Vad jag kan se finns ingenting i deras villkor som begränsar garantin till viss person. Garantin gäller för produkten, det är den som ska kunna identifieras inte köparen.

Huruvida detta är en utvidgning av konsumentköplagen övergår emellertid mitt vetande. Jag skulle emellertid inte tveka att hävda garanti om jag köpt en begagnad produkt som är inköpt på "Klubben" mindre än två år tillbaka i tiden.

Å andra sidan vet man ju inte vad varan varit utsatt för innan man köpte den, så den kan ju vara felaktig på grund av någon händelse som inte omfattas av garantin.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/04 :  00:28:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
mangew

Självfallet gäller garantitiden för Produkten, inte köpare...Så länge produkten är under garantitid så gäller detta oavsett vem som köpt den ny i butiken. Ibland hör man säljare och annat mysko folk hävda att garantier upphör för andre ägare. Det är helt fel och grundar sig på okunnighet.

Inte enligt konsumentverket i alla fall

Håller med Zip, så är det

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2004/09/04 00:29:50
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/09/04 :  01:07:24  Show Profile Send FBK a Private Message
Det här med beg priser är ganska roligt faktiskt. Så fort en produkt fått bäst i test i någon svensk Hifi blaska, särskilt Hifi&musik så blir beg priserna skyhöga. Samtidigt som folk bla här skriver att dessa tidningar kan man inte lita på osv ,många negativa komentarer i alla fall. Men konstig nog så stiger beg priserna direkt och folk betalar dessa över priser bara för att produkten har fått bäst i test utan att egentligen allt i den aktuella prisklassen har blivit testat vid test tillfället. Men om man ger sig ut i Sveriges Hifi butiker och lyssnar lite, så märker man att det finns produkter som låter klart bättre än produkten som fått bäst i test Det finns gott om olika produkter som har ett alldeles för höga beg priser i förhållande till vad de presterar i sin prisklass. Inga namn nämnda

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/09/04 :  01:47:32  Show Profile Send Snoddas a Private Message
Larsho
quote:

Inte enligt konsumentverket i alla fall
quote:



Jag måste ifrågasätta detta!! Det kan inte vara så att
Konsumentverket är ute och cyklar???????
(det är skrivit av Konsumentverket 021114). Lagändring??

Skulle det bara gälla Hi-Fi utrustning? En tv är väl
ingen Hi-Fi utrustning.

Exempel nr. 1: Helt nya vitvaror i villan för 100.00Sek.
Villan säljs 1 månad senare. Dagen efter nya ägarna
flyttat in går alla vitvarorna sönder. Ingen garanti. (Byt gärna ut vitvarorna mot hemmabiosystem).

Exempel nr. 2: 6 månader gammal Volvo V70. Köpt av en
privatperson. På vägen hem ramlar motorn ur.
Ingen garanti.

Ber om ursäkt till LeoArietis pga. att detta är
helt off topic men jag kände mig tvungen att
ifrågasätta detta lite grann!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2004/09/04 :  03:04:53  Show Profile Send JM a Private Message
Jag tycker att en tredjedel av nypriset på äldre pryttlar i fint skick kan vara ett vettigt pris ! Dock kan jag tänka mig att betala drygt halva nypriset på en apparat som jag verkligen vill ha !

Är det garanti kvar så kan ju det påverka priset lite grand...

Likaså om det är ngn repa någonstans...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/04 :  10:12:42  Show Profile Send Larsho a Private Message
Snoddas

Du jämför ju äpplen med päron

När det gäller bilar finns ju speciella garantier, utöver det vanliga, men om det gäller tex TV:appater och Hifi så är det som
Konsumentverket skriver, men om man kan få de sopm säljer att inte
skriva något namn på inköpskvittot så är det grönt eller man kommer
överens om att den gamle ägaren lämnar in den.

That´s life

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/09/04 :  11:19:28  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Exempel nr. 2: 6 månader gammal Volvo V70. Köpt av en
privatperson. På vägen hem ramlar motorn ur.


Det finns ingen bilfirma som skulle åta sig detta ärende som garanti. Köper man bil privat, och vad jag trodde övrig utrustning (ex. HiFi, men tolkningarna går tydligen isär), får man stå sitt kast att betalat lite mindre, och därmed bli utan garanti.

Hifiklubben för ju ett kundegister över alla kunder som köper produkter nya, så särskilt anonym är man inte. Samma sak gäller de flesta andra butiker jag har handlat ifrån också...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/09/04 :  12:32:59  Show Profile Send Larsho a Private Message
Precis Bubben och det gäller ju även Hifiutrustning i andra hand

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000